palette
مقایسه کمال‌گرایی و منبع کنترل سلامت در بیماران وسواسی و افسرده
رویا نعمتی وناشی, عصمت دانش

چکیده

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه کمال‌گرایی و منبع کنترل سلامت در بیماران وسواسی و افسرده بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسه‌ای و جامعه آماری کلیه بیماران سرپایی مراجعه‌کننده به ‌مرکز نگهداری بیماران روانی همراه، زیر نظر سازمان بهزیستی شهر کرج به تعداد 287 نفر در سال 1394 بود. از میان آن­ها 60 بیمار وسواسی و 60 بیمار افسرده که واجد ملاک­های پژوهش بودند به­شکل در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی فراست، مارتن، لهارت و روزنبلیت (1990) و مقیاس چند وجهی منبع کنترل سلامت والستون، والستون و دولیس (1978) را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد بیماران وسواسی از کمال‌گرایی (12/18=F، 001/0=P) و ابعاد آن یعنی نگرانی درباره اشتباه‌ها (45/17=F، 003/0=P)، انتظارات والدین (34/11=F، 01/0=P)، تردید در کارها (26/28 =F، 0001/0=P)، معیارهای فردی (67/10=F، 01/0=P)، انتقادگری والدین (32/16=F، 004/0=P)، تمایل به نظم و سازماندهی (58/18=F، 002/0=P) و از منبع کنترل سلامت درونی (28/61 =F، 001/0=P)، منبع کنترل سلامت مربوط به افراد مؤثر (54/79=F، 0001/0=P) و منبع کنترل سلامت مربوط به شانس (23/63 =F، 001/0=P) بالاتری نسبت به بیماران افسرده برخوردارند. نتیجهگیری: به­نظر می‌رسد سطوح بالاتر کمال‌گرایی و مولفه­های آن در بیماران وسواسی منجر به فعال­سازی رفتاری و ذهنی آن­ها میشود؛ به همین جهت از منبع کنترل سلامت بهتری نسبت به افراد افسرده برخوردارند. از این رو پیشنهاد می­شود برای پیشگیری از افسردگی و درمان آن برنامه­هایی برای فعال­سازی رفتاری تدوین شود.

واژگان کلیدی
افسرده، سلامت، کمال‌گرایی، منبع کنترل، وسواسی

منابع و مآخذ مقاله

جلالوند، مصطفی (1391). رابطه کمال‌گرایی با پیشرفت تحصیلی با میانجی‌گری هدف‌های پیشرفت و انگیزش تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. رشته روان‌شناسی. دانشکده علوم‌تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.

حافظی، فریبا.، بختیارپور، سعید.، و احمد فخرالدین، اعظم. (1387). مقایسه کمال‌گرایی، تعلل و افسردگی دبیران زن و مرد شهر اهواز. یافته‌های نو در روان‌شناسی (روان‌شناسی اجتماعی)، 3(1 پیاپی 9): 61-51.

حسن‌زاده، رمضان.، تولیتی، منصور.، حسینی، حمزه.، و داوری، فرزانه (1385). ارتباط ميان منبع كنترل سلامت و رفتارهاي بهداشتي. مجله روان‌پزشكي و روان‌شناسي باليني ايران (انديشه و رفتار)، 12(3): 281-277.

خداپناهی، محمدکریم. (1388). انگیزش و هیجان. چاپ یازدهم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).

زرگر، یداله.، مردانی، مریم. و مهرابی‌زاده هنرمند، مهناز (1391) اثربخشی مداخله شناختی-رفتاری بر کمال‌گرایی و احساس گناه در دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 6(4 پیاپی 24): 81-75.

قنبری، سعید.، جواهری، عابدین.، سیدموسوی، پریساسادات.، ملحی، الناز (1389). رابطه بین ابعاد کمال‌گرایی دانشجویان و روابط مثبت آن‌ها با دیگران. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی. 4(4 پیاپی 16): 84-72

كاپلان، هرولد. سادوك،. بنجامين ‌جيمز.، و سادوك، ويرجينيا. (1392). دستنامه روان‌پزشكي باليني کاپلان و سادوک. ويرايش پنجم. ترجمه محسن ارجمند، فرزين رضاعي و ناديا فغاني جديدي. انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار اثر به‌زبان اصلی، 2010)

کاظمی، سیده فاطمه.، کریمی، یوسف.، دلاور، علی.، و بشارت، محمدعلی (1391). مقایسه ابعاد کمال‌گرایی (خودمدار، دیگرمدار و جامعه‌مدار) و مکان کنترل در میان دانشجویان با اضطراب امتحان بالا و دانشجویان عادی دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان‌درمانی، 3(9): 104-87.

کیان‌پور قهفرخی، فاطمه، مروج، سیده فائزه، علی مدد، زهرا و زندیان، خدامراد (1389). بررسی رابطه کمال‏گرایی و مسولیت‌پذیری با اختلال وسواس فکری-عملی در پزشکان ساکن شهر اهواز. مجله علمی پزشکی جندی‌شاچور، 9(3 پیاپی 66): 262-255.

محمودی، لیلا.، آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا.، و بشارت، محمدعلی (1387). ابعاد کمال‌گرایی و الگوهای شخصیتی وسواسی ناخوددار و خوددوست‌دار. مجله علوم روان‌شناختی.7(2 پیاپی 26): 166-154.

مشکی، مهدی.، غفرانی‌پور، فضل‌اله.، آزادفلاح، پرویز.، حاجی‌زاده، ابراهیم. (1385). بررسی روایی و پایایی مقیاس چندوجهی جایگاه مهار سلامت (MHLC) در بین دانشجویان علوم پزشکی. افق دانش. مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، 12(1): 42-33.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.