palette
مقایسه تنظیم ‌شناختی هیجان و تاب‌آوری در دانش‌آموزان معتاد به اینترنت و دانش‌آموزان عادی
فاطمه رحمتی, سوسن صابر

چکیده

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین راهبردهای تنظیم‌ شناختی هیجان و میزان تاب‌آوری در دانش‌آموزان دختر معتاد به اینترنت و دانش‌آموزان عادی بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای و جامعه آماری تمام دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کاشان در نیمسال اول سال تحصیلی 95-1394 به‌تعداد 3402 نفر بود. از میان ۲۰ مدرسه به‌روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۵ مدرسه با نام‌های نرگس، خدیجه کبری، فاطمه زهرا، شاهد و امیرالمؤمنین انتخاب شد. سپس بر اساس پیشنهاد ون وورهیس و مورگان (2007)، و بر اساس نمره آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۸) و نیز غربال‌گری ۵۵ دانش‌آموز معتاد به اینترنت و ۵۵ دانش‌آموز عادی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم‌ شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (2001)، مقیاس تاب‌آوری کانر-دیویدسون (۲۰۰۳) و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ (۱۹۹۸) بود. داده‌ها پس از حذف ۱۰ پرسشنامه مخدوش و ۲ داده پرت، با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد تفاوت دو گروه دختران معتاد به اینترنت و عادی در مؤلفه‌های پذیرش (۳۷۸/۴=F، ۰۳۹/0=P)، تمرکز مجدد مثبت (۳۱۱/۷=F، ۰۰۸/0=P)، تمرکز مجدد برنامه‌ریزی (۲۹۴/۱۵=F، ۰۰1/0=P)، دیدگاه‌پذیری (۷۸۳/۷=F، ۰۰۶/0=P)، ملامت خویشتن (۰۲۱/۱۳=F، 0۰1/0=P)، نشخوارگری (۰۱۹/۸=F، 0۰۶/0=P)، ملامت دیگران (۶۳۵/۱۱=F، ۰۰1/0=P) و تاب‌آوری (912/6 =t، ۰۰۱/0=P) معنادار است. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود والدین و مربیان با پرورش مهارت‌های شناختی، تنظیم هیجان و تاب‌آوری در دوران کودکی، از آسیب‌های احتمالی مانند اعتیاد به اینترنت در دوران نوجوانی و بزرگ‌سالی پیشگیری کنند.

واژگان کلیدی
: اعتیاد، اینترنت، تاب‌آوری، تنظیم ‌شناختی، هیجان

منابع و مآخذ مقاله

آفتاب، رؤیا.، تقی‌لو، صادق.، و کربلایی محمدمیگونی، احمد. (‌۱۳۹۵). مدل ساختاری روابط بین ویژگی‌های شخصیت مرزی، دشواری‌های بین‌فردی و اعتیاد به اینترنت. مجله دستاوردهای روان‌شناختی، ۲۳(۲): ۱۳۶-۱۱۳.

برجعلی، احمد.، اعظمی، یوسف.، چوپان، حامد.، و قهستانی، داوود. (1394). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر اساس مدل گراس بر میزان پرخاشگری در افراد وابسته به مواد. پژوهش توان‌بخشی در پرستاری، ۲(۱): 65-53.

بشارت، محمدعلی. (۱۳۸۶). ویژگی‌های روان‌سنجی فرم فارسی مقیاس تاب‌آوری. گزارش پژوهشی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه تهران.

جاهدمطلق، عذرا.، یونسی، سیدجلال.، ازخوش، منوچهر.، و فرضی، مرجان. (۱۳۹۴). اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر فشار روانی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی ساکن خوابگاه. روان‌شناسی مدرسه، ۴(۲ پیاپی ۱۴): ۲۱-۷.

حسنی، جعفر. (1390). خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه نظم‌جویی شناختی هیجان. مجله روان‌شناسی بالینی، 3(7): 83-73.

خباز، محمود.، بهجتی، زهرا.، و ناصری، محمد. (۱۳۹۰). رابطه حمایت اجتماعی و سبک‌های مقابله با تاب‌آوری در پسران نوجوان. فصل‌نامه روان‌شناسی کاربردی، ۵(۴ پیاپی ۲۰): ۱۲۳-۱۰۸.

رستمی‌نژاد، محمدعلی.، و شوکتی، احمدرضا. (۱۳۹۵). پیش‌بینی عضویت در شبکه‌های مجازی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس سبک‌های فرزندپروری و سازگاری. فصل‌نامه روان‌شناسی کاربردی، ۱۰(۲ پیاپی ۳۸): ۲۰۸-۱۹۳.

شریفی باستان، فرنگیس.، یزدی، سیده منور.، و زهرایی، شقایق. (1395). نقش راهبردهای تنظیم ‌شناختی هیجان و عاطفه مثبت و منفی در پیش‌بینی تاب‌آوری زنان مبتلا به سرطان پستان. روان‌پرستاری، ۴(۲): 49-38.

شیخ الاسلامی، راضیه.، و حسن‌نیا، سمیه. (۱۳۹۴). نقش واسطه‌ای هوش هیجانی در رابطه علی ابعاد فراهیجانی والدین و تاب‌آوری فرزندان. روان‌شناسی خانواده، ۲(۱): ۸۲-۷۱.

طاهری‌فر، زهرا.، فردوسی، سیما.، موتابی، فرشته.، مظاهری، محمدعلی.، و فتی، لادن. (1394). نقش واسطه‌ای نارسایی راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین شدت هیجان منفی و انگیزش ایمنی با نشانه‌های اضطراب فراگیر. روان‌شناسی معاصر، 3(2 پیاپی ۱۰): 66-51.

عسگرپور، فاطمه.، کربلایی محمدمیگونی، احمد.، و تقی‌لو، صادق. (1394). نقش واسطه‌ای آسیب کودکی در رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و تنظیم شناختی هیجان در کودکان کار. فصل‌نامه روان‌شناسی کاربردی، 9(1 پیاپی 33): 121-103.

عشورنژاد، فاطمه. (۱۳۹۵). اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر افزایش تاب‌آوری و دل‌مشغولی‌های تحصیلی در دانش‌آموزان دختر نوجوان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، ۱۰(۴ پیاپی ۴۰): ۵۲۱-۵۰۱.

علوی، سیدسلمان.، اسلامی، مهدی.، مراثی، محمدرضا.، نجفی، مصطفی.، جنتی‌فرد، فرشته.، و رضاپور، حسین. (1389). ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ. مجله علوم رفتاری، 4(3): 189-183.

غلامی، سمیه.، و واحدی، شهرام. (۱۳۹۴). اثربخشی آموزش برنامه تاب‌آوری پن بر تنظیم شناختی هیجان افراد افسرده. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ۲۶(۱۲): ۱۰۲۷-۱۰۱۹.

کلهر، ندا.، و احقر، قدسی. (۱۳۹۵). رابطه اعتیاد به اینترنت با هوش‌های چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، ۱۰(۵ پیاپی ۴۰): ۵۵۹-۵۴۳.

کمالی‌ایگلی، سمیه.، و ابوالمعالی‌الحسینی، خدیجه. (۱۳۹۵). تبیین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و کمال‌گرایی در نوجوانان دختر. فصل‌نامه روان‌شناسی کاربردی، ۱۰(۳ پیاپی 3۹): ۳۱۰-۲۹۱.

محمدی، ابوالفضل.، آقاجانی، میترا.، و زهتاب‌ور، غلامحسین. (1390). ارتباط اعتیاد، تاب‌آوری و مؤلفه‌های هیجانی. مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، ۱۷(۲): ۱۴۲-۱۳۶.

Bozoglan, B., Demirer, V., Sahin, I. (2013). Loneliness, self-esteem, and life satisfaction as predictors of Internet addiction: a cross-sectional study among Turkish university students. Scandinavian Journal of Psychology, 54(4): 313-319.

Burnay, J., Billieux, J., Blairy, S., & Laroi, F. (2015). Which psychological factors influence Internet addiction? Evidence through an integrative model. Computers in Human Behavior, 43(1): 28-34.

Conner, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resiliencescal: the conner-davidson resilience scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2): 76-82.

Farahani, F., Ahmadi, N., Rajati, F. (2015). Resilience and handicap in deaf. Iranian Journal of Public Health, 44(9): 1308-1309.

Field, A. (2009). Discovering statistics using spss (3th Ed). London: Sage.

Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire: Psychometric features and prospective relationships with depression and anxiety in adults. European Journal of Psychological Assessment, 23(3): 141-149.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Personality and Individual Differences, 30(1): 1311-1327.

Izadpanah, S., Schumacher, M., Arens, E. A., Stopsack, M., Ulrich, I., Hansenne, M., Grabe, H. G., Barnow, S. (2016). Adolescent harm avoidance as a longitudinal predictor of maladaptive cognitive emotion regulation in adulthood: The mediating role of inhibitory control. Journal of Adolescence, 52(2): 49-59.

Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd Ed). Guilford press: New York & London.

Li, W., O'Brien, J. E., Snyder, S, M., & Howard, M. O. (2015). Characteristics of internet addiction/pathological internet use in U.S. university students: a qualitative-method investigation. PLoS One, 10(2): e0117372.

Liang, L., Zhou, D., Yuan, C., Shao, A., & Bian, Y. (2016). Gender differences in the relationship between internet addiction and depression: A cross-lagged study in Chinese adolescents. Computers in Human Behavior, 63(1):463-470.

Meister, R. E., Weber, T., Princip, M., Schnyder, U., Barth, J., Znoj, H., Schmid, J. P., & von Känel, R. (2015). Resilience as a correlate of acute stress disorder symptoms in patients with acute myocardial infarction. Open Heart, 2(1): 261-268.

Milioni, M., Alessandri, G., Eisenberg, N., Castellani, V., Zuffianò, A., Vecchione, M., & Caprara, G. V. (2015). Reciprocal relations between emotional self-efficacy beliefs and ego-resiliency across time. Journal of Personality, 83(5): 552-563.

Nolen-Hoeksema, S., Wisco, E. B., & Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking rumination. Perspectives on Psychological Science, 3(5): 400-424.

Potthoff, S., Garnefski, N., Miklósi, M., Ubbiali, A., Domínguez-Sánchez, F. J., Martins, E. C., Witthöft, M., Kraai, V. (2016). Cognitive emotion regulation and psychopathology across cultures: A comparison between six European countries. Personality and Individual Differences, 98(1): 218-224.

Schwarzer, R., & Warner, L. M. (2013). Perceived self-efficacy and its relationship to resilience. In S. Prince-Embury and D.H. Saklofske (eds.), Resilience in children, adolescents, and adults: New York.

Shek, D. T. L., & Yu, L. (2016). Adolescent internet addiction in Hong Kong: prevalence, change, and correlates. Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, 29(1): S22-S30.

Siyez, D. M., & Savi, F. (2010). Empathy and self-efficacy, and resiliency: an exploratory study of counseling students in Turkey. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5(1): 459-463.

Supplee, L. H., Skuban, E. M., Shaw, D. S., & Prout, J. (2009). Emotion regulation strategies and later externalizing behavior among European American and African American children. Development and Psychopathology, 21(2): 393-415.

Tekkanat, E., & Topaloglu, M. (2015). The assessment of high schoolers’ internet addiction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 205(2): 664-670.

Ustinavièiene, R., Škemiene, L., Lukšiene, D., Radišauskas, R., Kaliniene, G., & Vasilavièius, P. (2016). Problematic computer game use as expression of internet addiction and its association with self-rated health in the Lithuanian adolescent population. Medicina (Kaunas), 52(3):199-204.

VanVoorhis, C. R. W., & Morgan, B. L. (2007). Understanding power and rules of thumb for determining sample sizes. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology, 3(2): 43-50.

Widyanto, L., & Mcmurran, M. (2004). The psychometric properties of the internet addiction test. CyberPsychology & Behavior, 7(4): 443-450.

Young K. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3):237-44.

***


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.