اثربخشي دو روش بازسازي شناختي و آموزش كنترل توجه بر اصلاح باورهاي فراشناختي دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان

عباس ابوالقاسمي, رضا گل پور, محمد نريماني, حسين قمري

چکیده


هدف از اين پژوهش، تعيين اثربخشي دو روش بازسازي شناختي و آموزش كنترل توجه در اصلاح باورهاي فراشناختي دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان بود. نمونة پژوهش شامل 60 آزمودني پسر پاية سوم راهنمايي نوشهر بود كه از ميان دانش آموزان مبتلا به اضطراب امت حان با روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب و به طور تصادفي به دو گروه آزمايشي و يك گروه گواه تقسيم شدند . از پرسشنامة اضطراب امتحان اسپيل برگر، مصاحبة باليني سازمان يافته و پرسشنامه فراشناخت براي جمع آوري داده ها استفاده شد. نتايج تحليل واريانس يك عاملي بر تفاضل نمره هاي پيش آزمون پس آزمون نشان داد كه بين گروه هاي بازسازي شناختي، آموزش كنترل توجه و گواه در اضطراب امتحان و باورهاي فراشناختي تفاوت معني داري وجود دارد . نتايج چند مقايسه اي آزمون توكي نشان داد كه روش بازسازي شناختي در مقايسه با آموزش كنترل توجه در كاهش اضطراب امتحان و اصلاح باورهاي فراشناختي مؤثرتر است.

واژگان کلیدی


آموزش كنترل توجه، اضطراب امتحان، بازسازي شناختي، باورهاي فراشناختي

تمام متن:

PDF

ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.