اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي بر انگيزه پيشرفت دانشآموزان

فاطمه عشور نژاد

چکیده


هدف: هدف پژوهش تعيين اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي بر انگيزه پيشرفت دانشآموزان
دختر متوسطه بود. روش: روش پژوهش شبهآزمايشي با طرح پيشآزمون-پسآزمون و گروه گواه، و
90 به تعداد 1250 - جامعه آماري كليه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر رامسر در سال تحصيلي 91
نفر بود، كه از ميان آنها با استفاده از روش نمونهگيري خوشهاي 60 نفر از 3 دبيرستان انتخاب شد. ابزار
پژوهش پرسشنامه راهبردهاي فراشناخت شراو و دنيسون 1994 و پرسشنامه انگيزه پيشرفت هرمنس
1990 بود. راهبردهاي فراشناختي در 5 جلسه هر 2 هفته يك جلسه بهمدت 100 دقيقه در گروه
آزمايش آموزش داده شد. يافتهها: نتايج نشان داد آموزش راهبردهاي فراشناختي بر انگيزه پيشرفت
گروه آزمايش تاثير مثبت داشته و آن را افزايش داده است. به عبارت ديگر پس از آموزش راهبردهاي
فراشناختي بين نمره انگيزه پيشرفت آزمودنيها در پيشآزمون و پسآزمون تفاوت معنادار ديده شد.
نتيجهگيري: با توجه به اين كه انگيزه پيشرفت يكي از مهمترين عوامل پيشرفت تحصيلي است. لذا با در
نظرگرفتن متغيرهاي گوناكون وابسته به انگيزه پيشرفت، آموزش راهبردهاي فراشناخت را ميتوان روش
مؤثري براي ارتقاء انگيزه پيشرفت دانشآموزان در نظر گرفت.

واژگان کلیدی


انگيزه، پيشرفت، راهبردها، فراشناخت

تمام متن:

PDF

منابع و مآخذ مقاله


منابع

چالمه، رضا.، و لطيفيان، مرتضي. ( 1391 ). ويژگيهاي محيط يادگيري فراشناختي و پيشرفت

تحصيلي: بررسي نقش واسطهاي باورهاي انگيزشي در دانشآموزان. فصلنامه روانشناسي

.43 - 58 :( 3 پياپي 23 ) كاربردي، پاييز، 6

ربانيباوجدان، مژگان.، ربانيباوجدان، مرجان.، نيكآذين، امير.، كاوياني، ناهيد.، و خضريمقدم، انوشيروان.

). رابطه باورهاي خودكارآمدي و فراشناخت با راهبردهاي مقابله در مردان سوء مصرفكنندة )

.85 - 102 :( 3 پياپي 23 ) مواد. فصلنامه روانشناسي كاربردي. پاييز، 6

رئيسي، زهره. ( 1380 ). روانشناسي تربيتي، اصفهان: انتشارات مان . ي

سالاريفر، محمدحسين. ( 1375 ). بررسي نقش اجزاء دانش فراشناختي در حل مسأله و پيشرفت

تحصيل . ي پاياننامه كارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي

دانشگاه تهران.

سيف، علياكبر. ( 1384 ). روانشناسي پرورشي (روانشناسي يادگيري و آموزش)، تهران: انتشارات

آگاه.

عطارخامنه، فاطمه. ( 1388 ). تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري و مطالعه فراشناخت بر انگيزش و

پيشرفت تحصيلي دانشآموزان. پژوهشنامه مطالعات روانشناسي تربيت . ي بهار و تابستان،

.57 - 74 :( 1و 2 )9

فردي يزدي، ناصر. ( 1384 ). بررسي تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري (شناختي و فراشناختي) بر

پيشرفت تحصيلي، پاياننامه كارشناسي ارشد، تهران: دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي

دانشگاه علامه طباطبايي.

كارشكي، حسين. ( 1381 )، تأثير آموزش راهبردهاي فراشناختي بر درك مطلب دانشآموزان. مجله

.63 - 81 :(1) روانشناسي. بهار، 6

كديور، پروين. ( 1386 ). روانشناسي تربيتي، تهران: انتشارات سمت.

محمداميني، زرار. ( 1386 ). بررسي رابطه باورهاي فراشناختي با سلامت رواني و پيشرفت تحصيلي

.144 - 155 :(19) دانشآموزان پسر شهرستان اشنويه. فصلنامه نوآوريهاي آموزشي، بهار، 6

Ausubel, D. P. (2013). A Cognitive structure theory of school learning. In Siegel,

S. (Ed.), Instruction: Some Contemporary viewpoints. Scranton.

Baker, L. (2007). Children effective use of standard of evaluating their

comprehension. Journal of Educational Psychology. 13 (1): 559–563

Bloom, B. S. (2006). Learning for mastery. Evaluation Comment, 1 (2).Los

Angeles: university of California, Center for the Study of Evaluation.

Brown, A. L. (2005). Meta Cognition development reading. In, R. J., Spiro, B. C.,

Bruce., G. W. F., & Brewer (Eds). Theoretical issues in reading

comprehension. Hillsdale, N. J. : Erlbaum .

Cross, D. R., & Paris, S. G. (2010). Developmental and instructional analyses of

children’s meta cognition and reading comprehention. Journal of Educational

Research. 18(3): 232-242.

Cubukcu, F. (2009). Metacognition in the classroom. Procardia Social and

Behavioral Sciences, 1 (1): 559–563.

Dembo, M. H. (2005). Applying educational psychology (5th ed ). New york:

Longman.

Dweck, C. (2005). The role of exceptions and attribution in the alleviation of the

learned helplessness. journal of personality and Social psychology.12(4):

-133.

Flavell, J. H. (2009). " Metacognitive Aspects of problem Solving ", In I. B.

Reznick (Ed.), the Nature of Intelligence, Hillsdale, N. J. : Erlbaum.

flavell, J. H. (2008). Cognitive development. Englewood Cliffs, N. J. Prentice–

Hall.

McClelland, D. C., & Atkinson, J. W. (2008), "the projective Expression of

Needs: Pt. the Effect of Different Intensities on the Hunger Drive on thematic

Apper ception", Journal of Experimental Psychology, 11(38): 465-466.

Mc Clelland .D. C., Atkinson, J. W., Clark, R. A., & Lowell, E. L. (2007). The

achievement motive. New York: Appleton–Century Crofts.

Pariss, S. G. & Jacobs, J. E. (2006). The benefits of informed instruction for

Childrens reading awareness and comprehention Skills. Child development.

(3): 32-45.

Pariss, S. G., Cross, D. R., & Lipson, M. Y. (2011). Informed Strategies for

learning: A Program to improve children reading awareness and

Comprehention. Journal of Educational Psychology. 32, 321-333.

Schraw, T. G., & Dennison, R. S. (2007). Assessing metacognitive awareness.

Contemporary Educational Psychology, 19, 84-101.

Swanson, H. L. (2007). Influence of metacognitive knowledge and attitude on

problem Solving. Journal of Educational Psychology. 5(4): 178-194.

Thomas, G. P. (2003). Conceptualization, development and validation of an

instrument for investigating the metacognitive orientation of science

classroom learning environments. Learning Environments Research, 6(2):

–197.

Wells, A. (2009). Met cognitive therapy for anxiety and depression. New York:

The Guilford Press.

Weiner, B. (2010). An attributional theory of Motivation and Emotion

Psychological Review, 92 (4): 244-256.

Woolfolk, A. E. (2010). Educational Psychology 5th. (ed.) Boston: Allyn and

Bacon.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.