زهرا گویا؛ عبداله حسام
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1386
چکیده
هدف از این مقاله، ارائة بخشی از یافته های پژوهشی در مورد بررسی و ریشه یابی علل وقوع بدفهمی ها و اشتباهات مفهومی دانش آموزان در درس ریاضی است که در آن از ابزار شناختی طرحواره ها برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. لذا، در تبیین مبانی نظری پژوهش، ابتدا چیستی طرحواره ها و نقش آن ها در یادگیری ریاضی مورد بررسی قرار گرفته است و سپس ...
بیشتر
هدف از این مقاله، ارائة بخشی از یافته های پژوهشی در مورد بررسی و ریشه یابی علل وقوع بدفهمی ها و اشتباهات مفهومی دانش آموزان در درس ریاضی است که در آن از ابزار شناختی طرحواره ها برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. لذا، در تبیین مبانی نظری پژوهش، ابتدا چیستی طرحواره ها و نقش آن ها در یادگیری ریاضی مورد بررسی قرار گرفته است و سپس به اختصار، مروری بر بدفهمی های ریاضی میشود. در ادامه، ضمن اشاره به مواردی از یافته های پژوهشی مربوط به نقش طرحواره ها در ایجاد بدفهمی های ریاضی و بیان چگونگی انجام پژوهش، دو مورد دیگر از چگونگی نقش طرحواره ها در ایجاد بدفهمی های ریاضی دانش آموزان که از نتایج این پژوهش اند، معرفی می گردند.
داریوش جلالی؛ اصغر آقایی؛ آذر نظری؛ جهانبخش رهبریان
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1386
چکیده
هدف اصلی در این پژوهش تعیین تأثیر آموزش های روانی- اجتماعی توسط همیاران سلامت روان بر کاهش افسردگی زنان شهر هفشجان ( از توابع شهرستان شهرکرد) بود. برای این منظور 300 نفر از زنان شهر هفشجان که دارای مدرک تحصیلی سیکل و بالاتر بودند به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و توسط پرسشنامه ی سنجش میزان افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند. سپس 30 نفر که از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف اصلی در این پژوهش تعیین تأثیر آموزش های روانی- اجتماعی توسط همیاران سلامت روان بر کاهش افسردگی زنان شهر هفشجان ( از توابع شهرستان شهرکرد) بود. برای این منظور 300 نفر از زنان شهر هفشجان که دارای مدرک تحصیلی سیکل و بالاتر بودند به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و توسط پرسشنامه ی سنجش میزان افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند. سپس 30 نفر که از پرسشنامه ی افسردگی نمره ای بین 22 تا 51 به دست آورده بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقه ای آموزش های روانی- اجتماعی توسط همیاران سلامت روان دریافت کرد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد، میانگین نمرات پس آزمون افسردگی در گروه آزمایش که آموزش های روانی- اجتماعی دریافت کرده بودند کمتر از گروه کنترل بود و بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی دار وجود داشت (001/0= P، 31/169= F). کاربرد آزمون t مستقل برای بررسی نتایج پیگیری 4 ماهه نیز نشان داد، تفاوت بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل معنی دار بوده است (001/0= P، 68/12= t). نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که 81 درصد واریانس در نمرات باقیمانده پس آزمون افسردگی ناشی از تأثیر آموزش های روانی- اجتماعی بوده است، نتایج پیگیری نیز بیانگر آن بود که تأثیر ارائه آموزش مذکور پس از گذشت چهار ماه همچنان پایدار بوده است.
فرشته باعزت
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1386
چکیده
در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژیک در کارامدی خواندن دانش آموزان با نارساخوانی تحولی نوع ادراکی با روش تجربی بررسی شده است . به منظور انجام این پژوهش، 83 نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی از میان جامعه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرتهران از پایه های سوم، چهارم و پنجم، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژیک در کارامدی خواندن دانش آموزان با نارساخوانی تحولی نوع ادراکی با روش تجربی بررسی شده است . به منظور انجام این پژوهش، 83 نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی از میان جامعه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرتهران از پایه های سوم، چهارم و پنجم، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب وسپس از میان آنها 30 دانش آموز پس ازاجرای آزمون های تشخیصی (ازجمله آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک) به صورت هدفمند برگزیده شدند. هدفمند سپس، آزمودنی های نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی بیکر، در دو گروه آزمایشی و گواه نوع ادراکی (تعداد هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون درهردوگروه ، گروه آزمایشی به مدت 20 جلسه، تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژیک (HSS) قرار گرفت. اما گروه گواه، هیچگونه درمانی را دریافت نکرد.
پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس آزمون (بلافاصله پس از اتمام درمان) و آزمون پیگیری (پس از گذشت 4 ماه) به اجرا درآمد. در پایان داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل واریانش اندازه گیری مکرر و آزمون t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولاً مداخله های نوروسایکولوژیک بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر سبب افزایش میزان سرعت و درک خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی نوع ادراکی گردید . ثانیاً، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان (پس از گذشت 4 ماه ) در این گروه از کودکان شد . بر مبنای نتایج این پژوهش می توان به متخصصان اختلال های یادگیری پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش ها در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بکوشند.
عصمت دانش؛ زیبا تکریمی؛ غلامرضا نفیسی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1386
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر شیوه های فرزندپروری والدین (مستبدانه، قاطعانه، سهل گیرانه، بی اعتنا) بر میزان افسردگی فرزندانشان و همچنین تعیین تفاوت جنسی فرزندان در بروز افسردگی، انجام شد . بدین منظور 350 دانش آموز ( 175 دختر و 175 پسر ) از بین 3500 دانش آموز دختر و پسر مقطع سوم دبیرستان ناحیه یک کرج با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر شیوه های فرزندپروری والدین (مستبدانه، قاطعانه، سهل گیرانه، بی اعتنا) بر میزان افسردگی فرزندانشان و همچنین تعیین تفاوت جنسی فرزندان در بروز افسردگی، انجام شد . بدین منظور 350 دانش آموز ( 175 دختر و 175 پسر ) از بین 3500 دانش آموز دختر و پسر مقطع سوم دبیرستان ناحیه یک کرج با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های «محیط خانوادگی» و «افسردگی بک» را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری تحلیل واریانس دوطرفه، آزمون تعقیبی توکی، t مستقل و t زوج استفاده و در سطح اطمینان 95 نتایج زیر حاصل شد: انواع شیوه های فرزندپروری والدین بر میزان افسردگی دانش آموزان دختر و پسر تأثیر متفاوتی دارد. شیوه های مستبدانه و بی اعتنا بیش از شیوه های قاطعانه و سهل گیرانه موجب افسردگی دختران و پسران می شود و دختران بیش از پسران تحت تأثیر شیوه های فرزندپروری والدینشان دچار افسردگی می شوند.
فاطمه قدیری؛ آرش میراب زاده
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1386
چکیده
آمیختگی فکر –عمل احتمال به معنی اعتقاد به این که داشتن افکار خاصی ممکن است احتمال وقوع رویدادها یی را افزایش دهد، دارای شباهت مفهومی با جنبه هایی از روانپریشی است . بدین ترتیب می توان فرض کرد که آمیختگی فکر -عمل احتمال، نوع خاصی از تفکر سحرآمیز است که احتمالاً در هر دو اختلال اسکیزوفرنیا و وسواسی –اجباری وجود دارد. به منظور بررسی این ...
بیشتر
آمیختگی فکر –عمل احتمال به معنی اعتقاد به این که داشتن افکار خاصی ممکن است احتمال وقوع رویدادها یی را افزایش دهد، دارای شباهت مفهومی با جنبه هایی از روانپریشی است . بدین ترتیب می توان فرض کرد که آمیختگی فکر -عمل احتمال، نوع خاصی از تفکر سحرآمیز است که احتمالاً در هر دو اختلال اسکیزوفرنیا و وسواسی –اجباری وجود دارد. به منظور بررسی این فرضیه سه گروه از بی ماران اسکیزوفرنیک ( 16 نفر)، وسواسی –اجباری ( 30 نفر ) و دانشجویان به عنوان نمونه گواه ( 28 نفر) به وسیله مقیاس تجدیدنظر شده آمیختگی فکر –عمل مورد مقایسه قرار گرفتند . نتایج نشان داد گروه ها از لحاظ آمیختگی فکر -عمل اخلاقی و نیز ارزش و اهمیتی که به فکر داده می شود تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. در احتمال خود و هر سه زمینه احتمال دیگری (منفی، مثبت و پیشگیری) بیماران وسواسی –اجباری نمرات بالاتر از گروه گواه داشتند ولی در مقایسه با بیماران اسکیزوفرنیک تنها در مورد احتمال خود، به طور معنادار نمرات بالاتری به دست آوردن د. در مورد مسئولیت داشتن این افکار بیماران وسواسی -اجباری در زمینه رویدادهای منفی و مثبت احساس مسئولیت بالاتری نسبت به گروه گواه نشان دادند، در حالی که بیماران اسکیزوفرنیک در زمنیه افکار مربوط به رویدادهای مثبت و پیشگیرانه احساس مسئولیت بالاتری نسبت به گروه گواه داشتند . نتایج بر اساس کارکردهای پدیده آمیختگی فکر –عمل مورد بحث قرار گرفته است.
پروانه محمدخانی؛ شهناز عباس پور؛ علیرضا جزایری؛ فرشته موتابی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1386
چکیده
به منظور بررسی اثر القای خلق افسرده و پرت کردن حواس در تغییر خلق بیماران افسرده 93 آزمودنی در 3 گروه افسرده دارای سابقه عود، افسرده بار اول و غیربالینی قرار گرفته و پیش از القای خلق، پس از آن و پس از تماشای مجموعهای از تصاویر به منظور پرت کردن حواس میزان غمگینی خود را درج ه بندی کردند. میزان غمگینی گروه ها در مراحل مختلف مورد مقایسه قرار ...
بیشتر
به منظور بررسی اثر القای خلق افسرده و پرت کردن حواس در تغییر خلق بیماران افسرده 93 آزمودنی در 3 گروه افسرده دارای سابقه عود، افسرده بار اول و غیربالینی قرار گرفته و پیش از القای خلق، پس از آن و پس از تماشای مجموعهای از تصاویر به منظور پرت کردن حواس میزان غمگینی خود را درج ه بندی کردند. میزان غمگینی گروه ها در مراحل مختلف مورد مقایسه قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که پس از القای خلق میزان افزایش خلق غمگ ین افراد غیربالینی بیش از هر دو گروه افسرده بود، در حالی که پس از پرت کردن حواس تفاوت معنی داری در میزان کاهش خلق غمگین دیده نمی شد. یافته های این پژوهش نقش موثر محرک بیرونی در پرت کردن حواس و کاهش غمگینی را نشان می دهد.
حمید سمیع عادل؛ شهریار شهیدی؛ حمیدرضا عریضی؛ محمد کاظم سلیمی زاده
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1386
چکیده
هدف این پژوهش ساخت، تعیین روایی و اعتبار مقیاسی برای تعیین شیوه کنش روان نژندانه در سازمان ها بود. 224 نفر مرد به عنوان گروه نمونه از سرپرستان و مدیران میانی، در سه سازمان مجتمع فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پروفیل سپاهان به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ضریب اعتبار همسانی درونی با روش آلفا کرونباخ و ضریب تنصیف در سطح مطلوب بود. از نظر ...
بیشتر
هدف این پژوهش ساخت، تعیین روایی و اعتبار مقیاسی برای تعیین شیوه کنش روان نژندانه در سازمان ها بود. 224 نفر مرد به عنوان گروه نمونه از سرپرستان و مدیران میانی، در سه سازمان مجتمع فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پروفیل سپاهان به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ضریب اعتبار همسانی درونی با روش آلفا کرونباخ و ضریب تنصیف در سطح مطلوب بود. از نظر تعیین روایی سازه ضرایب همبستگی مقیاس پژوهش با مقیاس متغیرهای انگیزشی (MVQ) معنی دار بود، اما با مقیاس شاخص توصیفی شغل (JDI) معنی دار نبود. نتایج تحلیل عاملی مقیاس با چرخش متمایل، منجر به استخراج 5 عامل نمایشی- افسرده خو، اسکیزوئید-پارانویایی، افسرده خو-اسکیزوئید، پارانویایی-وسواسی و نمایشی شد. برای مقیاس، هنجارهای درصدی، نمرات T و نه بخشی تهیه شد. ضرایب روایی محتوای لوشه از نظر استادان مدیریت و روان شناسی در سطح مطلوب بود. یافته دیگر عدم وجود رگه خالص روان نژندی در سه سازمان مورد بررسی بود.
رضوان السادات جزایری؛ مریم فاتحی زاده؛ محمدرضا عابدی؛ ایران باغبان؛ رزگار قادرپور
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1386
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه باورهای ارتباط زناشویی و سلامت عمومی و مقایسه آن در دو جامعه آماری شامل کارمندان زن و مرد متأهل آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان در دو استان اصفهان و آذربایجان غربی بود . حجم نمونه پژوهش برابر با 120 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شد . ابزارهای پژوهش پرسشنامه های خصوصیات جمعیت شناختی، باورهای ارتباط ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه باورهای ارتباط زناشویی و سلامت عمومی و مقایسه آن در دو جامعه آماری شامل کارمندان زن و مرد متأهل آموزش و پرورش و شبکه بهداشت و درمان در دو استان اصفهان و آذربایجان غربی بود . حجم نمونه پژوهش برابر با 120 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شد . ابزارهای پژوهش پرسشنامه های خصوصیات جمعیت شناختی، باورهای ارتباط زناشویی و سلامت عمومی با تحلیل داده ها نشان داد بین سلامت عمومی و همه خرده آزمونهای باورهای ارتباط زناشویی همبستگی در سطح01 0/ P< معنی دار است و نیز در متغیر عدم تغییرپذ یری همسر و باورهای ارتباط زناشویی بین گروه ها از نظر سطح تحصیلات (دیپلم با فوق لیسانس وبالاتر، فوق دیپلم با فوق لیسانس و بالاتر) تفاوت معنی دار است.
فریده حمیدی
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1386
چکیده
هدف این پژوهش تعیین و مقایسه رابطه بین هوش هیجانی با سبک های مقابله ای در نوجوانان دختر و پسر مناطق محروم بود . جامعه آماری مجموع دختران و پسران ن ها بودند که به منظور گذراندن اوقات فراغت خود به مدت یک هفته در تابستان 1385 در مراکز فرهنگی–ورزشی وابسته به امور مستضعفان و محرومان شرکت کرده بودند، در مجموع از 18 استان کشور 2160 نفر بودند که ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین و مقایسه رابطه بین هوش هیجانی با سبک های مقابله ای در نوجوانان دختر و پسر مناطق محروم بود . جامعه آماری مجموع دختران و پسران ن ها بودند که به منظور گذراندن اوقات فراغت خود به مدت یک هفته در تابستان 1385 در مراکز فرهنگی–ورزشی وابسته به امور مستضعفان و محرومان شرکت کرده بودند، در مجموع از 18 استان کشور 2160 نفر بودند که از هر استان 120 نفر ( 60 نفر دختر و 60 نفر پسر) به روش تصادفی ساده انتخاب شدند . ابزار پژوهش دو پرسشنامه هوش هیجانی بار -ان و راهبردهای مقابله با استرس بود. نتایج نشان داد که رابطه بین هوش هیجانی نوجوانان دختر و پسر مناطق محروم با سبک مقابله ای مسأله مدار مستقیم و از طرف دیگر رابطه بین هوش هیجانی نوجوا نان مناطق محروم با سبک مقابله ای هیجان مدار با توجه به جنس معکوس است . با این تفاوت که میزان همبستگی بین این دو متغیر در گروه دختران بیشتر است . همچنین دختران در پژوهش حاضر در دوازده مؤلفه هوش هیجانی : حل مسأله، خوشبختی، استقلال، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، واقع گرایی، روابط بین فردی، خوش بینی، عزت نفس، کنترل تکانش، مسئولیت پذیری و همدلی عملکرد بهتری از پسران نشان دادند.
فرهاد ماهر؛ رضوان مقدم
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1386
چکیده
این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی رویکردهای مختلف درمانی بیماران معتاد به مواد مخدر انجام شده است . ابزارهای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته زندگینامه شخصی و آزمون مکان کنترل راتر بود . نمونه پژوهش شامل 144 نفر معتاد بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . داده ها با استفاده از تجزیه و تحلیل واریانس یک راهه و مربع خی ...
بیشتر
این پژوهش به منظور تعیین میزان اثربخشی رویکردهای مختلف درمانی بیماران معتاد به مواد مخدر انجام شده است . ابزارهای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته زندگینامه شخصی و آزمون مکان کنترل راتر بود . نمونه پژوهش شامل 144 نفر معتاد بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند . داده ها با استفاده از تجزیه و تحلیل واریانس یک راهه و مربع خی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درجه تاثیر رویکردهای درمانی متفاوت است. مداخله مکان کنترل در اثربخشی رویکردهای درمانی معنی دار نیست درحالی که ارتباط بین مکان کنترل شخصی (بیرونی–درونی ) در بین گروه های درمانی و اثربخشی روش درمان معنی دار است . سرانجام، مشخص شد اثربخشی درمان های مختلف تحت تأثیر نوع داروی مصرفی معتادان قرار نمی گیرد.
کارینه طهماسیان
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1386
چکیده
هدف از این پژوهش تعیین اعتبار، پایایی و هنجاریابی پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوان (SEQ-C) در شهر تهران است. بدین منظور به روش خوشه ای چند مرحله ای تعداد 933 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 84- 1383 همگی پرسشنامه SEQ-C را تکمیل کردند. افزون بر این، از 43 نفر از آن ها خواسته شد به فاصله دو هفته در بازآزمون شرکت کنند و از 150 ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تعیین اعتبار، پایایی و هنجاریابی پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوان (SEQ-C) در شهر تهران است. بدین منظور به روش خوشه ای چند مرحله ای تعداد 933 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 84- 1383 همگی پرسشنامه SEQ-C را تکمیل کردند. افزون بر این، از 43 نفر از آن ها خواسته شد به فاصله دو هفته در بازآزمون شرکت کنند و از 150 نفر از آن ها خواسته شد سیاهه افسردگی کودک (CDI) تکمیل نمایند. برای محاسبه پایائی آزمون با استفاده از روش های آلفای کرونباخ، ضریب تنصیف، بازآزمون، محاسبه ضریب همبستگی این آزمون با سیاهه افسردگی کودک و همچنین روش تحلیل عاملی برای بررسی عامل های پرسشنامه مشخص شد. پرسشنامه در جامعه ایرانی نیز از پایایی و اعتبار خوبی برخوردار و قابل کاربرد در حیطه های مختلف پژوهش در ایران است. ضریب همبستگی آن با سیاهه افسردگی کودک، منفی و معنی دار است. تحلیل عاملی سه عامل اجتماعی، تحصیلی و هیجانی را مشخص ساخت.
مسعود شریفی؛ ناهید سمندری
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1385
چکیده
هدف از این پژوهش توصیفی شناسایی نظر دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در زمینه نقش ابعاد روانشناختی و اجتماعی بیماری ایدز در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری بوده است. یک پرسشنامه 19 سوالی مربوط به ابعاد روانشناختی و اجتماعی ایدز در مورد یک نمونه آماری 374 نفره به تفکیک جنسیت که به طور طبقه ای ساده از جامعه آماری 10 دانشکده دانشگاه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش توصیفی شناسایی نظر دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی در زمینه نقش ابعاد روانشناختی و اجتماعی بیماری ایدز در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری بوده است. یک پرسشنامه 19 سوالی مربوط به ابعاد روانشناختی و اجتماعی ایدز در مورد یک نمونه آماری 374 نفره به تفکیک جنسیت که به طور طبقه ای ساده از جامعه آماری 10 دانشکده دانشگاه شهید بهشتی و به طور در دسترس، اجرا شد. بررسی آمار توصیفی و استنباطی داده ها نشان داد: بیش از% 70دانشجویان ابعاد اجتماعی ایدز را شناخته و آن را تهدیدی برای جامعه ایران دانسته و معتقدند تعداد مبتلایان در ایران رو به افزایش است. از عوامل روانشناختی که در پیشگیری از ایدز موثر شناخته شد، خویشتن داری قبل از ازدواج، تحقیق کامل و اطمینان به فردی که قصد ازدواج با او را دارند، انجام آزمایش اچ. آی. وی. (HIV) قبل از ازدواج، گفتن حقایق در زمان خواستگاری و بعد از ازدواج و وفاداری کامل به همسر بوده است. ضمناً 97 % دانشجویان برای اینکه به ایدز مبتلا نشوند موافق خویشتن داری هستند. و درصد راستگویی زنان و مردان ایرانی در موقع خواستگاری در مقایسه با آمریکاییها کمتر، که این خود قابل تامل و بررسی بیشتر است.
فرهاد ماهر
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1385
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثر رضامندی شغلی و انگیزه شغلی بر بهره وری نیروی کار کشاورزی بود. جمعیت مورد بررسی شامل کلیه شاغلین بهره برداری های کشاورزی بود . از جامعه تحقیق، طی سه مرحله مستقل نمونه گیری شد و برای تعیین حجم نمونه از روش برآورد و تقلیل و با بهره گیری از فرمول کوکران و شارپ استفاده شد (مجموعاَ 300 آزمودنی). ابزار سنجش رضامندی شغلی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی اثر رضامندی شغلی و انگیزه شغلی بر بهره وری نیروی کار کشاورزی بود. جمعیت مورد بررسی شامل کلیه شاغلین بهره برداری های کشاورزی بود . از جامعه تحقیق، طی سه مرحله مستقل نمونه گیری شد و برای تعیین حجم نمونه از روش برآورد و تقلیل و با بهره گیری از فرمول کوکران و شارپ استفاده شد (مجموعاَ 300 آزمودنی). ابزار سنجش رضامندی شغلی عبارت بودند از مقیاس رضامندی شغلی بری فیلد و روته و مقیاس رضامندی شغلی اسمیت، کندال و هولین و مقیاس انگیزه پیشرفت نودال و کجنز هر سه آزمون از اعتبار و پایایی قابل قبول برخوردارند. نتایج حاصله نشان داد که بین رضامندی شغلی و انگیزه شغلی نیروی کار در بهره بردار یهای کشاورزی با بهره وری بالا پایین (که بر حسب نسبت ستانده به تعداد نیروی کار در واحد تولید سنجیده شد) تفاوت وجود دارد.
صادق نصری؛ مجید ابراهیم دماوندی
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1385
چکیده
در این پژوهش به مسئله پرخاشگری در طرفداران فوتبال از دید روانشناختی پرداخته میشود. در این طرح که یک مطالعة توصیفی است، از روشهای علی- مقایسه ای یا پس - رویدادی و همبستگی استفاده میگردد. بدین منظور انواع احساسات و رفتارهای پرخاشگرانه به عنوان متغیر وابسته یا ملاک و متغیرهایی چون هیجان خواهی، عزت نفس، الگوی رفتاری A، همانندسازی تیمی، ...
بیشتر
در این پژوهش به مسئله پرخاشگری در طرفداران فوتبال از دید روانشناختی پرداخته میشود. در این طرح که یک مطالعة توصیفی است، از روشهای علی- مقایسه ای یا پس - رویدادی و همبستگی استفاده میگردد. بدین منظور انواع احساسات و رفتارهای پرخاشگرانه به عنوان متغیر وابسته یا ملاک و متغیرهایی چون هیجان خواهی، عزت نفس، الگوی رفتاری A، همانندسازی تیمی، و متغیرهای جمعیت شناختی به عنوان متغیر مستقل به کار میروند. هدف این مطالعه تحلیل روابط بین متغیرها و انجام مقایسه های گروهی به منظور پیش بینی روابط علت و معلولی احتمالی است. نمونه پژوهش مشتمل بر 370 نفر است که به شیوه نمونه گیری در دسترس از ورزشگاه آزادی تهران، مدارس، پارک ها، ( دانشگاهها و ادارات انتخاب شده اند و چهار گروه را تشکیل میدهند. . 1) گروه تماشاچیان متعصب 2) گروه تماشاچیان معمولی 3) گروه تماشاچیان تلویزیونی 4) گروه گواه. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارتند از: الف) مقیاس همانندسازی تماشاچی، ب) مقیاس هیجان خواهی، ج) پرسشنامه تیپ A د) پرسشنامه عزت نفس، و)پرسشنامه پرخاشگری. برخی از نتایج پژوهش عبارتند از: 1) گروه تماشاچیان متعصب دارای رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری هستند، 2) تماشاچیان دارای عزت نفس پایین احساسات و رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری بروز میدهند، 3) تماشاچیان هیجان خواه بالاتر همانند سازی تیمی بیشتری بروز میدهند، 4) بین ویژگی های هیجا ن خواهی با رفتارهای خصمانه رابطه مثبت وجود دارد و 5) بین رفتارهای سمی الگوی رفتاری A و انواع احساسات و رفتارهای پرخاشگرانه رابطه مثبت وجود دارد.
نسترن ادیب راد
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1385
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین درجه تأثیر آموزش هوش هیجانی در کاهش نشانگان تنیدگی زنان شاغل در خدمات پرستاری و افزایش مهارت های مقابله ای مؤثر در آنها انجام گرفته است. ابتدا دو بیمارستان (مفید و مردم) از بین بیمارستان های داوطلب همکاری شهر تهران انتخاب شدند. سپس آزمون نشانگان تنیدگی توسط 176 پرستار بیمارستان مفید (آزمایش) و 89 پرستار بیمارستان ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین درجه تأثیر آموزش هوش هیجانی در کاهش نشانگان تنیدگی زنان شاغل در خدمات پرستاری و افزایش مهارت های مقابله ای مؤثر در آنها انجام گرفته است. ابتدا دو بیمارستان (مفید و مردم) از بین بیمارستان های داوطلب همکاری شهر تهران انتخاب شدند. سپس آزمون نشانگان تنیدگی توسط 176 پرستار بیمارستان مفید (آزمایش) و 89 پرستار بیمارستان مردم (گواه) تکمیل شد. از بین پرستارانی که بالاترین نمره تنیدگی را کسب کرده بودند 26 نفر، 13 نفر از گروه آزمایش و 13 نفر از بیمارستان گواه به طور تصادفی و با روش قرعه کشی، انتخاب شده و در دو گروه جایگزین شدند. سپس متغیر مستقل آموزش هوش هیجانی در گروه آزمایش اجرا شد. نتایج نشان دهنده تفاوت معنی دار بین پیش آزمون و پس آزمون در نشانگان کلی، شناختی، عاطفی و رفتاری گروه آزمایش بود همچنین بین دو گروه آزمایش و گواه در پس آزمون نشانگان تنیدگی در خرده مقیاس های نام برده تفاوت معنی دار مشاهده شد. نتایج همچنین نشان دهنده تفاوت معنی دار بین پیش آزمون و پس آزمون مهارت های مقابله ای در گروه آزمایش و تفاوت معنی دار بین پس آزمون های دو گروه آزمایش و گواه در متغیر نام برده است. بنابراین آموزش هوش هیجانی توانسته است نشانگان کلی، شناختی،عاطفی و رفتاری گروه آزمایش را به طور معنی دار کاهش داده و مهارت های مقابله ای مؤثر را در این گروه افزایش دهد.
شهرناز مرتضوی
دوره 1، شماره 1 ، خرداد 1385
چکیده
در این پژوهش 203 نفر به پرسشنامه پژوهشی پاسخ دادند. با توجه به هدف های پژوهش نخست ارتباطات بین متغیرهای طرح مانند "ارزش های فرهنگی حاکم بر محیط های شغلی و خانوادگی، "تعارضهای شغلی- خانوادگی" و نیز نگرش به نقشهای جنسیتی (سنتی و متجدد) به وسیله محاسبه ضرایب همبستگی پیرسون و تفاوت بین پاسخ های دو جنس بو سیله آزمون t مستقل بررسی شد. محاسبه یک ...
بیشتر
در این پژوهش 203 نفر به پرسشنامه پژوهشی پاسخ دادند. با توجه به هدف های پژوهش نخست ارتباطات بین متغیرهای طرح مانند "ارزش های فرهنگی حاکم بر محیط های شغلی و خانوادگی، "تعارضهای شغلی- خانوادگی" و نیز نگرش به نقشهای جنسیتی (سنتی و متجدد) به وسیله محاسبه ضرایب همبستگی پیرسون و تفاوت بین پاسخ های دو جنس بو سیله آزمون t مستقل بررسی شد. محاسبه یک معادله رگرسیون خطی که متغیر ملاک آن "تعارضهای شغلی- خانوادگی" و متغیرهای پیش بین آن وجود ارزشهای فرهنگی "جمع گرایانه و فردگرایانه" به تفکیک در خانواده و در محیط شغلی از یکسو و نگرش به "نقش های جنسیتی متجدد و سنتی " از سوی دیگر و نیز تعدادی از متغیرهای جمعیت شناختی بود نشان داد: تائید نقش جنسیتی "سنتی" موجب افرایش " تعارض های شغلی و خانوادگی" و تائید نقشهای "متجدد" موجب کاهش آنها می شود.