ولی الله فرزاد؛ سعیده پیرحسینلو؛ منصوره شهریاری احمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة اهداف پیشرفت معلمان در کار (TAGWQ، پاپایانو و چریستودولیس، 2007) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، 360 معلم (200 زن و 160 مرد) به نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار، سیاهه هیجان معلم (TEI، چن، 2016) و مقیاس بهزیستی عاطفی وابسته به شغل (JAWS، ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة اهداف پیشرفت معلمان در کار (TAGWQ، پاپایانو و چریستودولیس، 2007) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، 360 معلم (200 زن و 160 مرد) به نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار، سیاهه هیجان معلم (TEI، چن، 2016) و مقیاس بهزیستی عاطفی وابسته به شغل (JAWS، وتکاتویک، فاکس، اسچکتر و کیلووی، 2000) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی پرسشنامه از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار، ضرایب همبستگی بین وجوه این پرسشنامه با ابعاد مختلف هیجانات معلم و بهزیستی عاطفی وابسته به شغل، گزارش شد. یافتهها: نتایج تحلیل تاییدی نشان داد که نسخة سه عاملی پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان شامل جهتگیریهای هدفی تسلطی، عملکردی و اجتنابی با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین جهتگیریهای هدفی با هیجانات معلم و بهزیستی عاطفی، از روایی همزمان نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار، به طور تجربی حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی هدفهای پیشرفت تسلطی، عملکردی و اجتنابی به ترتیب برابر با 80/0، 79/0 و 78/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان برای سنجش سازة انگیزشی جهتگیریهای هدفی در معلمان ایرانی، ابزاری روا و پایا بود.
مهدی رستمی؛ شکوه نوابی نژاد؛ ولی الله فرزاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش ساخت، رواسازی و اعتبارسنجی پرسشنامهای برای ارزیابی الگوها و آسیبهای پیش از ازدواج بود. روش: روش پژوهش آزمون سازی و جامعه آماری تمام زوجهای نامزد ایران در سال 1397 بود که از 26 استان و از طریق نمونهگیری هدفمند و بنا بر پیشنهاد براون (2006) 550 نفر شامل 357 دختر و 193 پسر در آستانه ازدواج انتخاب شدند و پرسشنامه ارزیابی الگوها ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش ساخت، رواسازی و اعتبارسنجی پرسشنامهای برای ارزیابی الگوها و آسیبهای پیش از ازدواج بود. روش: روش پژوهش آزمون سازی و جامعه آماری تمام زوجهای نامزد ایران در سال 1397 بود که از 26 استان و از طریق نمونهگیری هدفمند و بنا بر پیشنهاد براون (2006) 550 نفر شامل 357 دختر و 193 پسر در آستانه ازدواج انتخاب شدند و پرسشنامه ارزیابی الگوها و آسیبهای پیش از ازدواج رستمی، نوابی نژاد و فرزاد 1397 را بهصورت الکترونیکی تکمیل کردند. پس از کنار گذاشتن 38 پرسشنامه مخدوش، دادههای 521 نفر با استفاده از شاخص نسبت روایی محتوایی و تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی تحلیل شد. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 79 گویه در 5 عامل قرار گرفتند؛ عامل اول الگوهای ناکارامد ارتباطی با مقدار واریانس تبیین شده 50/10، عامل دوم الگوهای ناکارامد مدیریت رابطه با مقدار واریانس تبیین شده 84/6، عامل سوم نظام ارزشی زوجها با مقدار واریانس تبیین شده 49/6، عامل چهارم ذهنیت طرحوارهای با مقدار واریانس تبیین شده 43/6 و عامل پنجم اثرات مخرب خانواده اصلی با مقدار واریانس تبیین شده 19/5 بودند که تبیین کننده 47/35 درصد از واریانس کل پرسشنامه بود. به جز شاخص χ2 که = 65/1200 بود؛ شاخصهای برازش تحلیل عاملی تائیدی در سطح 001/0 معنادار و ضرایب آلفای کرونباخ برای الگوهای ناکارامد ارتباطی 92/0، الگوهای ناکارامد مدیریت رابطه 90/0، نظام ارزشی زوجها 91/0، ذهنیت طرحوارهای 89/0 و اثرات مخرب خانواده اصلی 87/0 و باز آزمایی با فاصله 45 روز به ترتیب 86/0، 87/0، 91/0، 85/0 و 90/0 بود. نتیجهگیری: پرسشنامه ساخته شده دارای اعتبار و پایایی مطلوبی است و میتوان از آن برای تشخیص الگوها و آسیبهای پیش از ازدواج در راستای شناسایی الگوهای ارتباطی، نظام ارزشی زوجها و ذهنیت طرحوارهای هر یک از زوجها استفاده کرد.