@article { author = {جعفری, مصطفی and بساک نژاد, سودابه and مهرابی زاده هنرمند, مهناز and زرگر, یدالله}, title = {Comparing the effectiveness of matrix outpatient model and stages of change Model on emotional self-regulation and abstinence self-efficacy in amphetamine users male}, journal = {Applied Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {7-25}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Abstract Aim: The present study was conducted to compare the effectiveness of two therapeutic approaches, namely, Cognitive matrix outpatient model (IOP) and stages of change Model (SOC) on emotional self-regulation and abstinence self-efficacy in amphetamine addicts. Method: 45 self-referred amphetamine addicts men’s were randomly selected to take part in this study. Initial assessment was made using the following questionnaires: The University of Rhodes Island Change Assessment (URICA), emotional problem self-regulation Questionnaire (DERS) and abstinence self-efficacy(ASES). The subjects were placed in two experimental (IOP, SOC) groups and one control group (three groups in all). The two experimental groups received twice a week interventions for 16 weeks and then were post tested and once again reassessed in a three-month follow up. Results: the Results clearly highlighted the effectiveness of the two models of intervention on improve up abstinence self-efficacy and awareness dimensions of emotional self-regulation problems reduction. Also in comparing of two model effectiveness has been observed that the effectiveness of IOP proved greater than SOC on drug abstinence self-efficacy in posttest as well as follow up maintenance emotional self-regulation. Whereas IOP was more effective than SOC on some dimensions of emotional self-regulation in follow up, IOP was more effective than SOC on self-efficacy in posttest as well as the follow up assessment. Discussion: Results are discussed in terms of how therapy can be used as an important aspect of the general change process. Moreover, the significance of a positive approach in terms of stressing emotional self-regulation role of individuals on the changing process was discussed.}, keywords = {Key words: matrix intensive outpatient model,stages of change Model,emotional self-regulation,drug abstinence self-efficacy,amphetamine users male}, title_fa = {اثربخشی الگوی ماتریکس در مقایسه با الگوی مراحل تغییر بر خودتنظیمی و تداوم تغییر در مردان وابسته به آمفتامین}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی الگوی ماتریکس در مقایسه با الگوی مراحل تغییر بر خودتنظیمی و تداوم تغییر در مردان وابسته به آمفتامین بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه، پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری و جامعه آماری 327 مرد مراجعه‌کننده به‌ مرکز ترک اعتیاد رازی طب در تهران طی تابستان 1393 بود. از میان آن­ها 45 نفر به‌ روش در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شد. ابزار پژوهش مقیاس سنجش تغییر دیکلمنته و پروچاسکا 2005، پرسشنامه مشکلات خودتنظیمی هیجانی گراتز و رومر (2004)، الگوی سرپایی عمقی ماتریکس، 2006 و الگوی مراحل تغییر ولاسکوئز، 2001 بود که طی 14 جلسه 90 دقیقه­­ای در هفته یکبار اجرا و برای تحلیل آماری از روش اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از اثربخشی هر دو الگو بر کاهش مشکلات خودتنظیمی هیجانی و افزایش تداوم تغییر بود ولی الگوی ماتریکس بر خودتنظیمی و الگوی مراحل تغییر بر تداوم تغییر اثر بیشتری را نشان داد. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود ­متخصصان بالینی از الگوی ماتریکس برای کاهش مشکلات خودتنظیمی و از الگوی مراحل تغییر برای افزایش تداوم تغییر یا به­عبارتی از هر دو الگو استفاده کنند، تا احتمال عود کاهش یابد.}, keywords_fa = {آمفتامین,الگوی ماتریکس,الگوی مراحل تغییر,خودتنظیمی}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96453.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96453_c5bdf259debb3397412aed53573b503d.pdf} } @article { author = {طهرانی زاده, مریم and نظربلند, ندا and کشاورز گرامی, قاسم}, title = {The efficacy of “Coping Cat” cognitive-behavior therapy on somatic complains of girls and boys with anxiety and depression disorders}, journal = {Applied Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {27-43}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Aim: Investigating the efficacy of "Coping Cat Protocol" on somatic complains of girls and boys with anxiety and depression disorders and comorbidity of them. Methods: The experimental method was performed via two stages of pre and post-test. Sample group consisted of 80 (40 females and 40 males) third through fifth grades primary school students who were diagnosed to have anxiety disorders, depression or comorbidity with clinical interview based on DSM and somatic complains based on Child Behavior Checklist (CBCL) of Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA; Achenbach and Rescorla, 2001). The participants randomly assigned to two equally experimental and control groups. The experimental group received 16 individual therapy sessions. The post-test means of two groups were compared using analysis of covariance. Results: The results indicated that somatic complains were significantly decreased in experimental group, and these results were reliable after 6 months of follow up, while gender was not effective in pre-test comparing to post-test results. Conclusion: Importance of cognitive-behavior therapy based on Coping Cat Program on anxiety and depression disorders and comorbidity of them in children was salient.}, keywords = {Anxiety Disorders- Comorbidity of Anxiety and Depression- Coping Cat Protocol- Somatic Complains}, title_fa = {اثربخشی برنامه درمانگری «گربه مبارز» بر شکایت‌های جسمانی دانش‌آموزان دختر و پسر دچار اختلال‌های اضطرابی و افسردگی}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی برنامه ­درمانگری «گربه مبارز» بر شکایت‌های جسمانی دختران و پسران دچار اختلال‌های اضطرابی و افسردگی بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه گواه و جامعه آماری شامل 1400 دانش­آموز سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران در سال 93-1392 بود. از میان آن­ها، 40 دختر و 40 پسر که بر اساس مصاحبه بالینی دچار یکی از اختلال‌های اضطرابی، افسردگی یا همایندی آن‌ها بودند به تصادف انتخاب و در سه گروه آزمایشی و یک گروه گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهش نسخه والد ­فهرست ­رفتاری ­کودک آشنباخ و رسکورلا (2001) بود که مادران در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند و 14 جلسة­ درمانگری ­انفرادی «گربه مبارز» کندال و هدک (2006) هفته­ای یک­بار و هرجلسه 45 دقیقه برای کودکان و 2 جلسه برای مادران اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از کوواریانس و تحلیل­ واریانس اندازه­گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج حاکی از کاهش معنادار شکایت‌های جسمانی در گروه‌های آزمایش در مرحله پس‌آزمون و پس از 6 ماه بود و عامل جنس تاثیری در نتیجه درمان نداشت. نتیجه گیری: پیشنهاد می­شود روان­شناسان با توجه به اثربخشی روش ­درمانگری گربه مبارز بر شکایت­های جسمانی کودکان اضطرابی و افسرده، از این راهنمای درمانگری برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده کنند. }, keywords_fa = {}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96419.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96419_e38a48b78b1a40d0e159dc0aff9bce3f.pdf} } @article { author = {تاجری, بیوک}, title = {Evaluating Effectiveness of Cognitive- behavior Therapy on Craving, Attitude & Compatibility in Methamphetamine Addicts}, journal = {Applied Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {45-62}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Goal: The aim of the study consists is studing the effectiveness of cognitive- behavioral therapy on craving, attitude and adaptability Addicts in Methamphetamine abuse treatment. Method: In this research 36 patients diagnosed as suffering Methamphetamine dependence (according to DSM-IV-TR criteria) were randomly divided into 2 groups of 18, one as experimental group and the other as control group. All subjects completed Emotinal Qoutient test (EQ-I), Beliefes Abuse Substance Use & daily report form of craving and relapse rate before initiation of therapy. Experimental group completed them in 6th and 12th session and 90 days after termination of the therapy (follow up). Members of experimental group were undergone individually therapy for 12 sessions. Control group received no CBT during the study. Collected data were analysed by analysis of variance with repeated measures & dependent t test. Results: There is statistical significant diference between means of two groups in all stages of therapy. The analysis of follow up data showed that these effects continued for three month. Experimental group (CBT treated) show lower craving, changing mind regarding substances, empowering of compatibility abilities). All hypthosis of research accepted. Conclusion: The results revealed that cognitive- behavioural therapy was effective in reducing craving, changing attitude & increasing compatibility.}, keywords = {Cognitive behavior therapy- Craving- Attitude- Compatibility}, title_fa = {بررسی تاثیر درمان شناختی‌رفتاری بر میزان وسوسه، نگرش و سازش‌پذیری معتادین به شیشه}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش درمان شناختی-­رفتاری بر وسوسه، نگرش و سازش پذیری معتادین به شیشه بود. روش: در این طرح آزمایش با اندازه‌گیری مکرر ترکیبی، پس از مصاحبه با روان­پزشک و اجرای آزمون مصاحبه بالینی ساخت یافته برای اختلالات شخصیت و در نظر گرفتن جوانب ریزش، تعداد 36 بیمار با تشخیص وابستگی به شیشه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه اختصاص داده شدند. همه آزمودنی‌ها، قبل از شروع درمان (مرحله پایه) و 90 روز پس از پایان درمان(پیگیری) با استفاده از فرم ثبت روزانه وسوسه پرسشنامه بهر هیجانی بار-اُن و نگرش نسبت به مواد، مورد مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 12 جلسه دو ساعته به صورت انفرادی تحت آموزش قرار گرفت. از طریق خودسنجی در شروع هر جلسه درمانی دفعات لغزش، وسوسه و پرهیز(خویشتن­داری) آنها سنجیده ­شد. آزمودنی‌های گروه آزمایش در جلسه ششم و دوازدهم  نیز  پرسشنامه­های پژوهش سنجیده شدند. از طریق خودسنجی در شروع هر جلسه درمانی دفعات وسوسه آنها سنجیده ­شد. گروه کنترل در این مدت درمان روان‌شناختی دریافت نکرد. داده‌ها به کمک آزمون t همبسته، روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­‌ها: یافته­ های پژوهش از وجود تفاوت معنادار بین میانگین­ها در کلیه مراحل مداخله و بین مراحل خط پایه و پیگیری دارد و در آزمون فرضیه­ ها دو گروه آزمایشی و کنترل، از نطر توانایی تحمل استرس، سازش ­پذیری و سطح اضطراب تفاوت معنادار دارند. نتیجه‌­گیری: درمان شناختی رفتاری بر کاهش وسوسه، تغییر نگرش و افزایش سازش­ پذیری معتادین موثر است.}, keywords_fa = {درمان شناختی رفتاری,وسوسه-نگرش-سازش پذیری}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96434.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96434_ec733de431371276a27f2cb8163ac396.pdf} } @article { author = {اردلان, نیما and علیزاده, حمید and حکیمی راد, الهام}, title = {A comparative study on ability of timing skills in children with learning disabilities and normal children}, journal = {Applied Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {63-78}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Timing is an important component in cognitive functions which plays fundamental role in all motor-cognitions skills. Aim: Regarding the importance of timing, this research has been conducted in order to examine and compare the timing skills in children with learning disabilities and normal children. Methods: Statistical population consists of students with learning disabilities in third to sixth grade of primary schools in Saqqez in 1393. Research sample was selected in an accessible basis and 28 children with learning disabilities and 41 normal children were distinguished on this basis. The research is based on a comparative scientific method while rhythmic tests of Stambak (1960) were used to examine the timings skills. The raw inputs and data were analyzed based on Independent T test. Results: The results revealed that children with learning disabilities have less ability in timings skills comparing to normal children. Conclusion: Hence, it is necessary to consider this differences and malfunctions in therapeutic strategies.}, keywords = {Learning Disabilities,Stambak Rhythmic Tests,Timing}, title_fa = {مقایسه توانایی سازمان‌دهی زمانی در کودکان دچار اختلال‌های یادگیری و کودکان عادی}, abstract_fa = {چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین توانایی سازمان‌دهی زمانی دیداری و شنیداری در کودکان دچار اختلال یادگیری در مقایسه با کودکان عادی صورت گرفت. روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پایه سوم تا ششم مقطع ابتدایی ارجاع داده شده به‌مراکز اختلال‌های یادگیری پیشتاران و فرزانگان شهرستان سقز به‌تعداد 400 نفر و نیز 2500 دانش‌آموز عادی مدارس ابتدایی در سال 1393 بود. تعداد 28 کودک دچار اختلال یادگیری به‌صورت در دسترس و 41 کودک عادی به‌صورت تصادفی از دو مدرسه پسرانه وحدت و دانش و دو مدرسه دخترانه استقلال 2 و الزهرا به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، آزمون ضرب آهنگی استامباک 1960 بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد کودکان دچار اختلال‌های یادگیری در مقایسه با کودکان عادی از توانایی سازمان‌دهی زمانی شنیداری و دیداری پایین‌تری برخوردارند. نتیجه‌گیری: با توجه  به سازمان‌دهی زمانی شنیداری و دیداری پایین‌تر کودکان دچار اختلال‌های یادگیری نسبت به کودکان عادی پیشنهاد می‌شود برنامه‌های مداخلاتی جهت بهبود سازماندهی زمانی کودکان دچار اختلال‌های یادگیری طراحی و همچنین در به‌کارگیری مداخله‌ها و راهبردهای درمانی برای این کودکان به این تفاوت‌ها توجه شود.}, keywords_fa = {: آزمون ضرب آهنگی استامباک,اختلال‌های یادگیری,سازمان‌دهی زمانی}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96443.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96443_c138d4a3f4b9e79ac4b86aed88c7c6de.pdf} } @article { author = {براتی, هاجر and عریضی, حمیدرضا}, title = {نقش میانجی تعمق در تکالیف در رابطه بین استقلال ورشد مهارتها در محیط کار}, journal = {Applied Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {79-97}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Aim: It seems that positive outcomes resulting from the autonomy in the job, is dependent on a number of factors. Autonomy means the interdependence and freedom of staff in planning and organizing work and it has different levels. The aim of current research is to investigate the role of task reflection in relation of autonomy and skill utilization. Method: The research sample consisted of 324 employees of Isfahan Electricity Distribution Company (north and south) and the Shahid Montazeri Powerhouse, who were randomly selected. Then this people responded to research instruments consist of perceived control questions of Sims, Szilagyi, and Keller (1976)`s Job Characteristics Index(JCI) and Notelaers et al.(2010)`s participation in decision making and skill utilization questionnaires. Findings: Data analyzing by use of mediation analysis showed that task reflection have a mediator role in relation of autonomy (participation in decision making and perceived control) and skill utilization. Conclusion: According to findings managers and organizations were recommended to increase employees` job autonomy in order to use more skills.}, keywords = {autonomy- task reflection- skill utilization}, title_fa = {نقش میانجی گر تعمق در تکالیف در رابطه با استقلال و رشد مهارت‌ها در محیط کار}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش تعمق در تکالیف در رابطه با استقلال و رشد مهارت‌ها در محیط کار بود. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه کارکنان شرکت تولید و توزیع برق شمال و جنوب اصفهان و نیروگاه شهید منتظری اصفهان در مجموع 4200 نفر بود که از بین آن‌ها به‌روش تصادفی 324 نفر به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ‌ابزارهای پژوهش شامل سوال‌های کنترل ادراک‌شده از شاخص ویژگی‌های شغلی سیمز، اسزیلاگی و کلر (1976)، پرسشنامه‌های مشارکت در تصمیم‌گیری نوتلراز، وت و آینارسن (2010)، پرسشنامه به‌کارگیری مهارت‌ها در محیط کار نوتلراز، وت و آینارسن (2010) و تمرین تعمق در تکالیف بود. به‌کمک تحلیل مسیر نقش میانجی‌گر تعمق در تکالیف و از طریق روش بوت استراپ اثر غیرمستقیم بررسی شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که تعمق در تکالیف در رابطه بین مشارکت در تصمیم‌گیری و کنترل ادراک‌شده با رشد مهارت‌ها در محیط کار، نقش میانجی دارد. نتیجه‌گیری: بر اساس  این یافته‌ها  به مدیران و مسئولان سازمان‌ها توصیه می‌شود به‌منظور به‌کارگیری بیشتر مهارت‌های کارکنان­شان، از طریق مشارکت در تصمیم‌گیری و واگذاری اختیار به آن­ها بر استقلال شغلی کارکنان بیفزایند. }, keywords_fa = {استقلال- تعمق در تکالیف- رشد مهارت ها}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96461.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96461_40df13529c30c50f08032e096fe47f4f.pdf} } @article { author = {محمدلو, هادی and قربانیان, الهام and خانبانی, مهدی}, title = {Effectiveness of social- cognitive skills training on the Oppositional Defiant Disorder Symptom Reduction students}, journal = {Applied Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {99-113}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Aim: The present study has been carried out to explore the effectiveness of social-cognitive skills training on the reduction of oppositional defiant disorder(ODD)symptom among students. Methods: The methodology has been of a quasi-experimental nature with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population has been composed of the male students of the first and second grade of the city of Tehran in the academic year 1393-94. The sampling carried out was a multistage cluster random one. After the Children Symptom Inventory (Gadow & Sprafkin, 1994) had been filled in by the teachers, 30 students with the points higher than the cut-off point in CSI-4 were selected and randomly assigned to the experimental and control group. The former group received 12 social-cognitive skills training sessions each for 30 minutes after which a posttest was given to them. To analyze the statistical data, a covariance method was applied. Results: As a result of the analysis, a meaningful reduction (p>0.001) was observed in the posttest intensity of ODD symptoms for the experimental group in comparison to the control one. Conclusion: social-cognitive skills training is believed to contribute to the reduction of ODD symptoms among students, rendering it as an effective intervention method.}, keywords = {students-social,cognitive skills-Oppositional Defiant Disorder Symptoms}, title_fa = {اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی-اجتماعی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای دانش‌آموزان}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های شناختی-اجتماعی بر کاهش نشانه­های اختلال نافرمانی مقابله­ای دانش­آموزان بود. روش: روش مطالعه شبه­ آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون، گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 300 نفر از دانش­آموزان پسر پایه اول و دوم دبستان از مناطق 1 و 6 تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. به روش نمونه­گیری چند­مرحله­ای تصادفی از میان آن­ها 30 نفر انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند و معلم­های آن­ها در سه مرحله به پرسشنامه علائم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین نسخه معلم (1994) پاسخ دادند. کودکان گروه آزمایش به‌مدت 12 جلسه 30 دقیقه­ای در برنامه آموزشی مهارت­های شناختی-اجتماعی کارپنتر (2002) هفته­ای 2 بار شرکت کردند. یافته­ها: نتایج حاکی از کاهش معنادار شدت نشانه­های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس­آزمون و پیگیری بود. نتیجه­گیری: از آنجا که اجرای برنامه آموزش مهارت­های شناختی- اجتماعی منجر به یادگیری مهارت­هایی مانند همکاری، مشارکت و نحوه برقراری ارتباط در کودکان و پذیرش اجتماعی آن­ها از سوی والدین و در نتیجه کاهش نشانه­های این اختلال در آن­ها می­شود، از این برنامه می­توان به­عنوان برنامه­ای مفید و موثر برای کودکان دچار اختلال نافرمانی مقابله­ای استفاده کرد.}, keywords_fa = {}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96466.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96466_546f685499bc9be818f4623f4e0c137a.pdf} } @article { author = {مزیدی, مهدی and باقریان, فاطمه and نودهی, سوسن and نجات, پگاه}, title = {Personality organization from the perspective of national, religious and modern identities in adolescents and youths}, journal = {Applied Psychology}, volume = {9}, number = {4}, pages = {115-132}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate national, religious and modern identities at explicit and implicit levels. Method: The population of the study consisted of adolescents and youth in Mazandaran and Yazd from whom 168 participants were selected through convenience sampling. For collecting data at explicit level, national identity, religious identity questionnaires (Rahimi nejad & Ahmadi, 2005) and modern identity (Hatami, 2011) were used. For assessing identities implicitly, Implicit Association Test (Nejat, 2011) was used. Pearson correlation and three ways ANOVA were used for data analysis. Results: Correlation outputs revealed a significant positive relationship between national and modern identities explicitly and implicitly (at explicit and implicit levels) and there was a significant negative relationship between national and religious identities with modern identity explicitly, although at implicit level there was no relationship. According to the ANOVA results, women obtain significantly higher scores than men at explicit religious identity and implicit modern identity's scores of Mazandaranis' youth were significantly higher than adolescents of this city. Conclusion: It seems that Iranians youth and adolescents' identities are integrating and the structure of personality is rather mosaic than hierarchical.}, keywords = {Religious identity,National Identity,Modern identity,Implicit Association Test}, title_fa = {سطوح آشکار و ضمنی هویت‌های دینی، ملی و مدرن در سازمان‌یافتگی شخصیت نوجوانان و جوانان}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین سه نوع هویت ملی، دینی و مدرن به‌صورت آشکار و ضمنی بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری نوجوانان و جوانان شهرهای یزد و ساری به­تعداد 54602 نفر بود. تعداد 168 نفر به روش در دسترس انتخاب شد. برای جمع‌آوری اطلاعات به روش آشکار از پرسشنامه‌های سنجش هویت ملی، هویت دینی رحیمی‌نژاد و احمدی (1374) و هویت مدرن حاتمی (1390) و برای سنجشِ ضمنی، از آزمون رایانه‌ای تداعی ضمنی (نجات و حاتمی، 1391) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج در ماتریس همبستگی نشان داد رابطه هویت‌های ملی و مدرن در دو سطح آشکار و ضمنی مثبت معنادار و ارتباط میان هویت‌های ملی و دینی با هویت مدرن در سطح آشکار، منفی معنادار است، هرچند در سطح ضمنی رابطه‌ای بین آن‌ها یافت نشد. طبق نتایج تحلیل واریانس، در سطح آشکار نمره‌های زنان تنها در هویت‌‌های دینی و ملی به‌طور معناداری بالاتر از مردان بود. در سطح ضمنی سنجش هویت نیز تنها تفاوت معنادار در بالاتر بودن هویت مدرن جوانان مازندرانی از نوجوانان مازندرانی بود. نتیجه‌گیری: این نتایج می‌تواند در شناخت ساختار هویتی فعلی نوجوانان و جوانان ایرانی کمک کننده باشد و از آن در برنامه‌های تربیتی موثر در رابطه با هویت استفاده شود.}, keywords_fa = {هویت دینی,هویت ملی,هویت مدرن,آزمون تداعی ضمنی}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96410.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96410_db61edda10d6fa5c9f6f1f8fbb7537b6.pdf} }