@article { author = {rashidi, ali and Zandi, Farzad and yarahmadi, yahya and akbari, Maryam}, title = {The Effectiveness of Academic Enthusiasm-Based Educational Program on Self-Defeating Academic Behavior of Ivan’s High School Students}, journal = {Applied Psychology}, volume = {15}, number = {1}, pages = {23-9}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2021.221548.1036}, abstract = {Aim: The purpose of this research was to evaluate the effectiveness of academic enthusiasm–based educational program on self-defeating academic behaviors of Ivan’s high school students. Method: The present research is methodologically one of the quasi-experimental designs of pre-test, post-test and follow-up with the control group. The statistical population of the research includes all high school students in Ivan city who were studying in the 2019-20 academic year. From this population, 30 students were selected using the random sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. Each group contains 15 people. The experimental group was trained in 10 sessions of 90 minutes based on academic enthusiasm. Members of both groups completed the Cunningham self-defeating behavior questionnaire in all three stages of pre-test, post-test and follow–up. Data were analyzed by mixed variance analysis. Result: The findings showed that the mean scores of academic self-defeating behaviors variable in the experimental group were significantly reduced compared with the control group in the post-test and follow-up stages. Conclusion: Therefore, academic enthusiasm–based educational program has been effective in reducing self-defeating academic behaviors of the students.     }, keywords = {academic enthusiasm,educational program,self-defeating academic behaviors}, title_fa = {اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه ایوان}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی برنامۀ آموزشی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش ­آموزان دورۀ دوم متوسطه ایوان بود. روش: پژوهش حاضر از نظر روش ­شناسی جزء طرح­ های نیمه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه کنترل است.جامعۀ آماری پژوهش، همۀ دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ایوان بودند که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی 30 نفر از دانش ­آموزان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه­ 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ­ای برنامۀ مبتنی بر اشتیاق تحصیلی آموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر سه مرحلۀ پیش ­آزمون، پس ­آزمون و پیگیری پرسشنامۀرفتار خودشکن کانینگام را تکمیل کردند. داده ­ها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته بررسی شدند. یافته­ ها: یافته­ ها نشان داد که میانگین نمرات متغیر رفتارهای خودشکن تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحلۀ پس ­آزمون و پیگیری کاهش معناداری داشته است. نتیجه­ گیری: بنابراین،برنامه آموزشی مبتنی بر اشتیاق تحصیلی بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش ­آموزان اثربخش بوده است.}, keywords_fa = {اشتیاق تحصیلی,برنامه آموزشی,رفتارهای خودشکن تحصیلی}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101055.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101055_d121f68b667b09b3e35c902b2e40118d.pdf} } @article { author = {hedayati, Fateme and Torkan, Hajar}, title = {Predicting Multiple Relationships of Attention, Post-Event Processing and Interpretation (Self Related) with Social Anxiety of Isfahan Students}, journal = {Applied Psychology}, volume = {15}, number = {1}, pages = {47-25}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2021.215793.0}, abstract = {Aim: The aim of this study was to determine the multiple relationships of focus, post-processing and interpretation bias (related to yourself) with social anxiety in students in Isfahan. Methods: research method of the study was descriptive-correlational research design. The statistical population of the study was all of the university students of Isfahan in the 1396-1397 academic year. A sample of 237 students (96 men and 141 women) was randomly selected by simple cluster sampling among the universities in Isfahan. The participants were then asked to answer the questions of the Social Anxiety Questionnaire Kavner et al )2002), the Self-Focused Attention Questionnaire Woody, Cham bless & Glass )1997), the Post-Event Processing Questionnaire (PEPQ), the Revised Questionnaire of Butler et al. (1983).  The descriptive statistics were used for descriptive analysis of data and the multiple regression and internal consistency were used to investigate the testing of the hypotheses. Results:The results indicated that the interpretation bias and post-event processing with 13.4% of the variance could predict the social anxiety. interpretation bias (β=0/24, P<0/01) and post-event processing (β=0/14, P<0/05) They were able to predict social anxiety. Conclusions: Since post-event processing and interpretation bias can be related to social anxiety. Therefore, for predicting and treating students' social anxiety, the mentioned variables can also be targeted and students can be taught ways to deal with social anxiety.}, keywords = {Focus of attention,Interpretation Bias,Post-Event Processing,social anxiety,students}, title_fa = {پیش‌بینی رابطۀ چندگانۀ کانون توجه، پردازش پس رویدادی و سوگیری تعبیر(مربوط به خود) با اضطراب اجتماعی دانشجویان شهر اصفهان}, abstract_fa = {چکیده هدف پژوهش تعیین روابط چندگانۀ کانون توجه، پردازش پس­ رویدادی و سوگیری تعبیر (مربوط به خود) با اضطراب اجتماعی در دانشجویان شهر اصفهان است. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی– همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر راکلیة دانشجویان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل می ­دهند و در مجموع نمون ه­ای مشتمل بر 237 نفر دانشجو (96 مرد و 141 زن) با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای سادة تصادفی از بین دانشگاه ­های شهر اصفهان انتخاب شدند و سپس به پرسشنامۀ­ اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2002)، پرسشنامة کانون توجه وودی، چامبلس و گلاس (1997)، پرسشنامۀ پردازش پس از رویداد (2000)، فرم تجدیدنظر شدة پرسشنامه تعبیر باتلر و همکاران (1983)، پاسخ دادند. در مطالعۀ حاضر برای تحلیل توصیفی داده­ ها از آمار توصیفی و برای بررسی آزمون فرضیه ­ها از همبستگی درونی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که سوگیری تعبیر و پردازش پس رویدادی با 4/13 درصد واریانس قادر به پیش‌بینی اضطراب اجتماعی است. سوگیری تعبیر  (01/0­p <، 24/0=β) و پردازش پس رویدادی (05/0­p <، 14/0=β)  توانایی پیش­بینی اضطراب اجتماعی را داشتند. نتیجه­گیری: از آنجایی که پردازش پس ­رویدادی و سوگیری تعبیر می­تواند با اضطراب اجتماعی رابطه داشته باشد؛ بنابراین می ­توان برای پیش­بینی و درمان اضطراب اجتماعی دانشجویان متغیرهای مذکور را نیز هدف قرارداد و راه­ های مقابله با اضطراب اجتماعی را به دانشجویان آموزش داد.هدف پژوهشتعیین روابط چندگانۀ کانون توجه، پردازش پس­رویدادی و سوگیری تعبیر (مربوط به خود) با اضطراب اجتماعی در دانشجویان شهر اصفهان است.روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی– همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر راکلیة دانشجویان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل می­دهند و در مجموع نمونه­ای مشتمل بر 237 نفر دانشجو (96 مرد و 141 زن) با روش نمونه­گیری خوشه­ای سادة تصادفی از بین دانشگاه­های شهر اصفهان انتخاب شدند و سپس به پرسشنامۀ­ اضطراب اجتماعی کانور و همکاران (2002)، پرسشنامة کانون توجه وودی، چامبلس و گلاس (1997)، پرسشنامۀ پردازش پس از رویداد (2000)، فرم تجدیدنظر شدة پرسشنامه تعبیر باتلر و همکاران (1983)، پاسخ دادند. در مطالعۀ حاضر برای تحلیل توصیفی داده­ها از آمار توصیفی و برای بررسی آزمون فرضیه­ها از همبستگی درونی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که سوگیری تعبیر و پردازش پس رویدادی با 4/13 درصد واریانس قادر به پیش‌بینی اضطراب اجتماعی است. سوگیری تعبیر  (01/0­p <، 24/0=β)وپردازش پس رویدادی(05/0­p <، 14/0=β) توانایی پیش­بینی اضطراب اجتماعی را داشتند. نتیجه­گیری: از آنجایی که پردازش پس­رویدادی و سوگیری تعبیر می­تواند با اضطراب اجتماعی رابطه داشته باشد؛ بنابراین می­توان برای پیش­بینی و درمان اضطراب اجتماعی دانشجویان متغیرهای مذکور را نیز هدف قرارداد و راه­های مقابله با اضطراب اجتماعی را به دانشجویان آموزش داد.}, keywords_fa = {اضطراب اجتماعی,پردازش پس رویدادی,دانشجویان,سوگیری تعبیر,کانون توجه}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101073.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101073_ecc652369cbbb1e868dbac9946db119c.pdf} } @article { author = {dortaj, afsane and Aliakbar Dehkordi, Mahnaz and Naser moghadasi, Abdolreza and Alipour, Ahmad}, title = {The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Distress Tolerance, Pain Perception and Interleukin-12 in patients with Multiple Sclerosis}, journal = {Applied Psychology}, volume = {15}, number = {1}, pages = {72-49}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2021.216250.0}, abstract = {Aim: The aim of this research was to assess the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on distress tolerance, pain perception and interleukin 12 in patients with Multiple Sclerosis (MS). Method: The present study was a quasi-experimental design with pretest-posttest and a three-month follow-up with control group. The statistical population included female patients with Relapsing–Remitting MS who had referred to Multiple Sclerosis Research Center of Tehran University of Medical Sciences in Sina Hospital in 2019. 20 patients were selected by target-based sampling and randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group received the ACT in 8 weekly sessions (90 minutes each session) and the control group was placed in the waiting list. Participants completed the Distress Tolerance Scale (DTS) Simons & Gahr (2005) and the West Haven-Yale Multidimensional Pain Inventory (WHYMPI) Kerns, Turk & Rudy (1985). Also, the Enzyme-Linked Immunosorbent Assay (ELISA) was used to measure interleukin-12. The data were analyzed using mixed varience repeated measure and Bonferroni post-hoc test. Results: The results showed that ACT increased distress tolerance and improved pain perception in post-test and follow-up (p<0.001), but this intervention had no significant effect on interleukin-12. Conclusion: ACT can be a good treatment to improve the psychological factors of distress tolerance and pain perception in patients with MS, but not an appropriate treatment for reducing biomarkers such as interleukin 12 in these patients.}, keywords = {Pain perception,MS,Interleukin-12,distress tolerance,Acceptance and commitment therapy}, title_fa = {اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی، ادراک درد و اینترلوکین 12 در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی، ادراک درد و اینترلوکین 12 در بیماران مولتیپل اسکلروزیس بود. روش: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون، پس­آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل زنان مبتلا به ام­اس عود کننده- بهبود یابنده مراجعه کننده به مرکز تحقیقات ام­اس دانشگاه علوم پزشکی تهران در بیمارستان سینا در سال 1398 بود. 20 بیمار با نمونه­ گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه­ آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه­ آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقه­ ای هفتگی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کرد و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. شرکت­ کنندگان پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) و پرسشنامۀ چند وجهی درد وست هاون-ییل کرنز، ترک و رودی (1985) را تکمیل کردند. روش آنزیم ایمونوسیورسانس (ELISA) برای اندازه­ گیری اینترلوکین 12 مورد استفاده قرار گرفت. داده­ ها با روش تحلیل واریانس مختلط با اندازه­ گیری مکرر تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث افزایش تحمل پریشانی و بهبود مؤلفه­ های ادراک درد در بیماران مبتلا به ام­اس در پس ­آزمون و پیگیری شد (p <0/001)، اما تأثیر معناداری بر اینترلوکین 12 نداشت. نتیجه­ گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می ­تواند درمان مناسبی برای بهبود فاکتورهای روانشناختی تحمل پریشانی و ادراک درد بیماران مبتلا به ام اس باشد، اما درمان مناسبی در جهت کاهش بیومارکرهای زیستی نظیر اینترلوکین 12 در این بیماران نیست.}, keywords_fa = {ادراک درد,ام اس,اینترلوکین 12,تحمل پریشانی,درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101080.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101080_b821aa094baf133c1647a6d923ace0f7.pdf} } @article { author = {sadeghi, saeid and Pouretemad, Hamidreza and Shervin, Reza}, title = {Screen-Time Predicts Sleep and Feeding Problems in Young Children with Autism Spectrum Disorder Symptoms Under the Age of Three}, journal = {Applied Psychology}, volume = {15}, number = {1}, pages = {94-73}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2021.221446.1029}, abstract = {Aim: Young children's access to digital devices has increased significantly in recent years. Individuals with autism spectrum disorder (ASD) use these devices extremely because of restricted and repetitive interests. The aim of this study was to investigate the relationship between the use of digital devices with feeding and sleep problems in young children with ASD symptoms. Method: The present research was a cross-sectional study. 45 young children with ASD symptoms between 16 and 36 months were selected by convenience sampling method. Data were collected using a lifestyle checklist, the Modified Checklist for Autism in Toddlers (M-CHAT), the Gilliam Autism Rating Scale (GARS-2), and the Feeding Problem Inventory (FPI). Pearson correlation coefficient and enter regression were used to analyze the data. Results: Pearson correlation coefficient and simultaneous regression analysis showed that children's use of digital devices had a significant relationship with sleeping late (p <05, r = 0.30), limited food interests (p <05, r = 0 / 31), the mother's dissatisfaction with the child's feeding (p <05, r = 0.32) and the total score of feeding problems (p <05, r = 0.31) in young children and explain 0.09, 0.11, 0.10 and 0.13% of the changes related to the above variables, respectively. Conclusion: More use of digital devices by children with ASD symptoms is associated with the problems in late sleep and limited food interest diversity, maternal dissatisfaction with the child's feeding behavior and feeding problems in general. It seems necessary to provide interventions to manage the use of digital devices in children with autism spectrum disorders symptoms.}, keywords = {Digital device use,Autism spectrum disorder,Sleep problems,Feeding problems}, title_fa = {نقش میزان استفاده از وسایل دیجیتال در پیش‌بینی مشکلات خواب و تغذیهِ خردسالان با علائم اختلال طیف اُتیسم زیر سه سال}, abstract_fa = {هدف: دسترسی خردسالان به وسایل دیجیتال در سال­ های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. افراد با اختلال طیف اُتیسم به دلیل علائق محدود و تکراری بیشتر از این وسایل استفاده می­ کنند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین میزان استفاده از وسایل دیجیتال با مشکلات تغذیه و خواب خردسالان با علائم اختلال طیف اُتیسم انجام شد. روش: مطالعه حاضر از نوع مقطعی بود. 45 خردسال بین 16 الی 36 ماه با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. داده­­ ها با استفاده از چک‌لیست سبک زندگی، چک‌لیست ویرایش شده اُتیسم در کودکان نوپا (M-CHAT)، مقیاس درجه‌بندی اُتیسم گیلیام (GARS-2) و پرسشنامۀ مشکلات غذا خوردن (FPI) جمع­ آوری شد. برای تحلیل داده ­ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. یافته ­ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که میزان استفاده خردسالان از وسایل دیجیتال رابطۀ معنی ­داری با دیرخوابیدن (p <05، r=0/30)، علائق محدود غذایی (p <05، r=0/31)، رضایت مادر از غذاخوردن کودک (p <05، r=0/32) و نمرۀ کل مشکلات تغذیه (p <05، r=0/31) در خردسالان دارد و به ترتیب 09/0، 11/0، 10/0 و 13/0 درصد از تغییرات مربوط به متغیرهای بالا را به ­طور معنی­داری تبیین می­کند. نتیجه ­گیری: استفادۀ بیشتر کودکان با علائم اختلال طیف اُتیسم از وسایل دیجیتال با تشدید مشکل دیر خوابیدن و تنوع غذایی محدود، نارضایتی مادر از رفتار تغذیه‌ای کودک و به‌طورکلی مشکلات تغذیه همراه است. ارائۀ مداخلات با هدف مدیریت استفاده خردسالان با علائم اختلال طیف اُتیسم از وسایل دیجیتال ضروری به نظر می­ رسد.}, keywords_fa = {استفاده از وسایل دیجیتال,اختلال طیف اُتیسم,مشکلات خواب,مشکلات تغذیه}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101089.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101089_8e0778da38d975f34613e15b20df6f5c.pdf} } @article { author = {Rajaei Ghazilo, Dina and Shariatmadar, Asieh and Farokhi, Norali}, title = {Life Satisfaction and Marital Satisfaction Based on Lived Experiences of Working and Housewives: a Phenomenological Study}, journal = {Applied Psychology}, volume = {15}, number = {1}, pages = {115-95}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2021.221029.1034}, abstract = {Aim: Family is the most important element of society that is necessary for the survival of society. Women's housekeeping and employment may affect life satisfaction and marital satisfaction, which are important factors in strengthening the family. Aim: The aim of this research was to study the life satisfaction and marital satisfaction of working and housewives. Method: In this study, a qualitative approach was used in a phenomenological way. For this purpose, using semi-structured interviews, lived experience of 13 employed women and 13 housewives who were selected heterogeneous and purposive sampling method. Colaizzi method was used to analyze the data. Results: From the analysis of the interviews, 34 codes were obtained. Employed and housewives in 8 experiences including relationship satisfaction with husband, spouse support role, life satisfaction, relationship satisfaction with main family (s), child satisfaction, planning to have a child, richer meaning of life by having a child were common to building a mutually constructive relationship; but They had different experiences in terms of time together, activity, adaptation, hedonism. Examination of lived experiences revealed passivity and hedonism for housewives and role-playing, lack of time with family, and lack of receiving attention for self-employed women. Conclusions:The results of this study showed that the disadvantages of working for women are more than the disadvantages of being a housewife, so psychological interventions are necessary to improve negative employment experiences for working women and also to moderate hedonism and avoid passivity for housewives.}, keywords = {Life Satisfaction,marital satisfaction,working women,housewives}, title_fa = {رضایت از زندگی و رضایت زناشویی برخاسته از تجارب زیستۀ زنان شاغل و خانه دار: یک مطالعۀ پدیدارشناسی}, abstract_fa = {هدف: خانه­ داری و اشتغال زنان ممکن است رضایت از زندگی و رضایت زناشویی که از عوامل مهم در تحکیم خانواده هستند را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف مطالعۀ رضایت از زندگی و رضایت زناشویی زنان شاغل و خانه­ دار انجام شد. روش: در این پژوهش از رویکردی کیفی به شیوۀ پدیدارشناسی استفاده شد. بدین منظور تجربه زیستۀ 13 زن شاغل و 11 زن خانه ­دار که به روش نمونه­ گیری ناهمگون و هدفمند انتخاب شدند، با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته، مطالعه شد. برای تحلیل داده ­ها از روش تحلیل کلایزی استفاده شد. یافته­ ها: از تحلیل مصاحبه ­ها 34 کد بدست آمد. زنان شاغل و خانه ­دار در 8 تجربه شامل رضایت از رابطه با همسر، نقش حمایتی همسر، رضایت از زندگی، رضایت از رابطه با خانواده (های) اصلی، رضایت از داشتن فرزند، برنامه ­ریزی برای صاحب فرزند شدن، غنی­ تر شدن معنای زندگی با صاحب فرزند شدن، برقراری ارتباط سازنده متقابل، مشترک بودند، اما در زمینه زمان باهم بودن، فاعلیت، انطباق، لذت­ گرایی تجارت متفاوتی داشتند. بررسی تجارب زیسته برای زنان خانه­ دار انفعال و لذت­ گرایی و برای زنان شاغل گرانباری نقش، کمبود زمان با خانواده بودن، و کمبود میزان توجه به خود را مشخص کرد. نتیجه ­گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که معایب شاغل بودن برای زنان بیش از معایب خانه ­دار بودن است، لذا انجام مداخلات روان­شناختی در جهت بهبود تجارب منفی اشتغال برای زنان شاغل و همچنین تعدیل لذت­ گرایی و پرهیز از انفعال برای زنان خانه ­دار ضرورت دارد.}, keywords_fa = {رضایت از زندگی,رضایت زناشویی,زنان شاغل,زنان خانه دار}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101086.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101086_7a1e5bb6666923ed57b6c3f20ea101fe.pdf} } @article { author = {Nourozi, Zahra and Roshan, Rasol and Farahani, Hojat}, title = {Structural Equation Modeling of the Relationship Between Mothers’ Problematic Internet Use and Child Behavioral Problems with the Mediating Role of Mother-Child Interaction}, journal = {Applied Psychology}, volume = {15}, number = {1}, pages = {139-117}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2021.216410.0}, abstract = {Aim: Mothers’ problematic internet use has been associated with suboptimal mother-child interactions and child behavioral problems. This study aimed to investigate the structural model of the relationship between mothers’ problematic Internet use and child behavioral problems with the mediating role of mother-child interaction. Method: The population was all mothers in Tehran in 2020. From this statistical population, a sample of 322 mothers was selected by using the purposive sampling method. The instruments used included the Problematic Internet use (Caplan, 2010), The Strengths and Difficulties Questionnaire (Goodman, 1997), and Child-Parent Relationship Scale (Pianta, 1992). The collected data were analyzed using SPSS-26 and AMOS-24 software. Results: The data analysis showed a significant inverse relationship between mothers’ problematic internet use with mother-child interaction and a positive and significant relationship with child behavioral problems. The structural equations modeling results showed that the model has a good fit and mother-child interaction played a mediating role in mothers’ problematic internet use and child behavioral problem. Conclusion: Based on these results, it is suggested that parents and psychotherapists with managing parents' use of the Internet during mother-child interactions and strengthening this interaction, improve behavioral problems in children. Thus, the foregoing variables could be attended in the familial, educational, and therapeutic domains.}, keywords = {problematic Internet use,mother-child interaction,child behavioral problems,Structural Equation Modeling (SEM)}, title_fa = {الگوی ساختاری استفادۀ آسیب‌زای مادران از اینترنت و مشکلات رفتاری کودکان با میانجی‌گری تعامل مادر- کودک}, abstract_fa = {هدف: استفادۀ آسیب‌زای مادران از اینترنت با اخلال در تعامل مادر-کودک و مشکلات رفتاری کودک همراه است. این مطالعه با هدف بررسی مدل ساختاری استفادۀ آسیب‌زای مادران از اینترنت و مشکلات رفتاری کودکان با میانجی‌گری تعامل مادر-کودک انجام شد. روش: جامعۀ آماری این پژوهش تمام مادران شهر تهران در سال 1399 بود. نمونه ای از 322 مادر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ استاندارد استفاده آسیب‌زا از اینترنت کاپلان (2010)، پرسشنامۀ توانایی‌ها و مشکلات رفتاری کودک گودمن (1997) و پرسشنامۀ تعامل والد-کودک پیانتا (1992) بود. داده‌های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS-26 و AMOS-24 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که استفادۀ آسیب‌زای مادران از اینترنت با تعامل مادر-کودک رابطۀ منفی و معنادار و با مشکلات رفتاری کودک رابطۀ مثبت و معنادار دارد. یافته‌های برآمده از معادلات ساختاری نشان داد که شاخص­های نیکویی مدل در محدوده مطلوب قرار دارند و نقش میانجی متغیر تعامل مادر-کودک در رابطه بین استفاده آسیب‌زای مادران از اینترنت با مشکلات رفتاری کودک تایید شد. نتیجه‌گیری: براساس این نتایج، به والدین و روان‌درمانگران پیشنهاد می‌شود که با مدیریت استفاده والدین از اینترنت در هنگام تعاملات مادر-کودک و تقویت این تعامل، مشکلات رفتاری در کودکان را بهبود بخشند. بدین‌سان می‌توان در گسترۀ روابط خانوادگی، تربیتی و درمانی به متغیر های یاد شده، توجه نمود.}, keywords_fa = {استفادۀ آسیب‌زا از اینترنت,تعامل مادر-کودک,مشکلات رفتاری کودک,مدل‌سازی معادلات ساختاری}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101081.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101081_7c7793dafbc09f93db85062a1443cd1a.pdf} } @article { author = {Moghadasali, Shima and Mirhashemi, Malek and Bagheri, Nasrin}, title = {The Role Communication Patterns and Identity Styles on Prediction Marital Satisfaction: A Discriminational Study}, journal = {Applied Psychology}, volume = {15}, number = {1}, pages = {168-141}, year = {2021}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2021.216298.0}, abstract = {Aim: Family is a natural social system that men and woman are its major subsystems inall of stages of its development and many factors such as communication patterns and identity styles play a role in their marital satisfaction. The purpose of this study was theprediction marital satisfactionbased on communication patterns and identity styles. Method: The research design was a two-group diagnostic function. The statistical population consisted of all Married men and women are referred to counseling and psychological services related to counseling system Tehran city in year 2019. In this study, according to convenience sampling method, 480 people by formula Keramer were selected as samples. Sample research into scales were asked to Enrich marital satisfaction questionnaire (EMSQ) of Olson and et al (1987), communication patterns questionnaire (CPQ) of Christensen & Sullaway (1984) and revised identity style inventory (RISI) of Berzonsky and et al (2013). For this purpose, 100 people with high marital satisfaction and 100 people with low marital satisfaction were selected and data were analyzed by SPSS-24 software, using discriminant analysis method. Results: The obtained data were analyzed by the discriminant analysis method. The results of analysis showed that brcommunication patterns and identity styles can help to prediction marital satisfaction and function discriminant analysis assigned 74 percent of the people with and without of marital satisfaction. Some factors, including communication patterns and identity styles were found to affect couples' marital satisfaction. Conclusion: It is recommended that therapists pay more attention to these factors in providing solutions to promote marital satisfaction.}, keywords = {marital satisfaction,communication patterns,identity styles}, title_fa = {نقش الگوهای ارتباطی و سبک های هویت در پیش بینی رضایت زناشویی: یک مطالعه تشخیصی}, abstract_fa = {هدف: خانواده، یک نظام اجتماعی طبیعی است که در همه مراحل تکوین آن زن و مرد، خرده نظام اصلی بوده و عوامل متعددی چون الگوهای ارتباطی و سبک­ های­­ هویت در رضایت زناشویی آنان نقش دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تشخیصی الگوهای ارتباطی و سبک­ های هویت در پیش ­بینی رضایت زناشویی بود. روش: طرح پژوهش، تابع تشخیص دو گروهی بود. جامعه آماری این پژوهش مردان و زنان متأهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی وابسته به نظام مشاوره و روان شناسی شهر تهران در سال 1398 بودند. 480 نفر از این‏افراد بر اساس فرمول کرامر و به شیوه نمونه‏ گیری دسترس انتخاب‌ شدند به پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (EMSQ) السون و همکاران(1987)، الگوهای ارتباطی (CPQ) کریستنسن و سالاوی (1984) و سبک­های هویت (RISI) برزونسکی و همکاران (2013)  پاسخ دادند. از بین آن‌ها به این منظور تعداد 100نفر دارای رضایت زناشویی بالا و 100نفر دارای رضایت زناشویی پایین انتخاب شدند و داده­ های پژوهش به کمک نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 و با استفاده از روش تابع تشخیص (ممیزی) تحلیل شد. یافته‏ ها:نتایج نشان داد که با کمک الگوهای ارتباطی و سبک ­های هویتی می­ توان رضایت زناشویی را پیش­ بینی کرد و تحلیل ممیزی توانست با 74 درصد پیش ‏بینی صحیح افراد را به دو گروه دارای رضایت زناشویی پایین و بالا طبقه ‏بندی نماید. نتیجه‏ گیری: می­توان نتیجه‏ گیری کرد عواملی همچون الگوهای ارتباطی و سبک‏ های هویت بر رضایت زناشویی تأثیرگذار است. پیشنهاد می­ شود درمانگران در ارائه راهکارهای ارتقادهنده رضایت زناشویی به این عوامل توجه بیش‌تری مبذول نمایند.}, keywords_fa = {رضایت زناشویی,الگوهای ارتباطی,سبک‌های هویت}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101054.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101054_84ad2ecec044f17396e590ccd528b726.pdf} }