@article { author = {Zadshir, Farzane and Saber, Soosan and abolmaali, Khadije}, title = {Construction and psychometric analysis of possible selves’ questionnaire in students}, journal = {Applied Psychology}, volume = {14}, number = {4}, pages = {414-391}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2021.215393.0}, abstract = {Aim: The purpose of the present study was to construct, validate and make of balanced possible selves questionnaire in students. Method: The research method was descriptive correlational type and the statistical population of the study consisted of 243534 students in the first grade of high school in Tehran city in 2018-2019 academic years which through them (207 females and 214 males) were selected by multistage random sampling. In the present study, in order to determine the factor validity of the possible selves’ questionnaire, the statistical method of confirmatory factor analysis was used. Results: The results of confirmatory factor analysis statistical method showed that the three-factor structure of the possible selves’ questionnaire includes (χ2/df=1.87, CFI=0.914, GFI=0.907, AGFI=0.854, RMSEA=0.076). The results of the correlation between the dimensions of the questionnaire provided evidence of the multidimensional structure of the tool. The internal consistency coefficients of the components of goals, tasks and concerns and the total items were 0.97, 0.82, 0.88 and 0.87, respectively. Conclusion: Since the fit indices of the factor analysis model had a good fit and the Cronbach's alpha coefficients indicated the internal consistency of the items of this tool, the questionnaire has good validity and reliability and it can be used to assess balanced possible selves’ and to check for inconsistency among high school students.}, keywords = {concerns,goals,possible selves,tasks}, title_fa = {ساخت و تحلیل روان‌سنجی پرسشنامة توازن خودهای ممکن در دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر ساخت، و رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه توازن خودهای ممکن در دانش‌آموزان بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران به تعداد 243534 نفر در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ بود که از میان آن‌ها ۴۲۱ نفر از دانش‌آموزان (۲۰۷ دختر و ۲۱۴ پسر) با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند.  در مطالعه حاضر به منظور تعیین روایی عاملی پرسشنامه توازن خودهای ممکن از روش آماری تحلیل عاملی تأیید استفاده شد. یافته‌ها: نتایج روش آماری تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که ساختار سه عاملی پرسشنامه توازن خودهای ممکن شامل (87/1=df/2c، 914/0=CFI، 907/0=GFI، 854/0=AGFI، 076/0=RMSEA) بود. نتایج همبستگی بین ابعاد پرسشنامه، شواهدی را از ساختار چندبعدی ابزار فراهم آورد. ضرایب همسانی درونی مؤلفه‌های اهداف، وظایف و نگرانی‌های خود و کل گویه‌ها به ترتیب برابر با ۹۷/۰، ۸۲/۰، ۸۸/۰ و ۸۷/۰ به دست آمد. نتیجه‌گیری: از آنجا که شاخص‌های برازندگی مدل تحلیل عاملی از برازش مطلوب برخوردار بودند و میزان ضرایب آلفای کرونباخ حاکی از همسانی درونی گویه­ های این ابزار بود، پرسشنامة ساخته­شده دارای روایی و پایایی مطلوبی است و می­توان از آن برای سنجش توازن خودهای ممکن و بررسی وجود ناهمخوانی خودها در دانش‌آموزان متوسطه استفاده کرد.}, keywords_fa = {اهداف,خودهای ممکن,وظایف,نگرانی‌ها}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_100756.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_100756_ef23b4c8712d11912609bfe6ab8fec31.pdf} }