@article { author = {mohammadali, samira and Manavipour, Davod and Sefaghatifard, Mojtaba}, title = {Psychometric Properties of the Student Version of the Academic Motivation Scale}, journal = {Applied Psychology}, volume = {14}, number = {4}, pages = {434-415}, year = {2020}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2021.215591.0}, abstract = {Aim: The aim of this study was to investigate the psychometric properties (validity and reliability) of the student version of the Academic Motivation Scale. Method: This study was a psychometric correlation study. The sample consisted of 400 students of the Islamic Azad University, South Tehran Branch, who were selected by available sampling method and completed the student version of the Vallerand, Pelletier, Blais, and Briere (1992) Academic Motivation Scale. Data were analyzed using expolary factor analysis, confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha and retest. Results: The results of exploratory factor analysis showed 23 items 7 intrinsic motivation factors (with the amount of variance explained 12.85), achievement (with the amount of variance explained 11.89), identified (with the amount of variance explained 10.44), amotivation (with an explained variance of 10.40), extroversion (with an explained variance of 10.19), stimulation (with an explained variance of 7.9), and knowledge (with an explained variance of 6.57). The results of confirmatory factor analysis confirmed the findings of exploratory factor analysis. Fit indices were obtained in both models of confirmatory factor analysis at the appropriate level of 0.001. The overall reliability coefficient of the scale was obtained by Cronbach's alpha (0.88) and retest method (0.86) for the desired level. Conclusion: The results of the study showed that the student version of the Academic Motivation Scale has good validity and reliability and can be used to measure academic motivation in students.}, keywords = {Academic Motivation,internal motivation,external motivation}, title_fa = {ساخت ویژگی های روان‌سنجی نسخة دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی}, abstract_fa = {هدف: هدف مطالعة حاضر بررسی ویژگی­‌های روان‌سنجی (روایی و پایایی) نسخة دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی بود. روش:این پژوهش یک مطالعة همبستگی از نوع روان‌سنجی بود. نمونه شامل ۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و نسخة دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی والرند، پلتیر، بلایس و بریر (۱۹۹۲) را تکمیل کردند. داده­­ ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، آلفای کرونباخ و بازآزمایی بررسی شد. یافته­­ ها : نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد ۲۳ گویه ۷ عامل درون‌نگری (با مقدار واریانس تبیین شده ۸۵/۱۲)، دستاورد (با مقدار واریانس تبیین شده ۸۹/۱۱)، تمایز (با مقدار واریانس تبیین شده ۴۴/۱۰)، بی‌انگیزشی (با مقدار واریانس تبیین شده ۴۰/۱۰)، برون‌نگری (با مقدار واریانس تبیین شده ۱۹/۱۰)، تحریک (با مقدار واریانس تبیین شده ۰۹/۷) و دانش (با مقدار واریانس تبیین شده ۵۷/۶) را تبیین می­ کند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، یافته­­ های تحلیل عاملی اکتشافی را تأیید کرد. شاخص ­های برازش در هر دو مدل تحلیل عاملی تأییدی در سطح ۰۰۱/۰ مناسب به دست آمد. ضریب پایایی کلی مقیاس با دو روش آلفای کرونباخ (۸۸/۰) و روش بازآزمایی (۸۶/۰) در حد مطلوب به دست آمدند. نتیجه‌گیری:  نتایج مطالعه نشان دادند که نسخة دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار هستند و می­ توان از آن برای اندازه­ گیری انگیزش تحصیلی در دانشجویان استفاده کرد.}, keywords_fa = {Academic Motivation,internal motivation,external motivation}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_100757.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_100757_fc04b37b991f80b1e2ed6bbb32d71ae4.pdf} }