@article { author = {پهلوان نشان, سحر and پاکدامن, شهلا and قنبری, سعید and شهیدی, شهریار and شکری, امید}, title = {Developing and Validation of Iranian Positive youth development Model}, journal = {Applied Psychology}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.48308/apsy.2021.221877.1046}, abstract = {The aim of study was to develop and validate a positive youth development model for Iranian adolescents. Methods: The type of study is qualitative and thematic analysis. The statistical population of the study was all written sources related to positive change, including keywords and related semantic background,teachers, parents with adolescent and adolescents aged 15-17 years, of which 25 selected sources with the highest rate Impact and indexed on the Global Positive Transformation website, 23 teachers, 30 parents, 40 schoolgirls and 15 psychologists were randomly selected to achieve theoretical saturation and in the validation section of Model 8 psychologists and  320 school girls and boys.  Result: Data obtained from semi-structured sources and interviews by content analysis and then exploratory and confirmatory factor analysis showed the conceptual model of positive Iranian adolescent development with eight components of hope, meaning, health, positive education, happiness, positive communication, identity, Character and personality abilities and 46 sub-components. Identification and hope factors were identified as the most important and least important factors by explaining 18.93% and 2.62% of the total variance of positive change, respectively. The indices x2 = 0.7, GFI = 0.98 and RMSEA = 0.001 showed the optimal fit of the model. Conclusion: By designing educational and therapeutic interventions based on the model of positive change of Iranian adolescence based on culture, we can try to cultivate the components of positive change for adolescents and facilitate the achievement of positive change in Iranian adolescents.}, keywords = {Positive Youth Development,Adolescence,Validation,Iranian Society}, title_fa = {تدوین و اعتبا‌ر‌سنجی مدل تحول مثبت نوجوانی ایرانی}, abstract_fa = {هدف پژوهش تدوین و اعتبارسنجی مدل تحول مثبت نوجوانی ایرانی بود. روش پژوهش از نوع کیفی و به شیوه تحلیل مضمون صورت گرفت. جامعه پژوهش تمامی منابع مکتوب مرتبط با تحول مثبت با کلیدواژه‌ها و پیشینه‌ی مرتبط،  معلمان،  والدین دارای نوجوان و نوجوانان محصل بود. نمونه پژوهش 25 منبع منتخب دارای بیشترین تاثیر و نمایه شده در تارنمای جهانی تحول مثبت، ۲۳  معلم، ۳۰  والد، ۴۰  نوجوان دختر و پسر محصل و  ۱۵روانشناس به صورت تصادفی تا رسیدن به اشباع نظری و  در بخش اعتبارسنجی مدل، ۸ روانشناس و ۳۲۰  نوجوان دختر و پسر محصل تشکیل داد.  نتایج به دست آمده از منابع و مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته به شیوه تحلیل مضمون و در ادامه تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نشان داد مدل مفهومی تحول مثبت نوجوانی ایرانی دارای هشت مؤلفه‌ی امید، معنا، سلامت، آموزش‌مثبت، شادکامی، ارتباط مثبت، هویت، توانمندی‌های منش و ۴۶ مؤلفه‌ی فرعی است. عوامل هویت‌یابی و امید به ترتیب با تبیین ۹۳/۱۸ درصد و ۶۲/۲ درصد از کل واریانس تحول مثبت به عنوان با اهمیت‌ترین وکم اهمیت‌ترین عوامل شناخته شدند و شاخص‌های برازش نیز همگی نشان از برازش مطلوب مدل داشتند. نتیجه‌گیری: می‌توان با طراحی مداخلات مبتنی بر مدل تحول مثبت نوجوانی ایرانی مبتنی بر فرهنگ، در پرورش مؤلفه‌های تحول مثبت برای نوجوانان کوشید و دست‌یابی آن‌ها به تحول مثبت را تسهیل نمود.}, keywords_fa = {تحول مثبت نوجوانی,نوجوان,اعتبار‌سنجی,جامعه‌ایرانی}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101198.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_101198_a28b0fbdfd11c7e476226fbe71bcca5e.pdf} }