@article { author = {Aghaziarati, Ali and Ashori, Mohammad and Norouzi, Ghasem and Hallahan, Daniel. P,}, title = {Presenting a Model of Challenges of Raising Preschool Children with Hearing Loss Based on Grounded Theory: A Qualitative Study}, journal = {Applied Psychology}, volume = {16}, number = {4}, pages = {160-133}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.52547/apsy.2022.225743.1257}, abstract = {Aim: This study aimed to present a model of challenges in raising preschool children with hearing loss from the perspective of mothers and professionals based on the grounded theory. Method: The sample of this study was 15 mothers of children with hearing loss aged 4 to 6 years from the association of parents of children with hearing loss in Tehran and 5 professionals in the field of deaf and hard of hearing children who were selected in 2021 using purposive sampling method. The challenges of raising children with hearing loss were collected through in-depth semi-structured interviews to achieve theoretical saturation and analyzed by theoretical coding (open, axial and selective coding). Results: Based on the results of the research, open codes around 290 concepts, central codes including 51 concepts and selective codes in fourteen concepts including systemic and religious challenges, couple challenges, relationship challenges, various topics, unfavorable parent-child, thoughts and feelings. Experiences of blame, anxiety about the future, isolationism, emotional and behavioral problems, emotional response to the child, problems in communication skills and independence, child neglect, transformation and constructiveness, growing parenting skills were identified and discovered. Conclusion: Parents face special challenges in raising their children with hearing loss, so it is important to pay special attention to the challenges ahead in raising a child with hearing loss.}, keywords = {Challenge,Grounded theory,Hearing loss,Raising}, title_fa = {ارائه مدل چالش‌های پرورش کودکان کم‌شنوای پیش‌دبستانی بر اساس نظریه داده‌بنیاد: یک پژوهش کیفی}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل چالش‌های پرورش کودکان کم‌شنوای پیش‌دبستانی از دیدگاه مادران و متخصصان بر اساس نظریه داده‌بنیاد انجام ‌شده است. روش: نمونه این پژوهش 15 مادر کودک کم‌شنوا 4 تا 6 ساله از انجمن والدین کودکان کم‌شنوا شهر تهران و 5 متخصص حوزه کودکان ناشنوا و کم‌شنوا بودند که در سال 1400 با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. چالش ­های پرورش کودکان کم‌شنوا از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق تا رسیدن به اشباع نظری جمع‌آوری و با کدگذاری نظری (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) تحلیل شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، کدهای باز حول 290 مفهوم، کدهای محوری شامل 51 مفهوم و کدهای انتخابی در 14 مفهوم شامل چالش­ های نظام والدینی، چالش­های زوجین، چالش­های رابطه محور، تعامل نامطلوب والد- کودک، افکار و احساسات منفی، تجربه سرزنش، نگرانی از آینده، انزواطلبی، مشکلات هیجانی و رفتاری، پاسخ‌دهی هیجانی به کودک، دشواری در مهارت­ های ارتباطی و استقلال، مسامحه و غفلت از کودک، تحول مثبت و سازنده، مهارت­ های فرزندپروری بالنده، شناسایی و استخراج شدند. نتیجه‌گیری: والدین در پرورش فرزندان کم شنوای خود با چالش های خاصی مواجه هستند. بنابراین، توجه ویژه به چالش‌های پیش­رو در پرورش فرزند کم‌شنوا اهمیت بسزایی دارد.}, keywords_fa = {پرورش,چالش,داده‌بنیاد,کم‌شنوا}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_102115.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_102115_6cb95e6423966fcdb10c705a5edbc3a2.pdf} }