@article { author = {Shokri, Omid and Farajzadeh Arbatan, Hossein and Sharifi, Massoud and Rashidipour, Fatemeh}, title = {Identify the Components of Demotivation in Teachers: A Research Grounded Theory}, journal = {Applied Psychology}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.48308/apsy.2022.226565.1285}, abstract = {Aim: The present study aimed to identify the components of demotivation in teachers in order to present a conceptual model based grounded theory. Method: Data were collected based on semi-structured interviews and theoretical sampling with twenty-five cultures and the conceptual model of motivation deficit based on foundation data theory was analyzed and extracted in three stages of open coding, axial coding and selective coding. Results: The results were drawn and presented in the form of 28 main categories and in six paradigm dimensions including: causal conditions, central phenomena, contextual conditions, intervention conditions, strategies and consequences. Professional anonymity was discovered as a central phenomenon and the ultimate goal of the research was to study and analyze its dimensions. Conclusion: In general, the results of the present study showed that conventional technical / motivational terminology among teachers's is significantly similar to the motivational structures representing the motivational profile of learners. Thus, the motivational constructs representing the profile of individuals, including learners in academic achievement situations and teachers in professional development situations, showed considerable similarity. Based on this, a set of motivational intervention measures to improve the motivation of learners, with a few changes, they can also be used to improve the motivational conditions of teachers.}, keywords = {Teacher demotivation,Grounded theory,Amotivation}, title_fa = {شناسایی مؤلفه‌های نقصان انگیزش در معلمان : یک پژوهش داده بنیاد}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های نقصان انگیزش در معلمان به منظور ارائه مدلی مفهومی براساس نظریه داده بنیاد انجام شده است. روش: داده‌ها براساس مصاحبه نیمه ساختاریافته و نمونه‌گیری نظری با بیست و پنج فرد فرهنگی جمع‌آوری و مدل مفهومی نقصان انگیزش بر مبنای نظریه داده بنیاد طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی بررسی و استخراج شدند. یافته‌ها: یافته ها در قالب 28 مقوله اصلی و در ابعاد شش گانه پارادایمی شامل: شرایط علّی، پدیده محوری، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌ای، راهبردها و پیامدها ترسیم و ارائه شد. هویت‌نایافتگی حرفه‌ای، به عنوان پدیده محوری این پژوهش کشف و استخراج شد و هدف نهایی پژوهش، بررسی و تجزیه و تحلیل ابعاد آن بود. نتیجه‌گیری: به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که اصطلاح شناسی فنی/ انگیزشی متعارف در بین گروه معلمان با سازه‌های انگیزشی معرف نیمرخ انگیزشی یادگیرندگان مشابهت قابل ملاحظه‌ای دارد. بنابراین، سازه‌های انگیزشی معرف نیمرخ افراد شامل یادگیرندگان در موقعیت‌های پیشرفت تحصیلی و معلمان در موقعیت‌های پیشرفت حرفه‌ای، به میزان قابل ملاحظه‌ای مشابهت نشان داد. بر این اساس از مجموعه تدابیر مداخله‌ای انگیزش‌مدار برای بهبود در وضعیت انگیزش یادگیرندگان، با اندک تغییراتی می‌توان از آنها برای ارتقای شرایط انگیزشی معلمان نیز استفاده کرد.}, keywords_fa = {Teacher demotivation,Grounded theory,Amotivation}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_102618.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_102618_e6105a9503b1cead500e8951b8846a9d.pdf} }