@article { author = {Hashemi, Seyed Morteza and Mehdad, Ali and Shokri, Omid}, title = {Comparing the Effectiveness of Resilience, Mindfulness and Positivity Training Packages on Students' Psychological Capital}, journal = {Applied Psychology}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.48308/apsy.2022.226971.1315}, abstract = {Aim: This study aimed to compare the efficacy of Pennsylvania resilience training, mindfulness-based cognitive therapy, and positive psychotherapy on students’ psychological capital. Methods: A controlled pretest-posttest quasi-experimental study was conducted with a two-month follow-up. The statistical population included all third-year male students in Shahrekord public middle schools during the school year 2020-2021. Sixty students were conveniently sampled and randomly assigned to one of three experimental groups or a control group (n = 15 per group). Each of the experimental groups underwent six sessions, held twice weekly, of the Pennsylvania Resilience Program (Seligman et al., 2009), positive psychotherapy (Seligman et al., 2013), or mindfulness-based cognitive therapy (Segal et al., 2012). The controls did not receive any intervention during the same period. Luthans et al.’s (2007) Psychological Capital Questionnaire constituted the research instrument. The data were analyzed using a mixed model analysis of variance. Findings: due to significant difference in the means of the three groups in the pre-test, post-test and follow-up stages, the results revealed a significant effect of Pennsylvania resilience training, mindfulness-based cognitive therapy, and positive psychotherapy on psychological capital (P<=0.05) and the stability of these programs during the follow-up phase. Conclusion: Given the stressful nature of adolescence, the Pennsylvania Resilience Program, positive psychotherapy, and mindfulness-based cognitive therapy can be utilized to enhance the psychological capital and mental health of adolescents, according to the findings of this study.}, keywords = {Pennsylvania,Resilience,Positive Psychotherapy,Mindfulness,psychological capital}, title_fa = {مقایسه اثربخشی بسته‌های آموزش تاب‌آوری، ذهن‌آگاهی و مثبت‌نگر بر سرمایه روان‌شناختی دانش‌آموزان}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش تاب­آوری پنسیلوانیا، شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر سرمایه روان‌شناختی دانش‌آموزان بود. روش: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه گواه و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول مدارس دولتی شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس،60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه آزمایش و گواه (هر کدام 15 نفر) جایگزین و هر یک از گروه‌های آزمایش، طی 6 جلسه، هر هفته دو جلسه، تحت آموزش برنامه‌های تاب­آوری پنسیلوانیا (سلیگمن و همکاران، 2009)، روان‌درمانی مثبت‌نگر (سلیگمن و همکاران، 2013) و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی (سگال و همکاران، 2012) قرار گرفتند و گروه گواه مداخله‌ای دریافت ننمود. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز PCQ(2007) بود و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافته­‌ها: با توجه به تفاوت معنادار میانگین‌های سه گروه در مراحل پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری، نتایج حاکی از تأثیر معنی‌­دار آموزش تاب‌­آوری پنسیلوانیا، شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و روان‌درمانی مثبت‌نگر بر سرمایه روان‌شناختی (05/0=>P) و ثبات این برنامه در مرحله پیگیری بود. نتیجه‌­گیری: به دلیل تنش‌زا بودن دوران نوجوانی، طبق نتایج این پژوهش می‌­توان از برنامه تاب­‌آوری پنسیلوانیا، روان‌­درمانی مثبت­نگر و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی به عنوان روشی مؤثر در تقویت سرمایه روان­شناختی و ارتقاء بهداشت روان نوجوانان بهره­مند شد.}, keywords_fa = {Pennsylvania,Resilience,Positive Psychotherapy,Mindfulness,psychological capital}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_102810.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_102810_dfc4ca0ec054bf3a9d703bf8104b4f75.pdf} }