@article { author = {}, title = {Psychometric analysis of the Farsi version of the attribution style questionnaire among Iranian university students}, journal = {Applied Psychology}, volume = {9}, number = {2}, pages = {79-101}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Abstract Aim: Purpose of study was to investigate the psychometric properties of the attribution style questionnaire among Iranian university students. Methods: In this correlational study, 270 students (93 male, 177 female) were selected from among 6000 university students from the Islamic Azad University (Central Tehran branches). Selection was made using multistage sampling and participants completed attribution style questionnaire Peterson, Semel, Beayer, Abramson, Metalsky & Seligman (1982) and achievement emotions questionnaire Pekrun, Goetz & Perry, 2005. Confirmatory factor analysis was used to compute the attribution style questionnaire's factorial validity. Results: Results of confirmatory factor analysis confirmed a three factor structure consisting of the internal/external, stable/unstable and specific/universal dimensions for positive and negative situations. A positive correlation between adaptive causal attributions with positive achievement emotions and a negative correlation between non-adaptive causal attributions with negative achievement emotions provided first hand evidence of the attribution Style questionnaire's convergent validity. Internal consistency for the scales of the attribution style questionnaire was acceptable. Conclusion: In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the attribution style questionnaire as an instrument to measure causal attributions among Iranian university students. Key Words: attributional style, confirmatory factor, factorial validity, psychometric properties}, keywords = {attributional style,confirmatory factor,factorial validity,Psychometric properties}, title_fa = {تحلیل روان‌سنجی پرسشنامه سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی}, abstract_fa = {چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی پرسشنامة سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 6000 دانشجوی مجتمع ولیعصر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز بود که از میان آن­ها 270 دانشجوی کارشناسی به تعداد 93 پسر و 177 دختر با روش نمونه­گیری چندمرحله­ای انتخاب و پرسشنامة سبک اسنادی پیترسون، سیمل، بی­یر، آبرامسون، متالسکی و سلیگمن، (1982) و پرسشنامة هیجان­های پیشرفت پکران، گوئتز و پری، 2005 در مورد آن­ها اجرا شد. یافته­ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد ساختار عاملی پرسشنامة سبک اسنادی برای موقعیت­های مثبت و منفی شامل سه بُعد درونی/ بیرونی، پایدار/ ناپایدار و فراگیر/ ویژه است. افزون بر این، همبستگی مثبت اسنادهای علّی مثبت با هیجان­های پیشرفت مثبت، در مقابل رابطة منفی اسنادهای علّی مثبت با هیجان­های پیشرفت منفی، و همبستگی مثبت اسنادهای علّی منفی با هیجان­های پیشرفت منفی، در مقابل همبستگی منفی بین اسنادهای علّی منفی با هیجان­های مثبت، حاکی از روایی همگرای پرسشنامة سبک اسنادی و مقادیر ضرایب همسانی درونی ابعاد مختلف اسنادهای علّی مثبت و منفی در پرسشنامة سبک اسنادی قابل قبول بود. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامة سبک اسنادی برای سنجش مفهوم اسنادهای علّی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است و در پژوهش­های روان­شناحتی می­توان از آن استفاده کرد کلیدواژه­ها: تحلیل عاملی تاییدی، سبک اسنادی، روایی عاملی، ویژگی­های روان­سنجی.}, keywords_fa = {attributional style,confirmatory factor,factorial validity,Psychometric properties}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96340.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96340_175d4048df33691b3e0fc76c6757dca9.pdf} }