@article { author = {Ashournejad, Fateme}, title = {Effectiveness of training of emotion regulation strategies on increasing resilience and engagement with academic affairs in teenaged girls}, journal = {Applied Psychology}, volume = {10}, number = {1}, pages = {501-521}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Aim: This research aimed to investigate the effect of emotion regulation strategies training on increasing students’ resilience and engagement with academic affairs in teenaged girls. Method: Method was a quasi-experimental research with experimental and control groups, and pretest, posttest and follow up design. The statistical population comprised of all female students of middle schools of Ramsar city in 2015-2016 (n= 820). By random cluster sampling two schools were selected, and in each school three classrooms were selected, and among them 40 students were placed randomly in two experimental and control groups. For collection of data the Academic Resilience Scale (Samuels & Woo, 2009) and the Academic Engagement Scale (Fredricks, Blumenfeld & Paris, 2004) were used. Students in the experimental group were trained using the Emotion Regulation Protocol designed by Gross (2014) in ten sessions, each session lasting 60 minutes, once a week. At the end of training, and also at follow up students completed both sets of questionnaires again. Data was analyzed using analysis of variance with repeated measures. Results: Result showed that emotion regulation training increases academic resilience (F=4.470, P=0.021) and engagement on the academic affairs in teenaged girls (F=7.309, P=0.001), and this result remains constant at follow up. Conclusion: Training emotion regulation strategies to students can be considered important in improving unreasonable beliefs and irrational behaviors via understanding emotions and modifying and increasing their academic resilience and engagement.}, keywords = {academic resilience,academic engagement,emotion,middle school,regulation strategies}, title_fa = {اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم‌ هیجان بر افزایش تاب‌آوری و دلمشغولی‌های تحصیلی در دانش‌آموزان دختر نوجوان}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم‌ هیجان بر تاب‌آوری و دلمشغولی تحصیلی دانش ‌آموزان نوجوان انجام شد. روش: روش پژوهش شبه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه گواه و پیگیری دو ماهه، و جامعه آماری 820 دانش‌آموز دختر دوره اول متوسطه رامسر در سال تحصیلی 95-94 بود. به روش تصادفی خوشه­ای دو دبیرستان آذرهوش و رضی­کاظمی و از هر دبیرستان 3 کلاس و از هر کلاس 40 نفر انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه کاربندی شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز و وُو (2009) و مقیاس دلمشغولی ‌تحصیلی فردریکس، بلومنفلد و پاریس (2004) استفاده شد. دانش­آموزان گروه آزمایش به‌مدت 10 جلسه 60 دقیقه‌ای، هفته­ای یک جلسه تحت آموزش راهبردهای تنظیم‌ هیجان گروس (2014) قرار گرفتند و در پایان و نیز پس از گذشت دو ماه در مرحله پیگیری، مجدداً هر دوگروه به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌ تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم‌ هیجان باعث افزایش تاب‌آوری (470/4=F، 021/0=P) و دلمشغولی تحصیلی (309/7=F، 001/0=P) دانش‌آموزان گروه آزمایش شده، و این تأثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: می­توان با آموزش راهبردهای تنظیم‌ هیجان به دانش­آموزان باورهای نامناسب و رفتارهای غیر­منطقی آن‌ها را اصلاح کرد و با ایجاد شناخت هیجان‌ها و آموزش نحوه تعدیل هیجان‌ها ، تاب‌آوری و دلمشغولی تحصیلی آن‌ها را ارتقاء بخشید.}, keywords_fa = {academic resilience,academic engagement,emotion,middle school,regulation strategies}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96746.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96746_ff9f4ca5da5694c8845dd8558590b03e.pdf} }