@article { author = {nejati, vahid and Alipour, Farshid and Bodaghi, Elahe and aghaziarati, ali}, title = {The psychometric properties of the test of balloon analogue risk taking task (BART) among Iranian youth}, journal = {Applied Psychology}, volume = {11}, number = {2}, pages = {121-136}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Aim: The objective of the present study was to determine the validation and normalization of the balloon analogue risk taking task (BART) designed in a sample of Iranian university students. Method: The research method was cross-sectional study and type of correlational studies. The statistical population was 6000 students at Shahid Beheshti University in the second semester of the academic year 2014-2015. Among them, 400 individuals were selected through convenience sampling, the sample size was determined in respect to inclusion and exclusion criteria, sufficient fifteen samples per variable and based on similar studies. To collect data, the balloon analogue risk task Lejuez, Read, Kahler, Richards, Ramsey, Stuart, Strong & Brown (2002) which is designed according to Persian culture and language was used and and for evaluating concurrent validity, the risk taking scale in social situations Nejati (2013) and the 21 item questionnaire of anxiety, depression and stress Lovibond & Lovibond (1995) were used. The data were analyzed through multivariate analysis of variance and correlation methods. Results: After the elimination of 46 irrelevant and incomplete questionnaires, results showed that the test enjoyed an appropriate Cornbrash’s alpha (79.0). Gender (F=0.738, P=0.292) and marital status' (F=0.651, P=4.24) did not show significant relationship with the scores of the test indicators. Also, the balloon analogue risk task had suitable concurrent validity, along with the scales of risk taking in social situations (r=-0.45, P=0.05), anxiety, depression and stress (r=-0.81, P=0.05). Conclusion: The balloon analogue risk task has acceptable psychometric properties, and could be used to assess and measure risk-taking both in clinical and research opportunities.}, keywords = {balloon,Iranian youth,Risk,standardization,Test}, title_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون خطرپذیری بادکنکی در جوانان ایرانی}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر طراحی، تعیین روایی و هنجاریابی آزمون خطرپذیری بادکنکی در نمونه‌ای از جوانان ایرانی بود. روش: روش پژوهش مقطعی، از نوع پژوهش‌های همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در ترم دوم سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به‌تعداد 6000 نفر بود. از بین آن­ها‌ حجم نمونه با لحاظ کردن ملاک‌های ورود و خروج و با توجه به کافی بودن ۱۵ نمونه به ازای هر متغیر و حجم نمونه پژوهش‌های مشابه به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد ۴۰۰ نفر انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از آزمون خطرپذیری بادکنکی لجوئز، رید، کهلر، ریچاردز، رامسی و همکاران (2002)، که طراحی آن مبتنی بر فرهنگ و زبان فارسی بود، و مقیاس خطرپذیری در موقعیت‌های اجتماعی نجاتی (1392ب) و پرسشنامه اضطراب، افسردگی و استرس لاویباند و لاویباند (۱۹۹۵) برای بررسی روایی همزمان استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های تحلیل واریانس چندمتغیره و همبستگی تحلیل شد. یافته‌ها: پس از حذف ۴۶ پرسشنامه ناقص و داده‌های پرت، نتایج نشان داد آزمون از آلفای کرونباخ مناسبی=79/0 برخوردار است. رابطه جنس (۲۹۲/۰=F، ۷۳۸/۰=P) و تاهل (۲۴/۴=F، ۶۵۱/0=P) با نمره‌های شاخص‌های آزمون معنادار نبود. همچنین آزمون خطرپذیری بادکنکی روایی همزمان مناسبی با مقیاس خطرپذیری در موقعیت‌های اجتماعی (۴۵/۰-=r، ۰۵/0=P) و مقیاس اضطراب، افسردگی و استرس (۸۱/۰-r=، 05/0=P) داشت. نتیجه‌گیری: آزمون خطرپذیری بادکنکی از ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی برخوردار است و می‌توان از آن در موقعیت‌های بالینی و پژوهشی در جهت ارزیابی و سنجش خطرپذیری استفاده نمود.}, keywords_fa = {آزمون,بادکنکی,خطرپذیری,جوانان ایرانی,هنجاریابی}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96798.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96798_b7d8ccbda4379681797dbd841d768e2b.pdf} }