@article { author = {danesh, esmat and saliminia, narges and hagh ranjbar, farokh and naderi, farideh and amooei, khadije}, title = {Structural model of psychosocial development in relation to mothers' spiritual intelligence and parenting styles}, journal = {Applied Psychology}, volume = {11}, number = {2}, pages = {47-65}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Aim: Aim of study was to determine the structural model of relationships between psychosocial developments of offspring’s with spiritual intelligence (SQ) and parenting styles of mothers. Method: Research method was correlational and statistical population consisted of 29,474 female and male university students in Alborz province in the 2015-16 academic year. Participants were selected via multi-stage random sampling from Teachers’ University, Islamic Azad University, Karaj branch and the College of Agriculture. Based on Krejcie-Morgan table (1970), the sample size consisted of 400 students. The psychosocial development questionnaire Hawley (1988) was completed by students, and the spiritual intelligence questionnaire Abdollahzadeh, Kashmiri and Arab Amely (2008) and the parenting styles questionnaire Baumrind 1973 were completed by their mothers. Results: Results showed that total path coefficient between latent variable of mothers' SQ (β=0.416, P=0.001) and its indirect path coefficient (β=0.178, P=0.01) with psychosocial development of their children was positive and significant, also path coefficients of mothers’ permissive parenting style (β=0.206, P=0.003) and maternal authoritative parenting style (β=0.184, P=0.01) with latent variable of psychosocial development of their children was significant and positive. In contrast, the path coefficients of maternal authoritarian parenting style was not significant with their children psychosocial development. Conclusion: Spiritual intelligence has a significant impact on offspring’s' psychosocial development through the mediation of parenting styles both directly and indirectly. On the other hand, based on existing research, it can be increased by education. So, to facilitate the development of the psychosocial health of the next generations it is necessary that training programs for parents' spiritual intelligence improvement be provided and implemented.}, keywords = {authoritarian,authoritative,Parenting,permissive,Psychosocial Development,Spiritual Intelligence}, title_fa = {الگوی ساختاری تحول روانی-اجتماعی فرزندان در ارتباط با هوش معنوی و شیوه‌های فرزندپروری مادران آن‌ها}, abstract_fa = {چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین الگوی ساختاری روابط بین تحول روانی-اجتماعی فرزندان با هوش معنوی و شیوه‌های فرزندپروری مادران آن‌ها بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانشجویان دختر و پسر استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 به‌تعداد 29474 نفر بود. با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای به‌شکل تصادفی، از میان دانشگاه‌های استان البرز دانشگاه فرهنگیان، آزاد اسلامی واحد کرج و دانشکده کشاورزی انتخاب و بر اساس جدول کرجسی-مورگان (1970) حجم نمونه 400 دانشجو تعیین، سپس پرسشنامه تحول روانی-اجتماعی هاولی (1988) توسط دانشجویان، و پرسشنامه هوش معنوی عبداله‌زاده، کشمیری و عرب‌عاملی (1387) و شیوه‌های فرزندپروری بامریند 1973 توسط مادران آن‌ها تکمیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین متغیر مکنون هوش معنوی مادر (416/0=β، 001/0=P) و ضریب مسیر غیرمستقیم آن (178/0=β،01/0=P) با تحول روانی-اجتماعی فرزندان، و نیز ضریب مسیر بین شیوه سهل‌گیرانه مادر (206/0-=β، 003/0=P) و شیوه مقتدرانه مادر (184/0=β، 01/0=P) با متغیر مکنون تحول روانی-اجتماعی فرزندان مثبت و معنادار است. درمقابل ضریب مسیر بین شیوه استبدادی مادر با تحول روانی-اجتماعی فرزند معنادار نیست. نتیجه‌گیری: ازآن‌جاکه هوش معنوی هم به‌شکل مستقیم و هم غیرمستقیم با میانجی‌گری شیوه‌های فرزندپروری مادر بر تحول روانی-اجتماعی فرزندان تأثیر چشم‌گیری دارد و از سوی دیگر بر اساس پژوهش‌های موجود با آموزش می‌توان هوش معنوی را رشد و ارتقاء داد؛ بنابراین برای داشتن فرزندانی رشدیافته و سالم ضروری است برنامه‌های آموزشی برای ارتقاء هوش معنوی والدین به‌ویژه مادران تدوین و اجرا شود.}, keywords_fa = {authoritarian,authoritative,Parenting,permissive,Psychosocial Development,Spiritual Intelligence}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96817.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96817_588476c24c93adf97be01b1a3faea3fa.pdf} }