@article { author = {Pouretemad, Hamid Reza and tavasoli, tazakareh Shahpareh and shiri, esmaeil and bani jamal, shokooh sadat}, title = {Efficiency of LEGO therapy to improve social skills and severity of symptoms in children with high functioning Autism}, journal = {Applied Psychology}, volume = {11}, number = {3}, pages = {195-214}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of LEGO therapy on social skills and symptoms reduction in children with high-functioning Autism (HFA). Method: The study followed a single-subject design. The statistical population included 65 children with HFA (aged between 6 to10 years), 10 of which were selected through the convenience sampling from two centers: The center for the treatment of Autistic disorders (CTAD) and Behara Center for the treatment of Autistic disorders. The sample divided into small groups. Each group received 16 sessions of LEGO play. The duration of each session was about 60 minutes, twice a week. The assessments were repeated six times: Two baselines with two weeks interval, in the 8th session, one day after the end of the treatment and two follow-up sessions (two weeks and one month after termination of intervention). Gilliam Autism rating scale (Gilliam, 1995) and Autism social skills profile (Bellini and Bellini, ASSP; Bellini & Hopf, 2007) were administered during assessments. Data analyses included visual analyses/charts and effect sizes. Results: Results have shown that social skill scores have increased in the sample. The symptoms of autism (social interaction/communication problems) declined, while no change has observed in repetitive behavior score. The effect sizes have also shown that LEGO therapy could be effective in improving social skills and reducing the communication deficiencies in children with HFA. Conclusion: The results of this study support the role of LEGO therapy in improving social skills and social competence in children with HFA.}, keywords = {Autism,LEGO therapy,social skill,stereotypical behaviors}, title_fa = {اثربخشی لگو درمانی در بهبود مهارت‌های اجتماعی و کاهش علائم کودکان دچار اختلال اُتیسم با عملکرد بالا}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی لگو درمانی در بهبود مهارت‌های اجتماعی و کاهش علائم کودکان دچار اختلال اُتیسم با عملکرد بالا بود. روش: روش مطالعه شبه­آزمایشی از نوع طرح تک آزمودنی و جامعه آماری شامل 65 کودک پسر 6 تا 10 ساله دچار اختلال اُتیسم با عملکرد بالا مراجعه‌کننده به مرکز ساماندهی درمان و توان‌بخشی اختلال‌های اُتیستیک و مرکز آموزش و درمان اختلال‌های اُتیستیک به‌آرا در سال 1388بود. از میان آن­ها 10 کودک به­روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس نمره‌گذاری اُتیسم گیلیام، 1995 و نیمرخ مهارت‌های اجتماعی اُتیسم بیلینی و هوپف (2007) بود. مهارت‌های اجتماعی با بهره­گیری از بازی لگو در 16 جلسه، هر جلسه به­مدت 60 دقیقه، هفته­ای دو بار به­شکل گروهی دو یا سه نفره به آن­ها آموزش داده شد. ارزیابی‌ها در 6 مرحله، دو هفته پیش از شروع درمان، یک روز قبل از شروع درمان، بعد از هشت جلسه درمان، یک روز بعد از اتمام درمان و جلسه‌های پیگیری دو هفته و یک ماه بعد از اتمام درمان انجام شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل دیداری و اندازه اثر نشان داد مهارت‌های اجتماعی کودکان دچار اختلال اُتیسم با عملکرد بالا، افزایش و علائم اُتیسم ازجمله مشکلات تعاملات اجتماعی/برقراری ارتباط کاهش یافته؛ اما تغییری در رفتارهای کلیشه­ای آن­ها ایجاد نشده است. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه از قابلیت کاربرد و کارایی لگو درمانی برای افزایش مهارت‌های اجتماعی و اصلاح کفایت اجتماعی در کودکان دچار اختلال اُتیسم با عملکرد بالا حمایت می‌کند.}, keywords_fa = {Autism,LEGO therapy,social skill,stereotypical behaviors}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96868.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_96868_544a19fa094be1a85db265e21e0c562b.pdf} }