@article { author = {Ghanimi, Farzaneh and Danesh, Esmat and Dadkhah, Asghar and Taghilu, Sadegh}, title = {Mediation role of coping strategies and perceived social support in relation to stress and quality of life in parents of children with Autism Spectrum Disorder}, journal = {Applied Psychology}, volume = {12}, number = {2}, pages = {243-263}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {}, abstract = {Aim: The purpose of this study was to determine the role of mediator of coping strategies and perceived social support in relation to perceived stress and quality of life of parents of children with autism spectrum disorder. Method: The research method was correlation and the statistical society was the all parents of ASD children in the whole country was 4000 in 1396. Using a purposeful sampling method, one of the 31 provinces of the country was a center and in the provinces of Tehran and Alborz, two autism-related organizations were also selected. A total of 623 eligible subjects were selected and included Perceived Stress Scale (PSS), by Cohen and Kamarck, Mermelstein (1983), Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS), of Zimet, Dahlem, Zimet and Farley (1988), Coping Inventory for Stressful Situation (CISS) of Endler, and Parker (1990), and World Health Organization Quality of Life (WHOQOL-BREF), (1996). After deleting 11 data, 612 data were analyzed by structural equation modeling. Results: The findings showed that the structural pattern of the research with the collected data was favorable and social support perceived was negatively mediates the relationship between perceived stress and quality of life of parents of ASD children (β =-0/1512, P}, keywords = {Autism,Stress,Socilal Support,coping strategies,Quality of life}, title_fa = {نقش میانجیگر راهبردهای مقابله‌ای و حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه با استرس ادراک شده و کیفیت زندگی والدین کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر راهبردهای مقابله‌ای و حمایت اجتماعی ادراک شده در رابطه با استرس ادراک شده و کیفیت زندگی والدین دارای کودک دچار اختلال طیف اُتیسم بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی والدین کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم ۳۱ استان کل کشور حدود ۴۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۶ بود. به روش نمونه‌گیری در دسترس ۶۶۰ پدر یا مادر واجد شرایط انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های استرس ادراک‌ شده کوهن، کامارک و مرملستین (۱۹۸۳)، حمایت اجتماعی ادراک‌ شده زیمت، دالم، زیمت و فارلی (۱۹۸۸)، راهبردهای مقابله با استرس ایندلر و پارکر (۱۹۹۰) و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (۱۹۹۶) پاسخ دادند. پس از حذف 26 پرسشنامه مخدوش و ۱۱ داده پرت، داده‌های مربوط به 623 نفر از طریق روش الگویابی معادله‌های ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که الگوی ساختاری پژوهش با داده‌های گردآوری شده برازش مطلوب دارد و استرس‌های ادراک شده هم به‌صورت مستقیم و منفی (۳۲۸/۰- =β، ۰۰۱/۰ =P) و هم با واسطه حمایت اجتماعی ادراک شده (151/0- =β، 0۰1/0 =P) و نیز راهبردهای مساله مدار (۰۳۵/0- =β، ۰0۵/0 =P)، هیجان مدار (۱۸۲/0- =β، ۰01/0 =P) و سبک اجتنابی (۰۲۴/0- =β، ۰۰۷/0 =P) با کیفیت زندگی والدین کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم رابطه دارد. نتیجه‌گیری: از آنجا که ارتقای کیفیت زندگی والدین ایرانی دارای کودک دچار اختلال طیف اُتیسم تأثیر به‌سزایی در توانبخشی و مداخله‌های درمانی کودکان آن‌ها دارد؛ لازم است تدابیری برای آموزش راهبردهای مقابله‌ای مؤثر و نیز ادراک درست والدین از منابع حمایتی اتخاذ شود.}, keywords_fa = {اُتیسم,استرس,حمایت اجتماعی,راهبردهای مقابله,کیفیت زندگی,والدین}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_97069.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_97069_cff5e6d75db64a41b882ba37634072d1.pdf} }