@article { author = {khorasanizade, Atefe and Poursharifi, Hamid and Ranjbari pour, Tahereh and Bagheri, Fariborz and Poya manesh, Jafar}, title = {Structural pattern of the relationship between parent-child relation patterns and early maladaptive schemas with the mediating role of attachment styles}, journal = {Applied Psychology}, volume = {13}, number = {1}, pages = {55-76}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.29252/apsy.13.1.55}, abstract = {Aim: Aim of present study was to determine the mediating role of attachmentstyles in relationship between parent-child relation patterns and earlymaladaptive schemas. Method: Method was a correlational study andstatistical population included all the students of all branches of Islamic AzadUniversity, Science and Research Branch of Tehran during 2017-2018academic year (N=196,100). Using multi-stage cluster sampling method,Faculty of Literature and Humanities, Faculty of Basic Sciences and Facultyof Engineering were selected and considering Mishel's (1993) suggestion anda ratio of 10-20 subjects per variable and probable attrition, the sample sizewas set at 420 individuals. To collect the data, Bagheri's (2012) Parent-childRelation Pattern Inventory, Young’s (1998) Schema Questionnaire-shortform and Hazen & Shaver’s (1987) Adult Attachment Styles Questionnairewere used and after discarding 58 distorted questionnaires, the data wasanalyzed using structural equation modeling method. Results: The findingsshowed that structural pattern of the research fits well and only ambivalentattachment style can mediate the relationship between Liberal-based relationpattern and disconnection and rejection (β= 0.229), impaired autonomy andperformance (β= 0.241), impaired limits (β= 0.150), other-directedness (β=0.208) and over-vigilance/inhibition schemas (β= 0.159) and also betweensecure-based pattern (β= 0.375) and disconnection and rejection (β= 0.396),impaired autonomy and performance (β= 0.246), impaired limits (β= 0.340),other directedness and over-vigilance/inhibition schemas (β= 0.260) at 0.01confidence level. Conclusion: These results imply that through teachingproper relation patterns of parent-child, we can prevent the formation ofmaladaptive schemas and avoid its resulting damages. }, keywords = {الگوی ارتباط والد_فرزند,طرحواره های ناسازگار اولیه,سبک های دلبستگی}, title_fa = {الگوی ساختاری رابطه بین الگوهای ارتباط والد-فرزند و طرحواره‌های ناسازگار اولیه با میانجیگری سبک‌های دلبستگی}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش تعیین نقش میانجیگر سبک‌های دلبستگی در رابطه بین الگوهای ارتباط والد- فرزند با طرحواره‌های ناسازگار اولیه بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی تمام واحدهای علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 196100 نفر بود. به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و فنی مهندسی انتخاب و حجم نمونه به پیشنهاد میشل 1993 و با در نظر گرفتن نسبت 10 تا 20 آزمودنی به ازای هر متغیر و احتمال ریزش 420 نفر تعیین شد. داده‌ها با استفاده از مقیاس الگوی ارتباط والد- فرزند باقری (1392)، نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ 1998 و پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور (1987) جمع‌آوری و بعد از حذف 58 پرسشنامه مخدوش و داده پرت، داده‌ها با روش الگویابی معادله‌های ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که الگوی ساختاری پژوهش برازش مناسبی دارد و تنها سبک دلبستگی دوسوگرا می‌تواند در سطح 99 درصد اطمینان رابطه بین الگوی ارتباطی آزادی مدار را با طرحواره‌های حوزه بریدگی و طرد (229/0 =β)، خودگردانی و عملکرد مختل (241/0 =β)، محدودیت‌های مختل (150/0 =β)، دیگرجهت‌مندی (208/0 =β) و حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری (159/0 =β) و نیز رابطه بین الگوی ارتباطی امنیت مدار را با طرحواره‌های حوزه بریدگی و طرد (375/0 =β)، خودگردانی و عملکرد مختل (396/0 =β)، محدودیت‌های مختل (246/0 =β)، دیگرجهت‌مندی (340/0 =β) و حوزه گوش به زنگی بیش از حد و بازداری (260/0 =β) میانجیگری کند. نتیجه‌گیری: بر اساس این نتایج می­توان با آموزش الگوهای درست ارتباط والد-فرزند به والدین، مانع شکل‌گیری طرحواره‌های ناسازگار اولیه و آسیب­های ناشی از آن شد.}, keywords_fa = {الگوی ارتباط والد_فرزند,طرحواره های ناسازگار اولیه,سبک های دلبستگی}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_97136.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_97136_fd749e4d4089b39c84bbe8c49a136a91.pdf} }