@article { author = {javanmard, javad and rajaei, alireza and khosropour, farshid}, title = {Effectiveness of Group Positive Psychotherapy on social, emotional and educational adaptability of jun}, journal = {Applied Psychology}, volume = {13}, number = {2}, pages = {209-227}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.29252/apsy.13.2.209}, abstract = {Aim: The purpose of this study was to determine the effectiveness of grouppositive psychotherapy on compatibility of junior high school maladaptiveboy students. Method: A quasi-experimental method was used with a controlgroup and a pre-test, a post-test and a Three-month follow-up. The statisticalpopulation consisted of 240 male students of the seventh, eighth and ninthgrades studying during the academic year 2017-18 in Ayatollah KhameneiJunior High School located in City of Fariman in Khorasan Razavi provincein north eastern Iran. Non random sampling was used as a first step when fivehigh schools were selected with the highest reported rate of maladaptivestudents. From these, one high school was chosen at random and 50 studentswith high scores of maladaptation were selected and randomly allocated tothe experimental and control groups. Finally, 17 people in the control groupAnd 17 people remained in the experimental group. Data collection tools wereas follows: questionnaire for adapting high school students of Sin and Song(2001) And the program of positive psychology (Moghayar- Moey, 2009,Berati's translation, 2012) which was conducted in 11 sessions of 60-minutesonce a week. Data was analyzed using mixed variance analysis with repeatedmeasures. Results: results showed that Group Based Positive Psychotherapyhad a significant effect on overall adaptation (F= 19.60, P= 0.01), educationaladaptability (F= 8.04, P= 0.01), social adaptability (F= 7.55 P= 0.00) andemotional adaptability (F= 3.76, P= 0.05) and that this effect remained stableafter the follow-up phase. Conclusion: Since positive psychotherapy,decreases students’ maladaptive behaviors by increasing satisfaction fromothers, recognizing their own abilities and also the ability of others andmanaging negative emotions, it can be used to reduce students' maladaptiveproblems in schools. }, keywords = {Keywords: Positive Psychotherapy,Adolescence,Adolescent Boys}, title_fa = {اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر به شیوه گروهی بر سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی دانش‌آموزان پسر ناسازگار متوسطه اول}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی رواندرمانی مثبت نگر گروهی بر سازگاری دانش‌آموزان پسر ناسازگار متوسطه اول بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه گواه، پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری 3 ماهه و جامعه آماری شامل 240 دانش‌آموز پسر پایه هفتم، هشتم و نهم، دوره متوسطه اول، مدرسه آیت ‌الله خامنه‌ای ، شهرستان فریمان خراسان رضوی در سال تحصیلی 97- 1396 بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، از میان 5 مدرسه پسرانه شهرستان که دارای بیشترین دانش‌آموزان ناسازگار بود؛ 1 مدرسه به‌ تصادف انتخاب و 50 دانش‌آموز که نمره‌های بالایی در ناسازگاری داشتند؛ انتخاب و به شکل تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و بعد از ریزش نمونه‌ها 17 نفر در گروه گواه و 17 نفر در گروه آزمایش باقی ماندند. ابزارهای گردآوری داده‌ها، پرسشنامه سازگاری دانش‌آموزان دبیرستانی سینها و سینگ 1993 و برنامه درمانی روان‌شناسی مثبت‌گرای مگیارموئی، 2009 بود که در 10 جلسه 60 دقیقه‌ای،­ هفته‌ای یکبار در مورد گروه آزمایش اجرا و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که رواندرمانی مثبت نگر گروهی بر سازگاری کل (60/19 =F، 01/0 =P)، سازگاری آموزشی (04/8 =F، 01/0 =P)، سازگاری اجتماعی (55/7 =F، 01/0 =P) و سازگاری عاطفی (76/3 =F، 05/0 =P) اثر داشته و این اثر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: از آنجا که رواندرمانی مثبت نگر باعث شناخت توانایی‌های خود و دیگران، مدیریت هیجان‌های منفی و افزایش رضایت اطرافیان از دانش­آموز و در نتیجه کاهش ناسازگاری آن­ها می‌شود؛ بنابراین می‌توان از آن به­عنوان روش مداخله­ای مؤثری برای  کاهش ناسازگاری کودکان و نوجوانان در مدارس استفاده کرد.}, keywords_fa = {Keywords: Positive Psychotherapy,Adolescence,Adolescent Boys}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_97197.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_97197_a83c5a1d69ddd01dc8be64301341cdbe.pdf} }