@article { author = {Ebrahimi, Esmat and Abolmaali Alhoseini, Khadije and Hashemian, Kianosh}, title = {Psychometric properties of Motivational Structure Questionnaire in female and male second secondary education adolescent}, journal = {Applied Psychology}, volume = {13}, number = {2}, pages = {317-333}, year = {2019}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {2008-4331}, eissn = {2645-3541}, doi = {10.29252/apsy.13.2.317}, abstract = {Aim: The study purpose was to determine the psychometric properties of themotivational structure questionnaire in adolescents. Method: Research methodwas correlational and the statistical population included all female and maleadolescents from second secondary education in Tehran's 22nd district to177000 people in the 2016-2017 academic year among whom based on Comrey& Lee (2016) suggestion 426 were selected using multi-stage sampling method.In the first stage, three direction, the north, center and south of Tehran map, inthe second stage, three regions, 1, 5 and 18 of each direction and in the laststage of each region randomly Shahid Motahari and Somayeh High Schoolsfrom District 1, Shahid Amoyan and Ayin Tarbiat from District 5 and ShahidMofeghian and Farzanegan from 18 District were selected. The research toolwas the Personal Concerns Inventory by Cox & Klinger (2004). After removalof 6 distortion questionnaires and 2 outliers, 418 student data were analyzedusing confirmatory factor analysis. Results: The results showed that fitnessindices of confirmatory factor analysis, confirmatory factor fitness indicatorswith the exception of the Chi-squared which was equal to 357.58 in 0.001significant level, support the pattern of two components of adaptive and nonadaptive motivational structures and Cronbach's alpha coefficients for adaptiveand non-adaptive motivational structures is respectively 0.73 and 0.77.Conclusion: According to the results, the motivational structure scale hasappropriate validity and reliability, and it can be used to measure themotivational structure of students, as well as to prevent and detect cognitive,emotional and behavioral damages in schools.}, keywords = {adolescent,emotional,behavioral,cognitive,Factor analysis,motivational structure}, title_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ساختار انگیزشی در نوجوانان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم}, abstract_fa = {هدف: هدف پژوهش تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه ساختار انگیزشی در نوجوانان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمام نوجوانان دانش‌آموز دختر و پسر مقطع متوسطه دوم مناطق 22 گانه تهران به تعداد 177000 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بود که از میان آن‌ها بنا بر پیشنهاد کورمی و لی (2016)، 426 نفر به روش نمونه برداری چند مرحله‌ای انتخاب شد. در مرحله اول سه جهت شمال، مرکز و جنوب نقشه تهران، در مرحله دوم سه منطقه 1، 5 و 18 و در مرحله آخر از هر منطقه به‌طور تصادفی دبیرستان‌های شهید مطهری و سمیه از منطقه 1، شهید عموییان و آیین تربیت از منطقه 5 و شهید موفقیان و فرزانگان از منطقه 18 انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه اهداف فردی کاکس و کلینگر (2004) بود. پس از حذف 6 پرسشنامه مخدوش و 2 داده پرت، داده‌های 418 دانش‌آموز با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که شاخص‌های برازش تحلیل عاملی تأییدی به استثنای شاخص χ2 که برابر با58/357 و در سطح 001/0 معنادار بود؛ از الگوی دو مؤلفه‌ای ساختار انگیزشی انطباقی و غیرانطباقی حمایت می‌کنند و ضریب آلفای کرونباخ برای ساختار انگیزشی انطباقی و غیرانطباقی به ترتیب برابر 73/0 و 77/0 بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش مقیاس ساختار انگیزشی دارای روایی و اعتبار مناسب است و می‌توان از آن برای سنجش ساختار انگیزشی نوجوانان دختر و پسر و نیز پیشگیری و تشخیص آسیب‌های شناختی، هیجانی و رفتاری آن­ها در مدارس استفاده کرد.}, keywords_fa = {adolescent,emotional,behavioral,cognitive,Factor analysis,motivational structure}, url = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_97222.html}, eprint = {https://apsy.sbu.ac.ir/article_97222_80eac15f8006ca9ba969542baa071f56.pdf} }