%0 Journal Article %T ویژگی‌های روانسنجی مقیاس استرس آسیب‌زا کوید-19 (CTSS) در جامعة ایرانی %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A پاشا, شیما %A نصری, صادق %A مولایی, مهدی %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 15 %N 2 %P 295-273 %! ویژگی‌های روانسنجی مقیاس استرس آسیب‌زا کوید-19 (CTSS) در جامعة ایرانی %K مقیاس استرس آسیب‌زای کوید-19 %K کرونا %K ویژگی‌های روانسنجی %K تحلیل عامل اکتشافی و تأییی %R 10.52547/apsy.2021.221868.1043 %X هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان سنجی مقیاس استرس آسیب‌زا کوید-19 بود که اثرات ویروس کرونا را بر جنبه‌های مختلف زندگی مردم ایران مورد بررسی قرار می‌دهد. روش:پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ افرد بزرگسال شهر تهران در دامنۀ سنی 17 تا 72 سال بود. 461 نفر از طریق فراخوانی اینترنتی در تحقیق شرکت کردند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از دو روی‌آورد کلاسیک و نظریۀ سؤال- پاسخ و از نرم­افزارهای آماری Spss نسخۀ 26 و نرم افزار R نسخۀ 4.0.1 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج بررسی روایی سازه ابزار با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییی )نظریه کلاسیک (و مدل‌های چندبعدی )نظریۀ سؤال پاسخ (، سه عامل مربوط به مقیاس استرس آسیب‌زا کوید-19 را تأیید کرد. همچنین روایی ملاکی، همگرا و واگرای ابزار نیز مورد تأیی قرار‌گرفت. اعتبار مقیاس نیز با روش آلفای‌کرونباخ (مقادیر آلفای بالای 70/0 برای هر سه عامل و نمره کل) و روش باز‌آزمایی (همبستگی درون طبقه ای بالا بین دو مرحله اندازه گیری) در روی آورد کلاسیک آزمون تأیی شد. براساس نظریۀ سؤال پاسخ نیز اعتبار داده‌ها با استفاده از تابع آگاهی و خطای اندازه‌گیری بررسی شد که تابع ‌آگاهی مقیاس نشان داد که هر سه عامل در محدودۀ سطح صفت بین 2- تا 2، بیشترین آگاهی­دهندگی و کمترین خطای اندازه­گیری داشتند (01/0> p). نتیجه گیری: مقیاس استرس آسیب‌زای کوید-19 از اعتبار و روایی مطلوبی در جامعۀ ایرانی برخوردار است و می‌توان از آن به عنوان یک ابزار علمی معتبر برای ارزیابی اثرات ویروس کرونا بر جنبه‌های مختلف زندگی مردم ایران استفاده کرد. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_101175_b9e355eb16c7f70b48a73c1933f36b9c.pdf