%0 Journal Article %T توانمندی های منشی نوجوانان ایرانی %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A جباری, مهسا %A شهیدی, شهریار %A مظاهری, محمدعلی %A پناغی, لیلی %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 15 %N 3 %P 380-355 %! توانمندی های منشی نوجوانان ایرانی %K توانمندی های منشی %K روان شناسی مثبت نگر %K نوجوانان %R 10.52547/apsy.2021.216386.0 %X هدف: توانمندی ­های منشی یکی از موضوعات مهم در رشد و تحول مثبت کودکان و نوجوانان به حساب می­ آیند. هدف از مطالعه­ی کیفی حاضر، شناسایی توانمندی­ های منشی خاصِّ نوجوانان ایرانی بود. روش: جامعه ­ی آماری این پژوهش شامل متخصصان حوزه­ ی کودک و نوجوان و نوجوانان شهر تهران بود که به شیوه ­ی غیراحتمالی و به صورت داوطلبانه در این پژوهش وارد شدند. برای جمع ­آوری داده­ ها از روش مصاحبه ­ی نیمه ساختاریافته و بحث در گروه ­های متمرکز استفاده شد. گروه متخصصان (شامل روان­شناسان، مشاوران و معلمان) ده نفر بود. گروه نوجوانان شامل دو گروه از نوجوانان کلاس نهمی (هفت دختر، شش پسر، میانگین سنی نوجوانان: 5/14سال) بود. داده­ها با روش تحلیل محتوا (محتوا محور)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: متخصصان صفاتی مثبت مانند "زود یاد گرفتن مطالب"، "وفاداری" و "رازداری" را به عنوان ویژگی­ های خاص نوجوانان ایرانی برشمردند. در گروه نوجوانان، "حیا"، "غیرت" و "عفت" به عنوان توانمندی­ های خاص نوجوانان ایرانی مطرح شدند. نتیجه ­گیری: ویژگی­ های مطرح شده توسط متخصصان، نمی­ توانند به عنوان توانمندی منشی در نظر گرفته شوند؛ زیرا ملاک­ های ده گانه­ ی توانمندی منشی را ندارند؛ اما ویژگی ­های مطرح شده توسط نوجوانان ایرانی، یعنی "حیا"، "غیرت" و "عفت" برخی از این ملاک­ ها را دارا هستند و می­ توان اضافه شدن آن­ها به مجموعه­ی 24تایی توانمندی­ های منشی را پیشنهاد داد. این یافته­ ها در زمینه ­ی فرهنگ ایرانی مورد بحث قرار گرفتند. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_101241_1ac769a27f8b92407be107576fcb4949.pdf