%0 Journal Article %T ویژگی های روان سنجی مقیاس تفکر آینده‌نگر در کودکان ایرانی %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A صادقی, سعید %A ایوبی, سجاد %A سرلک, سیندخت %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 16 %N 1 %P 46-31 %! ویژگی های روان سنجی مقیاس تفکر آینده‌نگر در کودکان ایرانی %K تفکر آینده‌نگر %K شناخت %K کودکان %R 10.52547/apsy.2021.222331.1064 %X هدف: آینده­ نگری مجموعه ­ای از توانایی­ های شناختی است. که شامل پیش­ بینی حالت­ های ممکن آینده و نیازهای خود است. این مهارت برای برنامه­ ریزی، غلبه بر موانع و رسیدن به موفقیت به افراد کمک می­کند. یکی از جدیدترین ابزارهای سنجش توانایی تفکر آینده­نگر در کودکان، مقیاس تفکر آینده­نگر کودکان (مازاچووسکای و مهی، 2020) است که ویژگی­ های روان­سنجی آن برای استفاده در جمعیت کودکان ایرانی مورد مطالعه قرار نگرفته است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و مقطعی بود. تعداد 200 نفر از دانش ­آموزان مقطع ابتدایی (139 پسر و 61 دختر) که در سال تحصیلی 1399- 1400 مشغول به تحصیل بودند، به شیوة در دسترس انتخـاب شـدند و مقیاس مورد نظر به همراه چک لیست جمعیت شناختی به شیوه برخط در اختیار والدینشان قرار گرفت. برای بررسی ویژگی­ های روان‌سنجی مقیاس تفکر آینده ­نگر کودکان از تحلیل عاملی تائیدی، بررسی همسانی درونی خرده‌مقیاس‌ها، روش دونیمه کردن گاتمن و ضریب آلفای کرونباخ با کمک نرم‌افزارهای تحلیل آماری LISREL8.8 و SPSS24 استفاده شد. یافته­ ها: تحلیل محتوای مقیاس تفکر آینده ­نگر کودکان نشان داد که مدل پنج عاملی مقیاس برازشی متوسط و روایی­­ سازه­ مطلوبی دارد. همچنین مقادیر آلفای کرونباخ و دونیمه کردن گاتمن برای نمره کل مقیاس به ترتیب 89/0 و 85/0 بود که نشانگر پایایی مناسب این مقیاس است. نتیجه­ گیری: از یافته­ های این مطالعه می­ توان نتیجه گرفت که مقیاس تفکر آینده­نگر کودکان روایی و پایایی مطلوبی در جمعیت ایرانی دارد و پژوهشگران حاضر کاربست نسخه فارسی مقیاس تفکر آینده­ نگر کودکان را برای بررسی توانایی ­های شناختی مرتبط با آینده­ نگری کودکان ایرانی مناسب می­ دانند. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_101289_f557e5cb286a6504bdc360d8822561de.pdf