%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی متمرکز بر شفقت بر کاهش نشخوار‌فکری و استرس ادراک‌شده دختران نوجوان %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A خدری, معصومه %A شیرالی نیا, خدیجه %A اصلانی, خالد %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 16 %N 2 %P 223-201 %! اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی متمرکز بر شفقت بر کاهش نشخوار‌فکری و استرس ادراک‌شده دختران نوجوان %K ذهن ‌آگاهی متمرکز بر شفقت‌ %K نشخوار‌فکری %K استرس ادراک‌شده %R 10.52547/apsy.2021.219957.1000 %X هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی متمرکز بر شفقت بر کاهش نشخوار‌فکری و استرس ادراک‌شده دختران نوجوان بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون‌، پیگیری 6 ماهه و گروه گواه و جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر اهواز در سال تحصیلی 98-97 بود. به شیوه نمونه‌گیری در دسترس 100 نوجوان دختر که به پرسشنامه‌های سبک پاسخ‌دهی نشخوار‌فکری نولن هوکسما و مارو (1991) و استرس ‌ادراک‌شده کوهن و همکاران (1983) پاسخ دادند؛ 40 نفر که در پرسش‌نامه سبک پاسخ‌دهی نشخوار‌فکری نمره بالای 50  و در پرسش‌نامه استرس ‌ادراک‌شده نمره بالای 36 را کسب کردند، انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. آموزش ذهن‌آگاهی متمرکز بر شفقت نف و جرمر (2018) به شیوه گروهی در 8 جلسه 150 دقیقه‌ای در هفته یکبار در مورد گروه آزمایش اجرا و داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهن‌آگاهی متمرکز بر شفقت در سطح 99 درصد اطمینان توانسته است نشخوار‌فکری (35/63 = F‌) و استرس ادراک‌شده (76/60 = F‌) دختران نوجوان را کاهش دهد و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: از آنجایی که که آموزش ذهن‌آگاهی متمرکز بر شفقت منجر به کاهش است نشخوار‌فکری و استرس ادراک‌شده دختران نوجوان شده است‌، می‌توان از آن برای افزایش سلامت روان دختران نوجوان استفاده کرد. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_101560_5d3cbcb62a80863741f0b3cf3a70c84a.pdf