%0 Journal Article %T اثر برنامه هنردرمانی مادرمحور بر رفتارهای کلیشه‌ایی، مهارت‌های کلامی و تعاملات اجتماعی کودکان اتیسم %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A زاده محمدی, کیانا %A حیدری, محمود %D 2023 %\ 03/21/2023 %V 17 %N 1 %P 126-107 %! اثر برنامه هنردرمانی مادرمحور بر رفتارهای کلیشه‌ایی، مهارت‌های کلامی و تعاملات اجتماعی کودکان اتیسم %K اتیسم %K برنامه هنردرمانی مادرمحور %K هنردرمانی %R 10.48308/apsy.2021.223579.1140 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی هنردرمانی مادرمحور بر کاهش و بهبود مشکلات اساسی این کودکان درحیطه مهارت­های کلامی، تعاملات اجتماعی و رفتارهای­کلیشه­ایی آن­ها انجام ­شد. نقص مداوم در ارتباط اجتماعی و همچنین وجود رفتارها و حرکات محدود، تکراری، کلیشه­ایی و یکنواخت از علائم طیف اتیسم است که نیاز به مداخلات را در این کودکان ضروری می­سازد. روش: روش مورد استفاده در پژوهش، روش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون _ پس­آزمون، همراه با گروه کنترل و پیگیری (دوماهه) است. تعداد بیست مادر و کودک دارای اختلال طیف اتیسم (واجد ملاک­های ورود) از میان مادران و کودکانی که به کلینیک آموزش و پژوهش کودکان با اختلال ویژه دانشگاه شهیدبهشتی مراجعه کردند، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه ده نفره آزمایش و گواه قرار داده ­شدند. هر دو گروه در سه مرحله، پیش و پس­ از مداخله و دو ماه بعد از مداخله، به مقیاس درجه بندی اتیسم گیلیام پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از شاخص­های توصیفی و روش­های آماری t استیودنت و تحلیل واریانس آمیخته استفاده شده­است.یافته­‌ها: یافته­ها نشان داد که برنامه هنردرمانی مادرمحور به طور معناداری مشکلات اساسی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در گروه آزمایش را بهبود بخشیده است یعنی مهارت­های ­کلامی ( 046/0 sig=؛ 13/4 F=) و تعاملات اجتماعی (011/0 sig=؛ 12/7 F=) افزایش و رفتارهای کلیشه­ ایی ( 001/0 sig<؛ 83/43 F=) کاهش یافته است. نتیجه­گیری: بنابراین اثربخشی برنامه هنردرمانی مادرمحور تائید گردید و می­توان از این برنامه در مراکز درمانی و توانبخشی کودکان اتیستیک استفاده نمود. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_101784_ea168e0775d6ca39314811657af96470.pdf