%0 Journal Article %T تدوین مدل رابطه علّی مدیریت هدفمند کلاس مجازی با هویت علمی، سرزندگی تحصیلی، شکفتگی فردی و اخلاق تحصیلی دانشجویان %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A عبدالملکی, سعید %A شیوندی چلیچه, کامران %A حسنوند, فضل الله %A نفر, زهرا %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 16 %N 4 %P 109-85 %! تدوین مدل رابطه علّی مدیریت هدفمند کلاس مجازی با هویت علمی، سرزندگی تحصیلی، شکفتگی فردی و اخلاق تحصیلی دانشجویان %K اخلاق تحصیلی %K سرزندگی تحصیلی %K شکفتگی %K مدیریت هدفمند کلاس %K هویت علمی %R 10.52547/apsy.2022.224753.1210 %X هدف: با توجه به رشد روزافزون آموزش به شیوه مجازی و به ویژه در شرایط گسترش پاندمی کرونایروس، نقش اساسی مدیریت کلاسی در ارتقا کیفیت آموزش باید مورد توجه قرار گیرد و این پژوهش با هدف تدوین مدل رابطه علّی مدیریت هدفمند کلاس در آموزش مجازی با وضعیت روان‌شناختی و پیامدهای تحصیلی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب ماهیت از نوع توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر دانشجویان انواع مقاطع تحصیلی در دانشگاه­ های دولتی و پیام نور شهر تهران بود. نمونه بر اساس جدول مورگان برای جوامع نامحدود و مبتنی بر شمار ابعاد متغیرهای موردمطالعه برابر با 384 نفر انتخاب شد. روش نمونه ‎گیری به صورت دردسترس و به دلیل محدودیت­ های کروناویروس به صورت الکترونیکی انجام شد. داده ­ها در نرم‌افزار SPSS24  و LISREL 8.8 مورد تحلیل قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مدیریت هدفمند کلاس درس مجازی، هویت علمی آشباخر و همکاران، اخلاق تحصیلی گل‎پرور، شکفتگی دینر و سرزندگی تحصیلی دهقانی‎ زاده و حسین‎ چاری بود. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مدیریت هدفمند کلاس درس مجازی دارای رابطه علّی مثبت با هویت علمی، اخلاق تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و شکفتگی دارد. نتیجه‌گیری: در نتیجه، نهادینه‎ سازی روش مدیریت هدفمند کلاس درس در میان اساتید می­ تواند یک ابزار کاربردی در ارتقای کیفی آموزش در فضای مجازی باشد و موجب شکل­ گیری پیامدهای مثبت تحصیلی، هیجانی و اجتماعی گردد. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_102080_1bfac2047c95a4dbc8574872fbdb385d.pdf