%0 Journal Article %T مقایسه اثربخشی طرح‌واره‌درمانی و واقعیت‌درمانی بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودتنظیم هیجانی مربیان پیش دبستانی %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A نصیری, علی %A شریفی, طیبه %A غضنفری, احمد %A چرامی, مریم %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 16 %N 4 %P 183-161 %! مقایسه اثربخشی طرح‌واره‌درمانی و واقعیت‌درمانی بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودتنظیم هیجانی مربیان پیش دبستانی %K طرح‌واره‌درمانی %K واقعیت‌درمانی %K انعطاف‌پذیری روان‌شناختی %K خودتنظیمی هیجانی %K مربیان پیش‌دبستانی %R 10.52547/apsy.2022.224539.1203 %X  هدف: هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی طرح‌واره‌درمانی و واقعیت‌درمانی بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خودتنظیمی هیجانی مربیان پیش‌دبستانی شهرستان شهرکرد بود. روش: جامعه آماری کلیة مربیان پیش‌دبستانی شهرستان شهرکردبودند که از بین آنها تعداد 45 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و1 گروه کنترل (هر کدام 15 نفر) گمارده شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل پرسشنامه‌های انعطاف‌پذیری روان‌شناختی (بوند و همکاران، 2011) و خودتنظیمی هیجانی(مارس، 1983) بود که طی سه مرحلة پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 3 ماهه تکمیل شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد تنها طرح­واره درمانی بر تعدیل میانگین نمرات انعطاف‌پذیری روان‌شناختی تاثیر پایدار داشته است (05/0 >P)؛ ولی هر دو روش طرح‌واره درمانی و واقعیت‌درمانی بر افزایش میانگین نمرات خودتنظیمی هیجانی تاثیر پایدار داشتند (05/0 >P). نتیجه‌گیری: نتیجه­ گیری شد که می‌توان از دو روش طرح­واره درمانی گروهی در درجة اول و از  واقعیت‌درمانی گروهی در درجة بعدی برای بهبود انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و خوتنظیمی هیجانی مربیان پیش ­دبستانی استفاده کرد. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_102153_be60574e7fc1b774658b127564fd3340.pdf