%0 Journal Article %T طراحی آزمون تخمین شناختی و بررسی ویژگی‌های روانسنجی آن %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A نجاتی, وحید %D 2022 %\ 12/22/2022 %V 16 %N 4 %P 251-231 %! طراحی آزمون تخمین شناختی و بررسی ویژگی‌های روانسنجی آن %K تخمین شناختی %K کارکردهای اجرایی %K روانسنجی %R 10.52547/apsy.2022.229176.1405 %X هدف: تخمین شناختی تلاش برای ارائه یک پاسخ معقول براساس اطلاعات در دسترس است. هدف از این مطالعه طراحی آزمون تخمین شناختی و بررسی روایی، پایایی و مقادیر هنجار آن است. روش: این مطالعه در 643 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. آزمون‌های تخمین شناختی طراحی شده در مطالعه حاضر، آزمون مرتب کردن کارت­‌های ویسکانسین، آزمون رنگ واژه استروپ و آزمون حافظه فعال چند محرک پیشین به عنوان آزمون­‌های کارکرد اجرایی همزمان برای ارزیابی مورد استفاده قرار گرفت. از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی روایی همزمان، آزمون تی برای مقایسه دو جنس، آزمون آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی استفاده شد. نتایج: یافته­‌ها نشان داد تخمین در وجوه مختلف با یکدیگر همبستگی دارد. وجوه مختلف تخمین شناختی در دو جنس متفاوت است و همبستگی معنی‌­داری بین نمره آزمون تخمین با متغیر­های آزمون ویسکانسین و آزمون چند محرک پیشین وجود دارد. همبستگی معنی­‌داری بین نمره تخمین و آزمون استروپ وجود نداشت. نتیجه‌گیری: آزمون طراحی شده آزمونی روا و پایا برای سنجش تخمین است. تخمین به عنوان سازه‌ای مستقل از وجوه اطلاعات با کارکردهای اجرایی همبسته است. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_102938_fb3e64922cf74dfb0950826107528dca.pdf