%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش تصویرسازی ارتباطی بر کیفیت روابط زناشویی زوج‌ها %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A اصلانی, خالد %A جامعی, معصومه %A رجبی, غلامرضا %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 9 %N 1 %P 37-53 %! اثربخشی آموزش تصویرسازی ارتباطی بر کیفیت روابط زناشویی زوج‌ها %K تصویرسازی ارتباطی %K تعارض %K زناشویی %K کیفیت %K مدیریت %R %X هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تصویرسازی ارتباطی بر کیفیت روابط زناشویی زوج‌ها بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه و جامعه آماری شامل 54 زوج مراجعه‌کننده به ‌مرکز مشاوره خانواده آموزش و پرورش و ‌مرکز مشاوره ارمغان شهرستان بهبهان بود. از میان آن­ها 16 زوج داوطلب به ‌روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به دو گروه 8 زوجی تقسیم شد. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت روابط زناشویی پری 2004 و آموزش تصویرسازی ارتباطی هندریکس 1990 بود که به­مدت 10 جلسه‌ 90 دقیقه‌ای هر هفته دو جلسه اجرا شد. یافته‌ها: نتایج بیانگر افزایش نمره کیفیت روابط زناشویی (694/11 =F ، 005/0P<) خشنودی در ارتباط (218/15 =F، 008/0P<)، میزان سپری کردن زمان زوج‌ها با یک‌دیگر (180/35 =F ، 001/0P<)، احتمال جدایی (589/26 = F، 003/0P<)، فراوانی اختلاف (994/ 28 =F ، 001/0P<) و مدیریت تعارض (162/7 =F، 011/0P<) و پایداری اثر آموزش بر کیفیت روابط زناشویی (791/7=F، 019/0P<) خشنودی در ارتباط (881/25 = F، 004/0P<)، میزان سپری کردن زمان زوج‌ها با یک‌دیگر (450/32 = F، 001/0P<)، احتمال جدایی (449/16 = F، 002/0P<)، فراوانی اختلاف (956/28 = F، 001/0P<) و مدیریت تعارض (162/8 = F، 050/0P<) در مرحله پیگیری یک‌ماهه بود. نتیجه‌گیری: استفاده از روش تصویرسازی ارتباطی به‌علت ملموس کردن و عینی‌سازی مشکلات ارتباطی و ارائه راه‌حل‌های مناسب می‌تواند در کیفیت روابط زناشویی زوج‌ها تاثیر داشته و روش مفیدی باشد.  %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_96504_1cba63e3d242a37bf46793f7f5e274ad.pdf