%0 Journal Article %T نقش تعاملی قومیت و جنس درتبیین تحول روانی-اجتماعی دانشجویان %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A دانش, عصمت %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 9 %N 1 %P 55-72 %! نقش تعاملی قومیت و جنس درتبیین تحول روانی-اجتماعی دانشجویان %K : اثر تعاملی %K تُرک %K تحول %K روانی-اجتماعی %K فارس %K قومیت %K کُرد %K لُر %R %X هدف: هدف پژوهش تعیین نقش تعاملی قومیت والدین­ فارس، تُرک، کُرد، لُر بر تحول روانی-اجتماعی فرزندان دختر و پسرشان بود. روش: روش پژوهش علی-مقایسه‌ای و جامعه آماری دانشجویان استان البرز در سال تحصیلی 94-1393 بود. با روش نمونه­گیری چندمرحله­ای از میان 29474 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان، آزاد اسلامی واحد کرج و دانشکده کشاورزی 400 نفر و از هر قوم 100 دانشجو شامل50 دختر و 50 پسر انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه تحول روانی-اجتماعی هاولی (1988) بود. یافته ­ها: نتایج نشان داد نمره نگرش­های مثبت به­ترتیب در دانشجویان فارس، کُرد و تُرک بیش از دانشجویان لُر (58/8 = F، 0001/0>P) و نمره نتیجه تحول دانشجویان فارس و تُرک بیش از دانشجویان لُر (25/5 = F، 01/0>P)؛ و اثر تعاملی جنس × قومیت تنها برای نگرش­های مثبت معنادار (22/4 = F، 006/0> P) و بالاترین نمره در نگرش­های مثبت متعلق به دختران تُرک و پسران کُرد؛ در دختران قوم لُر بیش از پسران همین قوم بود؛ و درمجموع با آن­که رشد نگرش­های مثبت دختران و پسران قوم لُر در حد مطلوبی بود اما از اقوام دیگر کمتر بود. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می­شود جنبه­هایی از مشترکات فرهنگی، تربیتی، رفتاری و مذهبی هریک از اقوام به­ویژه قوم لُر که بر تحول روانی-اجتماعی فرزندان دختر و پسر آن­ها تاثیری منفی دارد، شناسایی و برنامه­های آموزشی برای اصلاح آن­ها تدوین شود. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_96507_09cd4bc75accf42772163c94ba5a5b49.pdf