%0 Journal Article %T رابطه اعتیاد به اینترنت با هوش‌های چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A کلهر, ندا %A احقر, قدسی %D 2016 %\ 05/21/2016 %V 10 %N 1 %P 543-559 %! رابطه اعتیاد به اینترنت با هوش‌های چندگانه گاردنر و پیشرفت تحصیلی %K اعتیاد %K اینترنت %K پیشرفت تحصیلی %K گاردنر %K هوش چندگانه %R %X چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین رابطه هوش‌ چندگانه گاردنر با اعتیاد به اینترنت بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی دانش­آموزان دختر پایه هشتم دوره متوسطه اول غیردولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1395-1394 به­تعداد 1200 نفر بود. حجم نمونه طبق فرمول کوکران، 200 نفر با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ اعتیاد به اینترنت یانگ 1996 و هوش‌های چندگانه گاردنر 1983 جمع‌آوری و جهت تحلیل داده‌ها از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه هوش تجسمی-فضایی (256/0=β، 001/0=P)، موسیقایی (168/0=β، 032/0=P) و درون فردی (235/0=β، 001/0=P) با اعتیاد به اینترنت مثبت و معنادار؛ و رابطه هوش بین فردی (419/0-=β، 001/0=P) و منطقی-ریاضی (337/0-=β، 001/0=P) منفی و معنادار است. رابطه هوش جنبشی-جسمانی (152/0=β، 073/0=P)، هوش طبیعت‌گرا (140/0-=β، 092/0=P) و زبانی-کلامی (004/0=β، 965/0=P) با اعتیاد به اینترنت معنادار نبود. رابطه بین اعتیاد به اینترنت با پیشرفت تحصیلی منفی و معنادار بود (216/0-=β، 001/0=P). نتیجه‌گیری: از آن‌جا که می­توان هوش بین فردی، منطقی-ریاضی را عامل بازدارنده اعتیاد به اینترنت محسوب کرد؛ پیشنهاد می‌شود اولیاء، مربیان، مسئولین و متخصصان آموزش پرورش، از همان آغاز ورود دانش­آموزان به مدرسه در تمام مقاطع تحصیلی درس­ها و فعالیت­هایی را در برنامه آن­ها بگنجانند که هوش بین فردی، منطقی-ریاضی دانش‌آموزان را ارتقاء و از این طریق اعتیاد به اینترنت را کاهش و پیشرفت تحصیلی آن­ها را افزایش دهد.  %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_96770_9b5f9bdad245e411dbe7634566d21739.pdf