%0 Journal Article %T اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر حافظه کاری، توجه پایدار و عملکرد ریاضی کودکان دچار اختلال‌های طیف اُتیسم %J فصلنامه روان‌شناسی کاربردی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 2008-4331 %A نظربلند, ندا %A نوحه گری, الهام %A صادقی فیروزآبادی, وحید %D 2019 %\ 10/23/2019 %V 13 %N 2 %P 271-293 %! اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر حافظه کاری، توجه پایدار و عملکرد ریاضی کودکان دچار اختلال‌های طیف اُتیسم %K اُتیسم %K توانبخشی شناختی %K توجه پایدار %K حافظه کاری %K رایانه %K عملکرد ریاضی %R 10.29252/apsy.13.2.271 %X هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی رایانه‌ای بر حافظه کاری و توجه پایدار و عملکرد ریاضی کودکان دچار اختلال‌های طیف اُتیسم بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با پیش ‌آزمون، پس ‌آزمون، پیگیری و جامعه آماری حدود 180 نفر کودک دچار اختلال‌های طیف اُتیسم شهر تهران بود که طی سال­های 1396 و 1397 به مراکز «ندای عصر»، «به ­آرا» و «دوم آوریل» مراجعه کرده بودند. از میان آن­ها به روش نمونه‌گیری در دسترس 24 کودک با عملکرد متوسط و بالا که دارای ملاک­های ورود به پژوهش بودند و در آزمون ماتریس­های پیشرونده ریون 1938 از نظر هوشی در محدوده بهنجار قرار داشتند؛ انتخاب و به­طورتصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. آزمون ریاضیات ایران کی مت 1998، آزمون عصب ‌روانشناختی کمبریج 1980 در سه مرحله در مورد هر دو گروه و بسته توانبخشی شناختی رایانه‌ای کاپیتان لاگ 2000 در 16 جلسه 60 دقیقه‌ای هفته­ای دو بار در مورد گروه آزمایش اجرا و داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی رایانه­ای عملکرد ریاضی (66/7=F، 002/0=P)، حافظه کاری (58/22=F، 001/0=P) و توجه پایدار (16/9=F، 001/0=P) کودکان دچار اختلال‌های طیف اُتیسم را بهبود بخشیده و این تاثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: از آنجا که این برنامه به دلیل طراحی جذاب دیداری/شنیداری و سطح دشواری افزایشی تدریجی منجر به بهبود حافظه کاری، توجه پایدار و عملکرد ریاضی کودکان دچار اختلال طیف اُتیسم می­شود؛ پیشنهاد می­شود که از این فناوری با صرف هزینه‌های درمانی کمتر برای درمان و بهبود کارکردهای شناختی افراد دچار اختلال­های طیف اُتیسم و اختلال­های مشابه استفاده شود. %U https://apsy.sbu.ac.ir/article_97212_79dd0cf76624ed2a1d483f5b7fb3fa25.pdf