ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی برکیفیت زندگی و خودکارآمدی جنسی معتادان
هدف پژوهش تعیین تأثیر آموزش گروهی خودکارآمدی بر افزایش کیفیت زندگی و خودکارآمدیجنسی مردان معتاد در حال ترک بود. روش: روش مطالعه نیمه تجربی و جامعه آماری کلیه معتادان مردمرکز ترک اعتیاد پرواز شهر قزوین به تعداد 150 نفر بود که از میان آنها بهروش نمونهگیری در دسترس30 نفر انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار پژوهشمقیاس کوتاه کیفیت زندگی 26 سؤالی سازمان بهداشت جهانی 1998 و خودکارآمدی جنسی رینولدز1978 ) بود که در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در هر دو گروه اجرا شد. آموزش گروهی )خودکارآمدی در 7 جلسه 90 دقیقهای و هفتهای 1 جلسه در گروه آزمایش انجام و دادههای با آزمونتحلیل کواریانس و اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش خودکارآمدی بهجزدر مؤلفه سلامت محیطی، موجب بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی و خودکارآمدی جنسی معتادان شده واین تأثیر 2 ماه بعد در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است. نتیجهگیری: آموزش گروهی خودکارآمدیرا میتوان روش مؤثری برای ارتقاء کیفیت زندگی و عملکرد جنسی معتادان تلقی کرد، که آنها را توان-مند میسازد تا دانش، نگرش و ارزشهایشان را به فعلیت برسانند و انگیزه و رفتار سالم داشته باشند.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_95945_45d88965942895b796474d418d586cb1.pdf
2014-01-21
آموزش گروهی
خودکارآمدی جنسی
کیفیت زندگی
معتاد
رقیه
نوری پورلیاولی
roghiehn@y7mail.com
1
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
رویا
رسولی
2
دانشگاه الزهرا
AUTHOR
تقی
پورابراهیم
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
علیرضا
سلیمی نیا
4
دانشگاه تهران
AUTHOR
سبحانیفرد، طاهره. ( 1382 ). بررسی اثر رواندرمانی حمایتی بر بهبود کیفیت زندگی بیماران اچ آی
1
پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره و راهنمایی، دانشگاه الزهراء(س). ،« وی مثبت
2
شولتس، دوان.، و سیدنی الن شولتز. ( 1381 ). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی.
3
( تهران : موسسه نشر ویرای . ش (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2002
4
رجبی، غلامرضا.، داستان، نصیر.، و شهبازی، مسعود. ( 1391 ). پایایی و روایی مقیاس خودکارآمدی
5
.74-82 :(1) جنسی کنشوری نعوظی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 18
6
فخری، زهرا.، رضایی، عاطفه.، پاکدامن، شهلا.، و ابراهیمی سارا. ( 1392 ). نقش واسطهای باورهای
7
خودکارآمدی تحصیلی در پیشبینی اهداف پیشرفت بر اساس عاطفه مثبت و منفی در نوجوانان.
8
.55- 68 :( 1 پیاپی 25 ) فصلنامه روانشناسی کاربردی،ب هار. 7
9
نصیری، حبیبالله. ( 1385 ). بررسی روایی و پایایی مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت
10
و تهیة نسخة ایرانیان .مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری (WHOQOL-BREF) جهانی
11
- بهداشت روانی دانشجویان، خرداد. 106
12
اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر کیفیت زندگی و ...
13
Ball, J., Tannenbaum L., Armistead. L., & Maquens, S. (2002). "Coping and HIV
14
infection in African American women" Women Health, 35 (1): 17-36.
15
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliff, NJ, USA:
16
Prentice-Hall.
17
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York, NY,
18
USA:Freeman.
19
Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy.
20
Journal of Psychological Science, 9, 75-78.
21
Bandura, A. (2006). Toward a Psychology of human agency. Journal of
22
Psychological Science, 1(2): 1-17.
23
Beasliy, K. B., De Young, L. X., & Brock, G. B. (2000). Current status of
24
standardized questionnaires in the measurement of erectile dysfunction.
25
Current Urology Reports, 1, 285-290.
26
Bolton. (2004). Group Therapy can help treat depression among HIV/AIDS
27
Patients. www.theBody.com.
28
Borgoyne, R., & Renwick R. (2004). “Social support and Qol over time among
29
adults living with HIV in HAART era" Society Science Medical Journal,
30
(7): 1353-60.
31
Brien, C.P.O., & McLellan, A.T. (2006) Myths about the treatment of addiction.
32
Lancet, 347, 237-240.
33
Dane B. (2000). "Mediation as a way to cope with AIDS". Journal of religion and
34
Health, Vo 139(1):76-89.
35
Feldman, H. A., Goldstein, I., & Hatzichristou, D.G. (1994). Impotence and its
36
medical and psychosocial correlates: Results of the massachusetts male aging
37
study. Journal of Urology, 151, 54-61.
38
Fitz Patrick, A, Standish L, Brom B, Sanders F, Berger J, Calares C. (2006).
39
"Association of mind-body intervention with Qol in HIV positive individuals"
40
Bastyr university: June 10, 34-48.
41
Frank, J. D., & Frank, J. B. (1993). Persuasion and Healing: A Comparative
42
Study of Psychotherapy. 3rd edition. Baltimore, MD, USA: The Johns
43
Hopkins University.
44
Frisch, M. B. (1992). “Use of the Quality of Life Inventory in Problem Assessment
45
and Treatment Planning for Cognitive Therapy of Depression.” Pp. 27–52 in
46
Comprehensive Casebook of Cognitive Therapy, edited by Arthur Freeman
47
and Frank M. Dattilio. New York, NY, USA: Plenum Press.
48
Frisch, M. B. (2006). Quality of Life of Therapy: Applying Life Satisfaction
49
Approach to Positive Psychology and Cognitive Therapy. New York, NY,
50
USA: John Wiley and Sons Press.
51
Hong, Y., & Lix, T. (2009). HIV/AIDS behavioral interventions China. AIDS
52
Behavior, 13 (3): 603-613.
53
Jia, H., Uphold, C.R., Wus, R. K., Findley, K., & Duncan, P.W. (2004). "Health
54
quality of life among men with HIV infection: effects of social support,
55
coping and depression"; Aids patrentcare STDS, 18 (10): 594-603.
56
رقیه نوریپورلیاولی، رویا رسولی، تقی پور ابراهیم و علیرضا سلیمینیا
57
)/ پاییز 1392 ) 22 فصلنامه روانشناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 3
58
Keller, R.H., Dickerson, J., & Luckett J. (2004). "The importance of nutritional
59
supplementation in patients infected with HIV/AIDS" VITIMMUNE.
60
Knowlton, A. (2004). Social support among HIV positive injection drug user.
61
AIDS and Behavior, 8(4): 357–363.
62
Liu, L. (2006). Quality of life as a social representation in China: a qualitative
63
study, Social Indicators Research, 75, 217-240.
64
Lobitz, W. C., & Baker, E. C. (1979). Group treatment of single males with
65
erectile dysfunction. Archives of Sexual Behavior, 8, 127-138.
66
Libman, E., Rothenberg, I., Fichten, C. S., & Amsel, R. (1985). The SSES-E: A
67
measure of sexual self-efficacy in erectile functioning. Journal of Sex and
68
Marital Therapy, 11, 233-244.
69
Mahanta, J., & Medhi, G. k. (2008). Injecting and sexual risk behaviors, sexually
70
transmitted infections and HIV prevalence in injecting drug users in India.
71
Aids. Dec 22, 15: 859-868.
72
McCormick, D.P., Holder, B., Wetsel, M. A., & Cowthon, T. W. (2001).
73
Spirituality and HIV disease, an integrated perspective J Assoc Nurses AIDS
74
care. May – June 12 (3): 58-65.
75
National Institute of Health. (1993). Development panel on impotence. Journal of
76
American Medical Association, 270, 83-90.
77
Phillips, D. (2006). Quality of Life: Concept, Policy, and Practice. London, UK:
78
Reynolds, B. S. (1978). Erectile Difficulty Questionnaire. Unpublished
79
manuscript. Los Angeles: UCLA Human Sexuality Program.
80
Rhodes, T., & Treloar, C. (2008). The social production of hepatitis C risk among
81
injecting drug users. Addiction. Oct, 103 (10), 1593-1603.
82
Skivengton, S. M., Lotfy, M., & O’connel K. A. (2004). The world health
83
organizations WHO QOL_BREF quality of life assessment. Quality of life
84
research 13: 299-310.
85
Stringer, P. (2006). "Exercise Enhances life of HIV-positive patients"; Web MED
86
feature, Nov 5.43-56.
87
VanEmphelen, P., & Kok, G. (2003). Effective methods two change sex-risk
88
among drug users: A Review of Psychosocial interventions. Soc Science
89
Medical, 57 (9): 50-67.
90
Vickerman, P. (2002). The Impact of HIV Preventive Intervention for Injection
91
Drug Users in Belarus. International Journal of Drug Policy, 13(3): 149-164.
92
Wig, N., Lekshmi, R., Pal, H., Ahvja, V., Mittal, C. M, & Aqurwal, S.K. (2006).
93
The impact of HIV/AIDS on the Qol: A cross sectional study in North India.
94
Original Contributions, 60(1): 3-12.
95
Worley, S., & Didiza, Z. (2009). Wellness programs for persons living with
96
HIV/AIDS. Glob public Health. 4 (4): 367-385.
97
Wu, D.Y., Munoz, M., Espiritu, B., Zelandita, J., Sanchez, E., Callacna, M.,
98
Rojas, C., Arevalo, J., Caldas, A., & Shin, S. (2008). "Burden of depression
99
اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر کیفیت زندگی و ...
100
among impoverished HIV-positive Women in peru"; J Acquir Immune Defic
101
syndr. Avg 1, 48(4): 500-4.
102
Yao, Y., Wang, N., & Chu, J. (2009). Sexual behavior and risks for HIV infection
103
and transmission among male injection drug users in Yunnan. International
104
Journal of Infectious Diseases. March 13 (2): 154–161
105
Young, F. (2005). Needs for service reported by adults with severe mental illness
106
and HIV. Psychiatry service, 99 -110. www.google.com.
107
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگیهای شخصیتی بیماران دچار اختلال وسواس و سایر اختلالهای اضطرابی
هدف پژوهش تعیین ویژگیهای شخصیت در ابعاد سرشت و منش در بیماران دچار اختلال وسواسی-اجباری در مقایسه با اختلالهای اضطرابی دیگر بود. روش: روش مطالعه مقطعی و جامعه آماری 88 بیمار90 بود. از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس - درمانگاه شهید نادر کاظمی شهر شیراز در سال 9145 بیمار وسواسی - اجباری و 43 بیمار دچار سایر اختلالهای اضطرابی در محدوده سنی 20 تا 50 سالانتخاب شد. ابزار پژوهش، مصاحبه بالینی، پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر، پرزیبک، شوراکیک و ووتزل1994 ) و پرسشنامه اضطراب بک 1988 بود. یافتهها: نتایج نشان داد نمرههای بیماران دچار اختلال )وسواسی- اجباری در بُعدهای نوجویی و خودراهبری به نحو معنیداری کمتر از بیماران دچار سایراختلالهای اضطرابی است. همچنین، تفاوت شدت اضطراب بین دو گروه معنیدار نیست. نتیجهگیری:بهنظر میرسد بیماران دچار اختلال وسواس در استقبال از تجربههای نو و جدید و همچنین در اتکاء بهخود در تصمیمگیری و عمل ضعیفتر از سایر بیماران گروه اختلالهای اضطرابی باشند. از این یافتههامیتوان در برنامهریزی روان درمانی این افراد سود جست. بهنحوی که در کنار روشهای رواندرمانی مورداستفاده برنامههایی نیز برای استقبال از تجربههای جدید و اتکای بهخود در تصمیمگیریهای روزمره برایآنها تدارک دید.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_95950_62c33677317714f1ecbee6935dabb661.pdf
2014-01-21
اختلال اضطرابی
سرشت
شخصیت
منش
وسواسی - اجباری
رامین
افشاری
amiri_yegane20@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
یگانه
امیری
2
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
مریم
حسن پور
3
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
فهیمه
رحمانی
4
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
حسن
حق شناس
5
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
،(NEO-FFI & NEO PI-R) حقشناس، حسن. ( 1390 ). روانشناسی شخصیت: آزمونهای نئو
1
اختلالات شخصیت، توصیههای رواندرمانی. انتشارات دانشگاه .(TCI) آزمون سرشت و منش
2
علوم پزشکی شیراز.
3
کاویانی، حسین. ( 1388 ). پایایی و روایی مقیاس بیمارستانی اضطراب و افسردگی: بیماران افسرده و
4
.379 - 385 :(5) اضطرابی ایرانی، مجله دانشکده پزشکی، دانشکده علوم پزشکی تهران، 67
5
Alonso, P., Menchon, J.M., & Jimenez, S. (2008). Personality dimensions in
6
obsessive-compulsive disorder: relation to clinical variables. Psychiatry
7
Research, 157 (1-3): 159-168.
8
Andriola, E., Trani, M.D., Grimaldi, A., & Donfrancesco, R. (2011). The
9
relationship between personality and depression in expectant parents. Hindawi
10
Publishing Corporation Depression Research and Treatment, 5: 28-35.
11
Banerjee, P. (2005). Exploring the impact of parental overprotection on adult
12
social anxiety via perfectionism: A mediation model. A mediation model. Thesis
13
of master of arts .Miami University.
14
Bienvenu, J., & Brandes, M. (2005). The interface of personality traits and anxiety
15
disorders. Primary Psychiatry, 12 (13): 35-39.
16
Blacker, D. (2005). Psychiatric Rating Scales. In: Sadock, B.J., Sadock, V.A.,
17
editors, Comprehensive. Textbook of Psychiatry. 8th edition. Philadelphia:
18
Lippincott Williams & Wilkins, P. 929-954.
19
Carrera, M., Herran, A., Ramireza, M. L., Ayestaran, A., Sierra-Biddle, D.,
20
Hoyuela, F., & et al. (2006). Personality traits in early phases of panic disorder:
21
Implications on the presence of agoraphobia, clinical severity and short-term
22
outcome. Acta Psychiatrica Scandinavica, 114 (6): 417-425.
23
Cloninger, C.R., & Svrakic, D.M. (2009). Personality disorders. In: Sadock, B.J.,
24
Sadock, V.A., editors, Kaplan and Sadock’s Comprehensive. Textbook of
25
Psychiatry.7th edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, ISBNO-
26
-30128-4, P. 2197-2240.
27
Cloninger, C.R., Svrakic, D.M., & Przybek, T.R. (1994). The Temperament and
28
Character Inventory: A Guide to its Development and Use. Original Draft.
29
Available to PhD students, Institute of Psychiatry, London University 1994-
30
Cloninger, C.R., Svrakic, D.M., & Przybek, T.R. (2006). Can Personality
31
assessment predict future depression? A twelve-month follow up of 631
32
subjects. Journal of Affective Disorders, 92: 35-44.
33
Ettelt, S., Grabe, H.J., & Ruhrmann, S. (2008). Harm avoidance in subjects with
34
obsessive-compulsive disorder and their families. Journal of Affective
35
Disorders, 107 (1-3): 265-269.
36
Fehm, L., Schneider, G., & Hoyer, J. (2007). Is post-event processing specific for
37
social anxiety? Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 38
38
(2): 11-22.
39
Fullana, M.A., Mataix-Cols, D., Caspi, A., Harrington, H., Grisham, J.R., Moffitt,
40
T & et al. (2009). Obsessions and compulsions in the community: Prevalence,
41
interference, help-seeking, developmental stability, and co-occurring
42
psychiatric conditions. American Journal of Psychiatry, 106: 329-336.
43
Funder, D.C (2006). Towards a resolution of the personality triad: Persons,
44
situations and behaviors. Journal of Research in Personality, 40: 21-34.
45
Gladstone, G., & Parker, G. (2005). Measuring behaviorally inhibited temperament
46
style: Development and initial validation of new self-report measures.
47
Psychiatry Research, 135: 132-143.
48
Hruby, R. (2010). Personality and its importance for treatment in psychiatry.
49
Activitas Nervosa Superior Redivia, 52: 114-118.
50
ویژگیهای شخصیتی بیماران دچار اختلال وسواس و..
51
Jylha, P., & Isometsa, E. (2006). Temperament, character and symptoms of anxiety
52
and depression in the general population. European Psychiatry, 155: 457-462.
53
Kashdan, T.B., & Hofmann, S.G. (2008). The high-Novelty- Seeking, impulsive
54
subtype of generalized social anxiety disorder. Depression and Anxiety, 25:
55
Kim, J., Kang, J.I., & Kim, C.H. (2009). Temperament and character in subjects
56
with obsessive-compulsive disorder. Comprehensive Psychiatry, 50 (6): 567-
57
Kristensen, A. S., Mortenson, E. L., & Mors, O. (2009). The association between
58
bodily anxiety symptom dimensions and the scales of the Revised NEO
59
Personality Inventory and the Temperament and Character Inventory.
60
Comprehensive Psychiatry, 50: 38-47.
61
Lochner, C., Hemmings, S., Seedat, S., Kinnear, C., Schoeman, R., Annerbrink, &
62
et al. (2007). Genetics and personality traits in patients with social anxiety
63
disorder: A case-control study in South Africa. Eur Neuropsychopharmacol, 17
64
(5): 321-327.
65
Lu, X., Chen, Z., Cue, X., Uji, M., Miyazaki, W., Oda, M., Nagata, t., Kitamura,
66
T., & Katohe, T. (2012). Effects of temperament and character profiles on state
67
and trait depression and anxiety: A prospective study of a Japanese youth
68
population. Hindawi Publishing Corporation Depression Research and
69
Treatment, 8 page.
70
Marchesi, C., Panfilis, C., Cantoni, A., Giannelli, M.R., & Maggin, C. (2008).
71
Eeffect of pharmacology treatment on temperament and character in panic
72
disorder. Psychiatry Research, 15 (2): 147-155.
73
Marteindottir, I. Svensson, A., Svedberg, M., Anderberg, U.M., & Knorring, L.
74
(2007). The role of life events in social phobia. Nordic Journal of Psychiatry
75
(3): 29-35.
76
Mortberg, E., Bejerot, S., & Aberg, W.A. (2007). Temperament and Character
77
dimensions in patients with social phobia: Patterns of change following
78
treatments? Psychiatry Reseach, 52 (1): 81-90.
79
Nicolini, H., Arnold, D., Nestadt, G., Lanzargorta, N., & Kennedy, J. L. (2009).
80
Overview of genetics and Obsessive-Compulsive disorder. Psychiatry
81
Research, 170: 7-14.
82
Pallanti, S. (2007). Social anxiety disorder and temperament: excitatory and
83
inhibitory mechanisms on primary motor cortex in patients and healthy controls.
84
European Psychiatry, 22 (1): 284-291.
85
Savoia, M. G., Neto, T.P.B., Vianna, A. M., & Bernik, M. (2010). Evalution of
86
personality triats in social phobia patients. Rev PsiqClin, 37: 9-57.
87
Verweij, J. H., Zietsch, B. P., Medland, S. E., Gordon, S. D., Benyamin, B., Nyholt,
88
D. R., & McEvoy, B. D., Sullivan, P.E., Heath, A. C., Madden, A. F., Henders,
89
A. K., Montgomery, G. W., Martin, N. G., & Wray, N. R. (2010). A genomewide
90
association study of Cloninger’s temperment scale: Implications for the
91
evolutionary genetics of personality. Biological Psychology, 85: 306-317.
92
ویژگیهای شخصیتی بیماران دچار اختلال وسواس و..
93
Wachleski, G. A., Salum, C., & Blaya, E. Kipper, L., Paludo, A., Salgado, A. P.,
94
& Manfro, G. G. (2008). Harm avoidance and self-directedness as essential
95
features of panic disorder patients. Comprehensive Psychiatry, 49, 476–481.
96
ORIGINAL_ARTICLE
دانشجویان ایرانی و آمریکایی « خود » پویششناسی روانی
در دانشجویان ایرانی و آمریکایی بود. « خود » هدف: هدف مطالعه تعیین و مقایسه پویششناسی روانیروش: روش پژوهش از نوع علیمقایسهای و جامعه آماری شامل 10000 دانشجوی تهرانی و نمونهپژوهش شامل 754 زن و 446 مرد دانشجو بود که به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به( سنخنمای مایرز بریگز (مایرز، مککولی، کوئنک و همر، 1998 ) و فهرست صفات گاف و هیلبران ( 1983پاسخ دادند. یافتهها: نتایج نشان داد بر اساس ساختار اجتماعی عمودی ایرانیها رقابتجوئی وپرخاشگری بالا و مهرورزی پایین دارند و تنش بیشتری را در روابط تجربه میکنند و درونگراتر وشهودیتر و آمریکاییها برونگرا و عینیترند. در دو گروه بار تفاوت فرهنگی بیشتر بر زنان قرار داشت ومردان بیشتر شبیه هم بودند. در سایر موارد تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: هسته اصلیتفاوت در پویششناسی خود در این دو جمعیت در امنیت و ساختار توزیع قدرت، عقلانیت، عینیت وجنس نهفته است. از این نتایج میتوان در ایران برای بومیسازی مفاهیم روانشناختی و با توجه بهفرهنگ در حیطههای کاربردی همچون رواندرمانی پویشی سود جست.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_95959_5a22059bf595e7d9dd90f3a622d78db1.pdf
2014-01-21
پویششناسی روانی
خود
سنخنمای مایرز بریگز
فرهنگ
سمیه
بابایی
somayebabai@gmail.com
1
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
شهریار
شهیدی
shahriarshahidi@hotmail.com
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
محمود
حیدری
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
علیرضا
عابدین
4
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
فاطمه
باقریان
5
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
آهنگی، اکرم.، عابدین، علیرضا. و فتحآبادی، جلیل. ( 1388 ). رابطه بین تیپهای شخصیت با سبک -
1
.40 - 61 :(12) های حل مسئله در کارکنان دانشگاه. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 4
2
بیک محمدزاده، مرسده. ( 1389 ). بررسی فضا، فرم، رنگ و جهانبینی هنرمند در مکاتب شیراز،
3
هرات و تبریز. پایاننامه کارشناسیارشد نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.
4
پروچسکا، جیمز او و نورکراس. و جان. سی. ( 1381 ). نظریههای رواندرمان . ی ترجمه یحیی
5
سیدمحمدی. انتشارات رش . د تهران.
6
پورحسین، رضا. ( 1384 ). روانشناسی خو . د انتشارات امیرکبی . ر تهران.
7
حاتمی، جواد.، قربعلی، اکرم.، بیجنخان، فاطمه. ( 1390 ). تفاوت در الگوی تخصیص توجه در
8
دانشجویان ایرانی، آسیای شرقی و اروپایی: یک مطالعه مقدماتی. مجله روانشناسی و علوم
9
.49 - 60 :(4) تربیت . ی 41
10
دادستان، پریرخ.، حقبین، محسن.، بزازیان، سعیده. و حسنزاده توکلی، محمدرضا. ( 1383 ). جدایی
11
روانشناختی از والدین و پیشرفت تحصیلی، یک پژوهش درباره تفاوتهای جنسی و فرهنگی.
12
.3 - 20 :(1) فصلنامه روانشناسان ایران . ی 1
13
روبنزاده، شرمین.، عابدین، علیرضا.، فاتحی، مریم و مطیعی، حورا. ( 1388 ). بررسی ابعادی چند و
14
سنخشناسی شخصیت یهودیان تهران. اولین همایش سراسری روانشناسی پویایی در ایرا . ن
15
سریعالقلم، محمود. ( 1391 ). عقلانیت و توسعه یافتگی ایران. انتشارات فروزش. تهران.
16
سریعالقلم، محمود. ( 1386 ). فرهنگ سیاسی ایران. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماع . ی تهران.
17
شهیدی، شهریار.، جان نثاری، نرجس. ( 1382 ). اثرات آموزش بر نگرش دانشجویان نسبت به
18
.78 - 92 ، سالمندان . فصلنامه پژوهشهای روانشناخت . ی 13
19
عابدین، علیرضا.، و فاتحی، مریم. ( 1388 ). فرم ام سنخنمای مایرز بریگز. موسسه افقهای نوین
20
تحو . ل منتشر نشده
21
عابدین، علیرضا.، و فاتحی، مریم. ( 1388 ). آزمون فهرست صفا . ت موسسه افقهای نوین تحول.
22
منتشر نشده.
23
غباریبناب، باقر. ( 1389 ). ضرورت و چالشها در بومیسازی روانشناسی در کشور اسلامی ایران.
24
دومین کنگره ملی علوم انسان . ی
25
قاسمیسیچانی، مریم. و معماریان، غلامحسین. ( 1389 ). گونهشناسی خانه دوره قاجار در اصفهان.
26
.87 - 94 :(7) نشریه هویت شه . ر 5
27
قربانی، نیما.، واتسون، پی. جی. ( 1385 .) بررسی خود شیفتگی ناسالم در نمونهای از دانشجویان
28
.20 - 28 ، ایرانی و آمریکایی. مجله روانشناسی معاص . ر 1
29
سمیه بابائی، شهریار شهیدی، محمود حیدری، و ...
30
)/ پاییز 1392 ) 52 فصلنامه روانشناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 3
31
گودرزی سروش، محمدمهدی.، و افشاری بصیر، محمدرضا. ( 1388 ). درونگرایی، معنا و مفهومی
32
پایدار در معماری ایران. اولین همایش معماری پایدا . ر همدان. آموزشکده فنی و حرفهای سما.
33
محمد اسماعیل، الهه. ( 1385 ). بررسی و مقایسه شانزده تیپ شخصیتی دانشجویان ایرانی و هندی.
34
.121 - 134 :(1) مجله روانشناسی و علوم تربیت . ی 35
35
مطیعی، حورا.، عابدین، علیرضا.، فاتحی، مریم و روبنزاده، شرمین. ( 1388 ). بررسی ابعادی چند و
36
سنخشناسی شخصیت آذریهای ایران. اولین همایش سراسری روانشناسی پویایی در ایران.
37
میرزایی، حسین. ( 1384 ). بررسی جامعهشناختی فردگرایی در ایران. پایاننامه دکتری، رشته
38
جامعهشناسی. دانشکده جامعهشناسی، دانشگاه تهران.
39
وثوقی، منصور.، میرزایی، حسین،. و رحمانی، جبار. ( 1384 ). فردگرایی و جمعگرایی ایرانیان از دید
40
.303 - 322 ، سیاحان خارجی. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطا . ت 3
41
.30- 32 ، وزیری، الهه. ( 1364 ). تذهیب عروج نقش و رنگ در هنر اسلامی. کیهان فرهنگ . ی 17
42
وکیلی، حسینعلی. ( 1388 ). فرهنگ فارسی به فارس . ی انتشارات چاچ اقبال. تهران.
43
Abbaszadeh, M., Moeinizadeh, M., & Vadiei, M. (2012). Cross-cultural study of
44
accounting students' perception of accounting ethics in Iran and United
45
Kingdom. African Journal of Business Management. 6 (44): 11049-11056
46
Abedin, A. R. (2008). Some Aspect of Temperament and Jungian Typology
47
Assessment of Iranian Immigrants to the United States. 2nd International
48
Conference on psychology, Athens, Greece.
49
Berne, E. (1961). Transactional Analysis in psychotherapy. New York: Grove
50
Carlyn, M. (1977). An assessment of the Myers-Briggs Type Indicator. Joumal of
51
Personality Assessment, 41, 461-473.
52
Carlyn, M. (1976). The relationship between Myers-Briggs personality
53
characteristics and teaching preferences of prospective teachers. Doctoral
54
dissertation, Michigan State University.
55
Carlson, J. G. (1985). Recent assessments of the Myers-Briggs Type Indicator.
56
Journal of Personality Assessment, 49 (4): 356-365.
57
Carskadon, T. G. (1979). Clinical and counseling aspects of the Myers-Briggs
58
Type Indicator: A research review. Journal of Research in Psychological
59
Type, 2, 2-31.
60
Carskadon, T. G. (1977). Test-retest reliabilities of continuous scores on the
61
Myers-Briggs Type Indicator. Journal of Psychological Reports, 41, 1011-
62
Fleenor, J. W. & Mastrangelo, P. M. (2001). Test review of the Myers-Briggs
63
Type Indicator Form M. From B. S. Plake & J. C. Impara (Eds.), the
64
fourteenth mental measurements yearbook [Electronic version]. Retrieved
65
September 12, 2003, from the Buros Institute's Test Reviews Online website:
66
http://www.unl.edu/buros
67
در دانشجویان ایرانی و آمریکایی « خود » پویششناسی روانی
68
Gerami, Sh. (2003). Mullahs, martyrs, and men conceptualizing masculinity in
69
the Islamic republic of Iran. Journal of Men and Masculinities January. 5(3):
70
Ghorbani, N., Bing, M. N., Watson, P. J., Davison, H. K., & LeBreton, D. L.
71
(2003). Individualist and collectivist values: Evidence of compatibility in Iran
72
and the United States. Journal of Personality and Individual Differences, 35,
73
Gough, H. G., & Heilbrun, A .B. (1983). The Adjective Check List Manual (1983
74
Ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
75
Harb, C., & Smith, P. B. (2008). Self-construals across cultures: Beyond
76
independence-interdependence. Journal of Cross-Cultural Psychology, 39(2):
77
Hardin, E. E., Leong, F. L., & Bhagwat, A. A. (2004). Factor structure of the
78
Self-Construal Scale revisited.Implications for the multidimensionality of the
79
self-construal. Journal of Cross-Cultural Psychology, 35, 327-345.
80
Heinzen, T., & Teevan, R. (1988). Correlates of achievement, dominance, and
81
creativity. Journal of Psychological Reports, 63(2): 443-446.
82
Hofstede, G. (1991). Cultures and organizations: Software of the mind. London:
83
McGraw-Hill.
84
Kitayama, S., Duffy, S., & Uchida, Y. (2007). Self as Cultural Mode of Being. In
85
Handbook of Cultural Psychology (PP.136-175). New York: Guilford Press.
86
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1998). The cultural psychology of personality.
87
Journal of Cross-Cultural Psychology, 29, 63-87.
88
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for
89
cognition, emotion, and motivation. Journal of Psychological Review, 98(2):
90
McCarley, N. G. & Carskadon, T. G. (1983). Test-retest reliabilities of scales and
91
subscales of the Myers-Briggs Type Indicator and of criteria for clinical
92
interpretive hypotheses involving them. (Nancy G. McCarley, Winner, 1983,
93
Isabel Briggs Myers Memorial Research Award.) Journal of Research in
94
Psychological Type, 6, 24-36.
95
Myers, I. B., McCaulley, M. H., Quenk, N. L., & Hammer, A. L. (1998). MBTI
96
manual: A guide to the development and use of the Myers-BriggsType
97
Indicator (3rd Ed). Palo Alto: Consulting Psychologists Press.
98
Olea, J., & Garsia, C. (1989). Concurrent and factorial validity of some measures
99
of creative persons, processes, and products. Journal of Psicologica, 10(1):
100
Oxford dictionaries. Retrieved March 15, 2013. Website: www.
101
oxforddictionaries.com/.com/browse/self.
102
Ramirz. J. M. (2007). Justification of aggression in several Asian and europian
103
countries with different religious and cultural background. International
104
journal of behavioral development, 31 (3): 9-15.
105
سمیه بابائی، شهریار شهیدی، محمود حیدری، و ...
106
)/ پاییز 1392 ) 54 فصلنامه روانشناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 3
107
Rastegarpour, A. (2011). A Cross-cultural Comparison of Objectivity in
108
Childhood Games: Iran and the United States. Indian Journal of
109
Psychological Medicine. 33(2): 199-202
110
Santamaria, A., La Mata, M. L. D., Hansen, T.G. B., & Ruiz, L. (2010). Cultural
111
Self-Construals of Mexican, Spanish, and Danish College Students: Beyond
112
Independent and Interdependent Self. Journal of Cross-Cultural Psychology.
113
Satterwhite, W. R. C. & Saiz, J.L. (1998). The Importance of Psychological
114
Traits: A Cross-Cultural Study. New York: Plenum Press.
115
Sergent, M., & Sedlacek, W. (1990). Volunteer motivations across student
116
organizations: A test of person-environment fit theory. Journal of college
117
student development, 31(3): 255-261.
118
Steele, R.S., & Kelly, T.J. (1976). Eysenck Personality Questionnaire and Jungian
119
Myers- Briggs Type Indicator correlations of extraversion-introversion.
120
Journal of consulting and clinical psychology, 44, 690-691.
121
Stricker, L. J., & Ross, J. (1964). An assessment of some structural properties of
122
the Jungian personality typology. Journal of Abnormal & Social Psychology,
123
Triandis, Harry C. (1998). Individualism and collectivism (Theoretical and
124
Methodological Approach), Sage publiction.
125
Triandis, H. C. (1995). Individualism and collectivism. Boulder, CO: Westview.
126
Watkins, D., Mortazavi, Sh., & Trofimova, I. (2000). Differences in Importance
127
and Satisfaction Ratings Independent and Interdependent Conceptions of Self:
128
An Investigation of Age, Gender, and Culture. Journal of Cross-Cultural
129
ORIGINAL_ARTICLE
شاخصهای صرفی - نحوی در کودکان دچار نشانگان داون و بهنجار
هدف پژوهش تعیین نحوه اکتساب شاخصهای صرفی-نحوی در کودکان دچار نشانگان داون و بهنجاربود. روش: روش مطالعه از نوع پسرویدادی و جامعه آماری کودکان و نوجوانان دچار نشانگان داون حدود2000 نفر و کودکان بهنجار حدود 450000 نفر بود. از میان آنها، افرادی که واجد ملاکهای ورود درهر دو گروه بودند بهعنوان نمونه انتخاب و 43 کودک دچار نشانگان داون 10 تا 20 ساله و 40 کودکطبیعی 8 تا 12 ساله همتاسازی شد. از هر دو گروه، نمونه گفتار با استفاده از کتاب قصههای تصویریجلد 1 و جلد 2 آشتیانی ( 1374 ) گرفته شد. یافتهها: دادهها نشان داد که کودکان دچار نشانگان داوندر شاخصهای کل کلمهها، حروف و میانگین طول گفته، متفاوت از گروه گواه هستند، اما این تفاوت دراسامی و افعال معنادار نبود. در زیر طبقهها بهطور کلی عملکرد گروه بهنجار بهتر از گروه دچار نشانگانداون بود. نتیجهگیری: الگوی نقص در افراد دچار نشانگان داون یک الگوی تأخیر رشدی نیست و لذا دردرمان اختلالهای زبانشناختی گروه دچار نشانگان داون باید از روش درمانی مبتنی بر جداسازی هرحوزه زبانشناختی استفاده کرد که متفاوت از درمان افرادی است که تنها دچار تأخیر رشد زبانشناختیهستند.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_95967_9d7f409a73bf116c6322365948da1a18.pdf
2014-01-21
رشد
زبانشناختی
صرفی
نحوی
نشانگان داون
اتوسا
مظفر زنگنه
mansourferdowsi@yahoo.com
1
دانشگاه علوم پزشکی تهران
LEAD_AUTHOR
سیما
فردوسی
2
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
استاینبرگ، دنی. ( 1386 ). درآمدی بر روانشناسی زبا . ن ترجمه ارسلان گلفام. سازمان مطالعه و
1
تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). تهران
2
اتکینسون، ریتا. ( 1384 ). زمینه روانشناسی هیلگارد جلد 1. ترجمه حسن رفیعی. انتشارات ارجمن . د
3
تهران.
4
توکل، سمیرا.، شفیعی، بیژن.، علینیا، لیلا. ( 1390 ). تعیین مهارتهای آگاهی واجشناختی در
5
سال آموزشپذیر شهر اصفهان. مجله - کودکان مبتلا به نشانگان داون دارای سن عقلی 12
6
.605 - 612 :(7) پژوهش در علوم توانبخشی. 5
7
آتوسا مظفر زنگنه و سیما فردوسی
8
)/ پاییز 1392 ) 66 فصلنامه روانشناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 3
9
جهانگیری، نادر.، روحی، زهرا. ( 1389 ). سببشناسی تأخیر زبان و نارساییهای گفتار در
10
عقبماندگی ذهنی نشانگان داون. مجله زبانشناسی و گویشهای خراسان دانشگاه فردوسی
11
.135 - 173 : (2) مشهد. 3
12
سلیمانی، زهرا.، جلایی، شهره.، فلاحزاده، فاطمه. ( 1384 ). بررسی فرایندهای واجی کودکان مبتلا به
13
.1 - 11 :(14) نشانگان داون. مجله شنواییشناسی. 23
14
سیفپناهی، محمدصادق.، سلملیان، تهمینه.، دهقان، مهدی. ( 1388 ). بررسی ویژگیهای صوتی در
15
:(16) بزرگسالان مبتلا به نشانگان داون در شهر زاهدان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان. 4
16
.333 - 341
17
.41 - 45 :(1) نعمتزاده، شهین.، ( 1378 ). ساختار پیمانههای ذهن. مجله تازههای علوم شناخت . ی 1
18
هوشنگ آشتیانی. ( 1374 ). قصههای تصویری 1و .2 انتشارات مدرس . ه تهران.
19
Adams, D., & Oliver, C. (2010). The relationship between acquired impairments
20
of executive function and behavior change in adults with Down syndrome.
21
Journal of Intellectual Disability Research. 54: 393-405.
22
American Psychiatric Association. (2000) Diagnostic and Statistical Manual of
23
Mental Disorders. Fourth Edition, Text Revision (DSM-IV-TR): American
24
Psychiatric Association.
25
Bates, E. (1997). Origins of language disorders: a comparative approach.
26
Developmental Neuropsychology. 13 (3): 447-476.
27
Brock, J., & Jarrold, C. (2005). Serial order reconstruction in Down syndrome:
28
Evidence for a selective deficit in verbal short-term memory. Journal of Child
29
Psychology and Psychiatry. 46, 304-316.
30
Carney, D. P. J., Brown , J. H., Henry, L. A. (2010). Executive function in
31
Williams and Down syndrome. Research in Developmental Disabilities. 34 :
32
Caselli, M.C., Lami, L., Longobardi, E., Pizzoli, C., Stella, G., & Vicari, S.
33
(2000). Gestures and words in early development of children with Down
34
syndrome. Journal of Speech and Hearing. 19 (1): 152-170.
35
Chapman, R., Schwarz, S., & Kay-Raining Bird, E. (1991). Language skills of
36
children and adolescents with Down syndrome: I: comprehension. Journal of
37
Speech and Hearing Research, 34, 1106-1120.
38
Jarrold, C., Thorn, A. S. C., & Stephens, E. (2009). The relationships among
39
verbal short-term memory, phonological awareness, and new word learning:
40
Evidence from typical development and Down syndrome. Journal of
41
Experimental Child Psychology. 102: 196–218.
42
McCauley, R. J., & Fey, M. E. (2006) .Treatment of Language Disorders in
43
Children Communication and. Paul H. Brookes Pub.
44
شاخصهای صرفی - نحوی در کودکان دچار نشانگان داون و بهنجار
45
McDafie, A. S., Sindeberg, H. A., Hesketh, L. J., & Chapman, R. S. (2007). Use
46
of speaker intent and grammatical cues in fast-mapping by adolescents with
47
Down syndrome. Journal of Speech, Language and Hearing Research. 50,
48
Miller, J. F. (2004). Communication skills of people with down syndrome. In R.
49
D. Kent (Ed.). The MIT encyclopedia of communication disorders.
50
Cambridge, MA: MIT Press.
51
Nicolosi, L., Harryman, A., & KreSheck, J. (2004) Terminology of
52
communication disorders speech_language_hearing, ed.5. Williams and
53
Paul, R. (2007). Language disorders from infancy to adolescence. ST. Lois, MO
54
Mosby. (Seconded).
55
Perovic, A. (2006). Syntactic deficit in Down syndrome: More evidence for the
56
modular organization of language. Lingua. 116 (10): 1616-1630.
57
Pore, S. G, Reed, K. L. (1999). Quick Rreference to speech- language pathology.
58
Aspen Publishers.
59
Porter, M. A., Coltheart, M., & Langdon, R. (2007). The neuropsychological
60
basis of hypersociability in Williams and Down syndrome.
61
Neuropsychologia. 45, 2839-2849.
62
Ring, M., & Clahsen, H. (2005). Distinct patterns of language impairment in
63
Down’s syndrome and Williams's syndrome: The case of syntactic chains.
64
Journal of Neurolinguistics. 18 (2): 479-501.
65
Roch, M., & Levorato, M. C. (2009). Simple view of reading in Down syndrome:
66
The role of listening comprehension and reading skills. International Journal
67
of Communication Disorders. 2, 206-223.
68
Roch, M., Florit, E. & Levorato, M. C. (2011). A follow-up study on reading
69
comprehension in Down syndrome: The role of reading skills and listening
70
comprehension. International Journal of Language and Communication
71
Disorders. 46 (2): 231-242.
72
Roch, M. & Jarrold, C. (2012). A follow-up study on word and non-word reading
73
skills in Down syndrome. Journal of Communication Disorders. 45 (2): 121-
74
Roch, M., Florit, E. & Levorato, M. C. (2013). The role of linguistic context in
75
deriving word meanings in individuals with Down syndrome. Research in
76
Developmental Disabilities. 34, 605-615.
77
Verucci, L., Menghini, D., Vicari, S. (2006). Reading skills and phonological
78
awareness acquisition in Down syndrome. Journal of Intellect Disability
79
Research. 50 (7): 91-477.
80
Vicari, S., Caselli, M. C., Tonuccib, F. (2000). Asynchrony of lexical and
81
morphosyntactic development in children with Down syndrome.
82
Neuropsychologia. 38 (3): 634-644.
83
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش مهارتهای دهگانه زندگی بر خودکارآمدی دانشجویان
هدف: هدف پژوهش تعیین تأثیر آموزش مهارتهای دهگانه زندگی بر خودکارآمدی دانشجویان بود.روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه گواه و جامعه آماری کلیه91 به - دانشجویان آموزشکدههای فنی و حرفهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سال تحصیلی 92تعداد 4000 نفر بود. از میان آنها تعداد 70 دانشجو به شیوه تصادفی ساده انتخاب و بهطور تصادفی دردو گروه آزمایش و گواه در هر گروه 35 نفر جایگزین شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی عمومیشرر ( 1982 ) که در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و بعد از دو ماه در مرحله پیگیری اجرا شد. برنامهآموزشی مهارتهای دهگانه زندگی سازمان بهداشت جهانی ( 1998 ) در 10 جلسه 90 دقیقهای هفتهای 1بار در گروه آزمایش اجرا گردید. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مهارتهای زندگی ازجمله خودآگاهی،همدلی، برقراری ارتباط مؤثر، مدیریت خشم، روابط بینفردی مؤثر، رفتار جرأتمندانه، حل مسئله، مقابلهبا استرس، تصمیمگیری و تفکر خلاق میزان بهصورت معناداری خودکارآمدی دانشجویان را افزایش داده واین تأثیر در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی را بهعنوان روشیمؤثر برای تقویت و افزایش خودکارآمدی دانشجویان میتوان در نظر گرفت.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_95981_882b3767542fd77ec97e80f3c455dc50.pdf
2014-01-21
خودکارآمدی
دانشجویان
مهارتهای زندگی
رمضان
جهانیان
ramezan.jahanian@kiau.ac.ir
1
دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
آقاجانی، مریم. ( 1388 ). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان نوجوانا . ن نشر جهاد
1
دانشگاهی. تهران.
2
آقازاده، محرم. ( 1386 ). راهنمای آموزش مهارتهای زندگی برای زنان.ن شر نهضت سوادآموزی.
3
تهران .
4
بختیاری براتی، سیامک. ( 1376 ). بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای خود اثر بخش، عزت
5
نفس و خودیابی با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان سال سوم نظام جدید شهر اهوا . ز پایان-
6
نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،
7
دانشگاه شهید چمران اهواز.
8
بلالی، رقیه.، و آقایوسفی، علیرضا. ( 1390 ). اثربخشی برنامه آموزش والدین بر کاهش مشکلات
9
.59 - 73 :( 4 پیاپی 20 ) رفتاری کودکان، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 5
10
جهانی ملکی، سیفالله. ( 1388 ). رابطه بین سطح آگاهی از مهارتهای زندگی با باورهای
11
خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه شهید بهشت . ی پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روان-
12
شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
13
خوشکنش، ابوالقاسم.، پورابراهیم، تقی.، و پاشایی، زهره. ( 1388 ). تأثیر آموزش مهارتهای
14
مقابله با هیجانها در اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دختران دبیرستانی، فصلنامه
15
.7 - 20 :( 4 پیاپی 12 ) روانشناسی کاربردی، 3
16
اثربخشی آموزش مهارتهای دهگانه زندگی بر خودکارآمدی دانشجویان
17
زهراکار، کیانوش.، رضازاده، آزاده.، و احقر، قدسی. ( 1389 ). بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل
18
مسأله بر خودکارآمدی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهرستان تهران. فصلنامه اندیشه-
19
.133 - 150 :(3) های تازه در علوم تربیت . ی 5
20
سازمان بهداشت جهانی. ( 1379 ) . برنامه آموزش مهارتهای زندگ . ی ترجمه ربابه نوری قاسم-
21
آبادی و پروانه محمد خانی. سازمان بهزیستی کشور.
22
صادقی، فریبا.، نریمانی، محمد.، و رجبی، سوران. ( 1387 ). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای
23
مقابلهای بر وضعیت سلامت روانی دانشجویان . مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی
24
.261 - 269 ، اردبی . ل 3
25
طارمیان، فرهاد.، و ماهجویی، ماهیار. ( 1387 ). مهارتهای زندگ . ی نشر تربی . ت تهران.
26
عبدینیا، محمود. ( 1377 ). بررسی روابط خودکارآمدی، جهتگیری هدفی، یادگیری خودگردان،
27
پیشرفت تحصیلی. پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی
28
و روانشناسی، دانشگاه تهران.
29
فشارکی، محمد.، اسلامی، محمد.، مقیمیان، مریم.، و آذربرزین، مهرداد. ( 1389 ). تاثیر تدریس
30
بهروش سخنرانی و سخنرانی همراه با یادگیری مبتنی بر مساله بر خودکارآمدی دانشجویان
31
:(3) 87 . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشک . ی 10 - پرستاری دانشگاه آزاد نجفآباد سال 88
32
.262 - 268
33
قلیزاده، رقیه.، و احقر، قدسی. ( 1391 ). بررسی نقش سبکهای یادگیری در تبیین
34
.67-84 :(3) خودکارآمدی دانشآموزان دوره متوسطه. فصلنامه اندیشههای نوین تربیت . ی 8
35
. کلینکه، ال. کریس ( 1384 ). مهارتهای زندگ . ی ترجمه شهرام محمدخانی. چاپ ششم، جلد 1
36
.( تهران. انتشارات سپند هنر. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2002
37
محسنی، عادل. ( 1387 ). بررسی تأثیر آموزش کارآفرینی برنگرش کارآفرینانه و باور خودکارآمدی
38
386 پایاننامه کارشناسی - عمومی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی درسال تحصیلی 87
39
ارشد رشته آموزش بزرگسالان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
40
محمدخانی، شهرام. و نوری، ربابه. ( 1383 ). مهارتهای زندگی، ویژهی دانشآموزا . ن معاونت
41
نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش: طلوع دانش. تهران.
42
مهدویحاجی، طاهره. ( 1389 ). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی، کیفیت
43
زندگی و تنظیم هیجانی دانشجویان دانشگاه تربیت معل . م پایاننامهی کارشناسی ارشد،رشته
44
روانشناسی بالینی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
45
هوایی، علیرضا. ( 1388 ). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر اعتقادات خودکارآمدی و
46
رمضان جهانیان
47
)/ پاییز 1392 ) 82 فصلنامه روانشناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 3
48
.) پایان - استرس تحصیلی دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهرستان نیشابور ( 87
49
نامهی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه تربیت معلم.
50
یارمحمدی و اصل، مسیب.، نارنجیها، هومان.، و رفیعی، حسن. ( 1390 ). ساخت و اعتباریابی
51
آزمون مهارتهای زندگی در افراد وابسته به مواد . فصلنامه علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی،
52
.151 - 176 :(39) 10
53
Botvin, G. J., & Kantoor, W. (2007). Preventing alcohol and tobacco
54
use through life skills training. Journal of Alcohol Research &
55
Health, 24 (4), 8-25.
56
Freidan, J. (2005). Game: A clinical intervention to reduce adolescent
57
violence in schools. Retrieved 12 Feb 2010, from http:// www. Lib.
58
Umi. Com/dissertations full it, 123199466.
59
Lou, Ch. H., Wang, X. J., Tu. X. & Gao, E (2008). Impact of Life
60
Skills Training to Improve Cognition on Risk of Sexual Behavior
61
and Contraceptive Use among Vocational School Student in
62
Shanghai, China. Journal of Reproduction & Contraception, 35,
63
Mehpare, S., & Hikmat, S. (2010). Examination of relationship
64
between persevice science teachers' sense of efficacy and
65
communication skills. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2,
66
Nwogu, S. (2007). Language barrier to education. Journal of
67
Teaching, 12 (1): 62-71.
68
Paulson, A M., (2005) Basic Confidence Predictions of Gareer
69
Decision- Making Self- Efficacy; Career. Development Quarterly;
70
UNICEF: June . Life skills. www. Unisef. Org
71
Wellford, J. (2005). Life skills training. Journal of International
72
Relations, 19, 687-411.
73
Wenzel, V., Weichold, K. & Silbereisen, R. K. (2009). The life skills
74
Program IPSY: positive influences on school bonding and
75
prevention of substance misuse. Journal of Adolescence, 1, 1-11.
76
Yankey, T., & NzndaBiwas, U. (2012). Life skills training as an
77
effective intervention strategy to reduce stress among Tibetan
78
refugee adolescents. Journal of Refugee Studies, 25 (4): 514-536.
79
ORIGINAL_ARTICLE
پیشرفت تحصیلی، میزان و چگونگی استفاده از اینترنت در دخترها و پسرهای دبیرستانی
هدف: هدف پژوهش تعیین رابطه میزان و نحوه استفاده از اینترنت با پیشرفت تحصیلی دانشآموزاندختر و پسر بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه پژوهش کلیه دانشآموزان مقطع اول دبیرستاننواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر شیراز به تعداد 545184 بود که از میان آنها 600 نفر بهروش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شد. ابراز گردآوری اطلاعات، پرسشنامهسنجش وابستگی به اینترنت دمیتروویچ ( 2008 )، پرسشنامه محقق ساختهی میزان و چگونگی استفادهاز اینترنت و نیز معدل دانش آموزان بهعنوان معیار پیشرفت تحصیلی آنها بود. یافتهها: یافتهها تفاوتمعنیداری را بین دانشآموزان دختر و پسر در استفاده از موتورهای جستجوگر، جستجوی مقاله ازاینترنت، ایجاد صفحات وب، بازیهای اینترنتی و سرگرمیها نشان داد، بهگونهای که میزان استفادهدانشآموزان پسر در موارد بالا بیش از دختران بود. همچنین رابطه بین وابستگی به اینترنت و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان منفی بود. نتیجهگیری: توجه به تفاوتهای جنس و وابستگی دانشآموزان دختر وپسر به اینترنت و ارتباط آن با زندگی اجتماعی و تحصیلی آنها مسئلهای کاملاً حائز اهمیت است که بایدبرنامههای آموزشی آگاهی دهنده برای پیشگیری از عواقب آن تدوین شود.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_95993_b71b80b774c49ee9323254484ad16c25.pdf
2014-01-21
اینترنت
دبیرستانی
پیشرفت تحصیلی
بی بی عشرت
زمانی
nhdamani@yahoo.com
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
یاسمین
عابدینی
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
میترا
کلانتری
3
دانشگاه آزاد اسلامی
AUTHOR
آرشلو، هاشم ( 1386 )، بررسی و مقایسه اثرات اینترنت بر هویت و سلامت روانی، پایاننامه
1
کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
2
ابراهیمآبادی، حسین. ( 1388 ). مطالعات فرهنگی و جتماعی فضای سایبر. فصلنامه تحقیقات
3
.97 - 118 :(3) فرهنگی، 7
4
امیدوار، احمد.، و صارمی، علیاکبر. ( 1381 ). اعتیاد به اینترنت (توصیف، سبب شناسی، پیشگیری،
5
. درمان و مقیاسهای سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت). مشهد: انتشارات تمرین. 65
6
حسن زاده، رمضان.، بیدختی، رضا و رضایی، عباس. ( 1391 )، رابطه اعتیاد به اینترنت با پیشرفت
7
تحصیلی و ویژگی های شخصیتی فراگیران، فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم
8
.95 - 107 :(1) تربیتی، پاییز، 3
9
- 122 :(4) سلطانیفر، محمد. ( 1385 ) سانسور یا سواد رسانهای ، فصلنامه رسانه، زمستان، 68
10
پیشرفت تحصیلی، میزان و چگونگی استفاده از اینترنت در ...
11
شاه قاسمی، احمد ( 1387 ). مروری بر اثرات فضاهای مجازی بر نظریه های ارتباطی، مجله جهانی
12
.20-28 :(2) مدیا، 2
13
عزیزی، مهدی. ( 1381 ). اعتیاد به اینترنت بیماری قرن بیست و یکم، نشریه خبر، 30 آذر.
14
.( علوی، سلمان.، مرآثی، محمدرضا.، جنتیفرد، فرشته.، اسلامی، مهدی.، و حقیقی، محمد. ( 1389
15
بررسی ارتباط علائم روانپزشکی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاههای شهر اصفهان.
16
.57 -63 :(2) مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، 17
17
قاسمزاده، لیلی.، شهرآرای، مهرناز.، و مرادی، علیرضا. ( 1385 ). بررسی نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت در
18
دختران دبیرستانی شهر تهران و مقایسه دختران معتاد و غیرمعتاد به اینترنت در متغیرهای
19
تنهایی، عزت نفس و مهارتهای اجتماعی. مجموعه مقالات همایش زنان و اینترنت در هزاره سوّم،
20
. دفتر امور زنان سپا . ه 193
21
معید فر، سعید.، حبیب پور گتابی، کرم.، و گنجی، احمد. ( 1384 ). اعتیاد اینترنتی علل و پیامدهای
22
.39 - 67 :(3) آن. فصلنامه رسان . ه 16
23
معیدفر، سعید.، حبیب پور، کرم.، و گنجی، احمد. ( 1386 ). پدیدهی استفاده اعتیادی از اینترنت در
24
.98 - 124 :(8) بین نوجوانان و جوانان شهر تهران ، مجله جهانی رسانه، 4
25
Beard, K. W., & Wolf, E. M. (2001). Modification in the proposed diagnostic
26
criteria for Internet addiction. Cyber Psychology and behaviour, 4, 377-3830.
27
Budaev, S. V. (1999). Sex differences in the big five personality factors: Testing
28
an evolutionary hypothesis. Personality and Individual Differences, 26, 801-
29
Bullen, P., & Harre, N. (2000). The Internet: Its Effects on Fatty and Behaviour
30
Implications for Adolescents, Department of Psychology, University of
31
Auckland, November.
32
Ceyhan, A. (2008). Predictors of problematic internet use on Turkish university
33
students. Cyberpsychol behaviour. 11 (3): 65-363.
34
DeAngelis, T. (2000). Is internet addiction real? APA Monitor on Psychology,
35
(4): 24-26.
36
Demetrovics, Z., Beatrix, S., & Sandor, R. (2008). The three-factor model of
37
Internet addiction: The development of the Problema. Behavior Research
38
Methods. Academic Research Library, 40 (2): 563.
39
Kandell, J. J (2008). Internet addiction on campus: The Vulnerability of college
40
students. Cyber Psychology & Behavior, 1 (1): 11-17.
41
Kim, J. H., Lou, C. H., Cheuk, K. K., Kan, P., Hui, H., & Griffiths, S. M. (2009).
42
Predictors of heavy internet use and associations with health-promoting and
43
health risk behavior among Hong Kong university students. Journal of
44
Adolescenc, May, 10, 10-16.
45
بیبی عشرت زمانی، یاسمین عابدینی و میترا کلانتری
46
)/ پاییز 1392 ) 100 فصلنامه روانشناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 3
47
King, S. A. (1996). Is the Internet Addictive, or Are Addicts Using the Internet?
48
December. t. [Web Page]. Retrieved November 20, 2003, from the World
49
Wide Web: http: //www.webpages.charter.net/stormking/iad.html
50
Ko, C. H., Yen, J. Y., Chen, S. H., Yen, C. F., & Chen, C. C. (2005). Proposed
51
diagnostic criteria of internet addiction for adolescents. J Nerv Ment Dis. 193,
52
Ko, C. H., Yen, J. Y., Yen, C. F., Lin, H. C., & Yang, M. J. (2007). Factors
53
predictive for incidence and remission of internet addiction in young
54
adolescents: a prospective study. Cyberpsychology and Behavior . Aug, 10
55
(4): 51-545.
56
Ko, C. H., Yen, J. Y., Liu, S. C., Huang, C. F., & Yen, C. F. (2009). The
57
associations between aggressive behaviors and internet addiction and online
58
activities in adolescents. Journal of Adolescens Health. 44 (6): 598-605.
59
Kim, y., Ryu, E., Chon, M. Y., Yeun, E. J., Choi, S.Y., Seo, J. S., & Nam, B. W.,
60
(2005). Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression
61
and suicidal ideation: A questionnaire survey Computers in Human Behavior.
62
Cyberpsychology and Behavior . Aug; 10 (4): 545-51.
63
Lim, J. S., Bae, Y. K., & Kim, S. S. (2004). A Learning System for Internet
64
Addiction Prevention, Proceedings of the IEEE. International Conference on
65
Advanced Learning Technologies (ICALT’04). 1-2.
66
Miller, M. (2002). Teenagers and internet safety, PEW Report, Michigan press.
67
Roe, K., & Muijs, D. (1998). Children and computer game: A profile of the heavy
68
user. European Journal of Communication, 13 (2): 181-200
69
Sammis, J. (2008). Video game addiction & depression relates among video
70
game player. A PHD dissertation. The Wright Institute.
71
Samson, J., & Keen, B. (2005). Internet Addiction, Webmaster@notmykid.org.
72
Scealy, M., Phillips, J. G., & Stevenson, R. (2002). Shyness and anxiety
73
aspredictors of patterns of Internet usage. Cyber Psychology & Behaviour; 5
74
(6): 507–515.
75
Scherer, K. (1997). College life on-line: Healthy and unhealthy internet use.
76
Journal of College Student Development, (38): 655–665.
77
Taci, C. L. (2001). “Developing an Interment attitude scale for high school
78
student” Black Coach press, London.
79
Vander A, N., Overbeek, G., Engels, R. C. M. E., Scholte, R. H. J., Meerkerk, G.
80
J., & Vanden Eijnden, R. J. J. M. (2009). Daily and compulsive internet use
81
and well-being in adolescence: A diathesis-stress model based on big five
82
personality traits. Journal of Youth and Adolescen, 38 (6): 76-765.
83
Vanden Eijnden, R. J., Meerkerk, G. J., Vermulst, A. A., Spijkerman, R., &
84
Engels, R. C. (2008). Online communication, compulsive Internet Use, and
85
Psychosocial well-being among adolescents: a longitudinal study.
86
Developmental Psychoogy. May, 44 (3): 65-655.
87
Young, K. S. (1996). Psychology of computer Use: a case that breaks the
88
stereotype. Psychology Reports, 79: 899-902.
89
Young, K. S. (1998). Caught in the net: how to recognize the sings of internet
90
addiction and a winning strategy forrecovery. 1st Edition, John wiley &
91
Sons: New York.
92
Young, K. S. (1998). Psychology of computer Use: a case that breaks the
93
stereotype. Psychology Reports, 79: 899-902.
94
Young, K., & Rodgers, R. (1998). Internet addiction: Personality traits associated
95
with its development. Paper presented at The 69th annual meeting of the
96
Eastern Psychological Association.
97
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفت دانشآموزان
هدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفت دانشآموزاندختر متوسطه بود. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه، و90 به تعداد 1250 - جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر رامسر در سال تحصیلی 91نفر بود، که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 60 نفر از 3 دبیرستان انتخاب شد. ابزارپژوهش پرسشنامه راهبردهای فراشناخت شراو و دنیسون 1994 و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس1990 بود. راهبردهای فراشناختی در 5 جلسه هر 2 هفته یک جلسه بهمدت 100 دقیقه در گروهآزمایش آموزش داده شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفتگروه آزمایش تاثیر مثبت داشته و آن را افزایش داده است. به عبارت دیگر پس از آموزش راهبردهایفراشناختی بین نمره انگیزه پیشرفت آزمودنیها در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معنادار دیده شد.نتیجهگیری: با توجه به این که انگیزه پیشرفت یکی از مهمترین عوامل پیشرفت تحصیلی است. لذا با درنظرگرفتن متغیرهای گوناکون وابسته به انگیزه پیشرفت، آموزش راهبردهای فراشناخت را میتوان روشمؤثری برای ارتقاء انگیزه پیشرفت دانشآموزان در نظر گرفت.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96002_211051d89f2e654802ad57914c4f4bbb.pdf
2014-01-21
انگیزه
پیشرفت
راهبردها
فراشناخت
فاطمه
عشور نژاد
f.ashour347@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
منابع
1
چالمه، رضا.، و لطیفیان، مرتضی. ( 1391 ). ویژگیهای محیط یادگیری فراشناختی و پیشرفت
2
تحصیلی: بررسی نقش واسطهای باورهای انگیزشی در دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی
3
.43 - 58 :( 3 پیاپی 23 ) کاربردی، پاییز، 6
4
ربانیباوجدان، مژگان.، ربانیباوجدان، مرجان.، نیکآذین، امیر.، کاویانی، ناهید.، و خضریمقدم، انوشیروان.
5
). رابطه باورهای خودکارآمدی و فراشناخت با راهبردهای مقابله در مردان سوء مصرفکنندة )
6
.85 - 102 :( 3 پیاپی 23 ) مواد. فصلنامه روانشناسی کاربردی. پاییز، 6
7
رئیسی، زهره. ( 1380 ). روانشناسی تربیتی، اصفهان: انتشارات مان . ی
8
سالاریفر، محمدحسین. ( 1375 ). بررسی نقش اجزاء دانش فراشناختی در حل مسأله و پیشرفت
9
تحصیل . ی پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
10
دانشگاه تهران.
11
سیف، علیاکبر. ( 1384 ). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش)، تهران: انتشارات
12
عطارخامنه، فاطمه. ( 1388 ). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه فراشناخت بر انگیزش و
13
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. پژوهشنامه مطالعات روانشناسی تربیت . ی بهار و تابستان،
14
.57 - 74 :( 1و 2 )9
15
فردی یزدی، ناصر. ( 1384 ). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری (شناختی و فراشناختی) بر
16
پیشرفت تحصیلی، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
17
دانشگاه علامه طباطبایی.
18
کارشکی، حسین. ( 1381 )، تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانشآموزان. مجله
19
.63 - 81 :(1) روانشناسی. بهار، 6
20
کدیور، پروین. ( 1386 ). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سمت.
21
محمدامینی، زرار. ( 1386 ). بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی
22
.144 - 155 :(19) دانشآموزان پسر شهرستان اشنویه. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، بهار، 6
23
Ausubel, D. P. (2013). A Cognitive structure theory of school learning. In Siegel,
24
S. (Ed.), Instruction: Some Contemporary viewpoints. Scranton.
25
Baker, L. (2007). Children effective use of standard of evaluating their
26
comprehension. Journal of Educational Psychology. 13 (1): 559–563
27
Bloom, B. S. (2006). Learning for mastery. Evaluation Comment, 1 (2).Los
28
Angeles: university of California, Center for the Study of Evaluation.
29
Brown, A. L. (2005). Meta Cognition development reading. In, R. J., Spiro, B. C.,
30
Bruce., G. W. F., & Brewer (Eds). Theoretical issues in reading
31
comprehension. Hillsdale, N. J. : Erlbaum .
32
Cross, D. R., & Paris, S. G. (2010). Developmental and instructional analyses of
33
children’s meta cognition and reading comprehention. Journal of Educational
34
Research. 18(3): 232-242.
35
Cubukcu, F. (2009). Metacognition in the classroom. Procardia Social and
36
Behavioral Sciences, 1 (1): 559–563.
37
Dembo, M. H. (2005). Applying educational psychology (5th ed ). New york:
38
Dweck, C. (2005). The role of exceptions and attribution in the alleviation of the
39
learned helplessness. journal of personality and Social psychology.12(4):
40
Flavell, J. H. (2009). " Metacognitive Aspects of problem Solving ", In I. B.
41
Reznick (Ed.), the Nature of Intelligence, Hillsdale, N. J. : Erlbaum.
42
flavell, J. H. (2008). Cognitive development. Englewood Cliffs, N. J. Prentice–
43
McClelland, D. C., & Atkinson, J. W. (2008), "the projective Expression of
44
Needs: Pt. the Effect of Different Intensities on the Hunger Drive on thematic
45
Apper ception", Journal of Experimental Psychology, 11(38): 465-466.
46
Mc Clelland .D. C., Atkinson, J. W., Clark, R. A., & Lowell, E. L. (2007). The
47
achievement motive. New York: Appleton–Century Crofts.
48
Pariss, S. G. & Jacobs, J. E. (2006). The benefits of informed instruction for
49
Childrens reading awareness and comprehention Skills. Child development.
50
(3): 32-45.
51
Pariss, S. G., Cross, D. R., & Lipson, M. Y. (2011). Informed Strategies for
52
learning: A Program to improve children reading awareness and
53
Comprehention. Journal of Educational Psychology. 32, 321-333.
54
Schraw, T. G., & Dennison, R. S. (2007). Assessing metacognitive awareness.
55
Contemporary Educational Psychology, 19, 84-101.
56
Swanson, H. L. (2007). Influence of metacognitive knowledge and attitude on
57
problem Solving. Journal of Educational Psychology. 5(4): 178-194.
58
Thomas, G. P. (2003). Conceptualization, development and validation of an
59
instrument for investigating the metacognitive orientation of science
60
classroom learning environments. Learning Environments Research, 6(2):
61
Wells, A. (2009). Met cognitive therapy for anxiety and depression. New York:
62
The Guilford Press.
63
Weiner, B. (2010). An attributional theory of Motivation and Emotion
64
Psychological Review, 92 (4): 244-256.
65
Woolfolk, A. E. (2010). Educational Psychology 5th. (ed.) Boston: Allyn and
66