ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش رواننمایشگری بر مهارتهای ارتباطی و پرخاشگری دختران پرخاشگر
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش رواننمایشگری بر مهارتهای ارتباطی وپرخاشگری دختران پرخاشگر بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون با گروهگواه و پیگیری 1 ماهه و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه 13 شهر تهران به91 بود که از میان آنها 30 نفر به روش نمونهگیری - تعداد 1950 دانش آموز در سال تحصیلی 92خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پس از همتاسازی به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایشجایگرین شد. آزمودنیها پرسشنامه پرخاشگری زاهدیفر ( 1379 ) جهت غربالگری و پرسشنامه مهارت-های ارتباطی عطارها ( 1386 ) را تکمیل کردند و از آزمون تحلیل اندازههای مکرر برای تحلیل دادههااستفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش رواننمایشگری، مهارتهای ارتباطی دختران پرخاشگررا افزایش و میزان پرخاشگری آنها را کاهش داده است و نسبت به گروه گواه در پیگیری تفاوت معنیداردر دو متغیر وابسته مشاهده شد. نتیجهگیری: از آنجا که رویکرد رواننمایشگری مهارتهای ارتباطی راافزایش و پرخاشگری را کاهش میدهد لذا استفاده از آن بهعنوان روش مؤثر درمانی پیشنهاد میشود.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96005_20b5ad70957e7a4c12b451324908da15.pdf
2013-05-22
پرخاشگری
رواننمایشگری
مهارتهای ارتباطی
نوجوان
مریم
خوبانی
maryamkhoubani@gmail.com
1
ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه ﻣﺴﺌﻮل، ﻛﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ و ﻣﺸﺎوره، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﻴﻘﺎت
LEAD_AUTHOR
علی
زاده محمدی
a@gmail.com
2
داﻧشگاه شهید ﺑﻬﺸﺘﻲ
AUTHOR
جمشید
جراره
3
دانشگاه شهید رجایی
AUTHOR
اسکیان، پرستو. ( 1384 ). بررسی تاثیرروان نمایشگری (رواننمایشگری) بر افزایش تمایز یافتگی
1
دانشآموزان دختر دبیرستان منطقه .5 پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره، دانشکده روان-
2
شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
3
احمدیفروشانی، سید حبیب الله.، یزدخواستی، فریبا.، و عریضی، حمیدرضا. ( 1392 ). اثربخشی روان
4
نمایشگری با محتوی معنوی بر شادی، لذت و سلامت روان دانشجویان. فصلنامه روانشناسی
5
.7-23 :( 2 پیاپی 26 ) کاربردی، تابستان، 7
6
مریم خوبانی، علی زادهمحمدی و جمشید جراره
7
)/ زمستان 1392 ) 40 فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 4
8
رابرت، بولتون. ( 1386 ). روانشناسی روابط انسانی (مهارتهای مردمی)، ترجمه: حمیدرضا، سهرابی.
9
.( تهران. ا نتشارات رشد. چاپ چهارم. ( سال انتشار به زبان اصلی، 1986
10
رئوف، مهدی. ( 1389 ). آداب و مهارتهای ارتباطی بین فردی. نشریه آموزش علوم اجتماعی، پاییز،
11
.30-37 :( 1 پیاپی 48 )12
12
زابلی ، پریسا.، ثنایی ذاکر، باقر.، و علی حمیدی ،منصور. ( 1384 ). سنجش سودمندی روش روان
13
نمایشگری در بهبود مهارتهای رفع تعارض مادران با دختران دانشآموزان اول دبیرستان منطقه
14
.81-98 :(13) 2 تهران. تازهها و پژوهشهای مشاوره، بهار، 4
15
زاهدی فر، شهین.، نجاریان، بهمن.، و شکرکن، حسین. ( 1379 ). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای
16
سنجش پرخاشگری. اهواز: مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، بهار و
17
.73-102 :(1-2) تابستان، 7
18
زارع، مهدی.، شفیع آبادی، عبدالله.، پاشا شریفی، حسن.، و نوابینژاد، شکوه. ( 1386 ). اثربخشی گروه
19
درمانگری عقلانی-هیجانی-رفتاری ورواننمایشگری در تغییر سبکهای ابراز هیجان. روان شناسی
20
.25-42 :(13) تحولی، پاییز 4
21
زارع، مهدی.، و شفیع آبادی، عبدالله. ( 1386 ). مقایسه اثربخشی عقلانی-عاطفی-رفتاری و روش
22
مشاورهی رواننمایشگری در افزایش سلامت عمومی و ابرازگری هیجانی مراجعان زن. مجله علمی
23
.148 -181 :(2) پژوهشی مطالعات زنان ، پاییز، 1
24
هارجی، اون.، ساندرز، کریستین.، و دیکسون، دیوید. ( 1384 ). مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان
25
.( فردی. ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت. تهران: رشد (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1993
26
صادق زاده، زهره. ( 1389 ). اثربخشی رواننمایشگری بر افزایش میزان شادکامی و ابراز وجود دانش
27
. پایاننامه کارشناسی - آموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه شهریار در سال تحصیلی. 89
28
ارشد رشته مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران.
29
عطارها، نعیمه. ( 1386 ). ساخت و هنجاریابی آزمون مهارتهای ارتباطی و تعیین ویژگیهای روان-
30
سنجی آن. انتشارات روانسنجی.
31
فتحی، طاهر. ( 1380 ). پسیکودرا . م تهران. انتشارات سپند هنر.
32
قربانی، نیما. ( 1390 ). سبکها و مهارتهای ارتباط . ی تهران. بینش نو. چاپ دوم.
33
کیانی نژاد، عاطفه. ( 1388 ) . اثربخشی رواننمایشگری بر خود گردانی هیجانی و سلامت روان دانش
34
آموزان دختر دوره راهنمایی منطقه یک کرج سال 1. 388 پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته
35
مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علوم تحقیقات تهران.
36
جرالد، کوری. ( 1390 ). فنون گروهی مشاوره و روان درمان . ی ترجمه باقر ثنایی. انتشارات بعثت (تاریخ
37
.( انتشار به زبان اصلی، 1988
38
گرجی، زهرا. ( 1389 ). بررسی تاثیر رواننمایشگری در افزایش عزت نفس نوجوانان دارای والدین
39
اثربخشی آموزش رواننمایشگری بر مهارتهای ارتباطی و ...
40
طلاقگرفت . ه پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده، دانشگده روانشناسی و علوم
41
تربیتی. دانشگاه شهید بهشتی.
42
لوتون، اوا. ( 1388 ). راهنمای متخصصان بالینی برای رواننمایشگر . ی ترجمه فریبا یزدخواستی، ساناز
43
.( جوکار و سولماز جوکار. اصفهان: انتشارات نگار اصفهان (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2001
44
نریمانی، محمد.، بیابانگرد، اسماعیل.، و رجبی، سوران. ( 1385 ). بررسی کارآمدی رواننمایشگری بر
45
بهبود مهارتهای اجتماعی و عزت نفس دانشآموزان نارساخوان. پژوهش در حیطه کودکان
46
.623-638 :( 2پیاپی 20 ) استثنایی، تابستان، 5
47
نوابی نژاد، شکوه. ( 1391 ). نظریههای مشاوره وروان درمانی گروه . ی چاپ یاران قم. چاپ چهارم.
48
محامدی، منیژه. ( 1386 ). درام درمان . ی تهران. انتشارات قطره.
49
Blatner, A. (2003). An interview with Adam Blatner about psychodrama”. North
50
American Journal of Psychology, (5): 137- 146.
51
Dogan, T. (2010).The effect of psychodrama on young adult’s attachment styles.
52
The Art in psychology, (37): 112- 119.
53
Ebrahimi, B. F. (2011). The effect of psychodrama on depression a mong women
54
with chronic mental disorder. European Psychiatry, (26): 621- 637.
55
Gata, M., Lara, D., Lara, D., Anderea, S., Paolo. t., Givanni. C., Rosavia. S.,
56
Bonafede. C., & Pierantnio, B. (2010). Analytical psychodrama with
57
adolescents suffering from psycho behavioral disorder: short-term effects on
58
psychiatric symptoms. The Art in psychology, 37 (3): 240- 247.
59
Harjie, O., & Marshall, p. (1986). Interpersonal communication, a theorical
60
framework. A handbook of communication skills. Landon: Crom Hekm, 29-63.
61
Hinshelwood, R. D. (2004). Two early experimenters with groups. Journal of
62
Group Analysis, 37 (3): 323- 333.
63
Jefferies, J. (2005).Psychodrama: Working through action: My thank you is for
64
your concern. Journal of the Group-Analytic Society, (38): 1037- 1082.
65
Jentery, D. (2007). Anger management and may not help at all. Journal of
66
consulting and clinical psychology, (3): 422- 441.
67
Karastz, Z., & Gokcakan, Z. (2009). The effect of group-based psychodrama on
68
decreasingthe level of aggression in adolescents. Turk Journal of Psychiatry,
69
(20): 357- 366.
70
Karatas. Z., & Gokeakan, Z. (2009). A Comparative investigation of the effect of
71
cognitive –behavioral group practices and psychodrama on aggression. Journal
72
of Educational Science: Theory & Practice, (9): 1441- 1452.
73
Karatas, Z. (2011). Investigating the Effects of Group Practice Performed Using
74
Psychodrama Techniques on Adolescents’ Conflict Resolution Skills.
75
Educational Sciences: Theory & Practice, spring, 11 (2): 609-614.
76
Khaled Meftah, G. (2012). The role of psychodrama techniques in reducing the
77
Libyan adolescent’s level of aggressive behavior among.Interdisciplinary.
78
مریم خوبانی، علی زادهمحمدی و جمشید جراره
79
)/ زمستان 1392 ) 42 فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 4
80
Journal of Family Studies, XVII, (2): 165- 185.
81
Sokoloff, M. (2007). The use of psychodrama in resolving multicultural parentchild
82
conflict. Proqust Information and Learning Company. UMI Number:
83
Tolbert, Y. R. (2006). Interweaving Art Therapy and Dialectical Behavior Therapy
84
for Group with Adolescent. Ursulin College: 310.
85
ORIGINAL_ARTICLE
پرسشنامه نشانگان گستره اُتیسم: طراحی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن
هدف: هدف پژوهش حاضر طراحی ابزاری بومی برای سنجش نشانگان گستره درخودماندگی و تعیینویژگیهای روان سنجی آن بود. روش: روش پژوهش از نوع مطالعات آزمونسازی و همبستگی و جامعهآماری دانشجویان دانشگاههای شهید بهشتی و تهران بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس382 نفر از آنها و نیز 32 نفر از والدین کودکان درخودمانده مراجعهکننده به درمانگاههای توانبخشیدرخودماندگی طراحی و همزمان آزمو نهای « پرسشنامه نشانگان گستره اُتیسم » . شهر تهران انتخاب شدذهنخوانی از طریق صدا و تصاویر چشم اجرا شد. تحلیل عاملی اکتشافی، روایی هم زمان با آزمون هایذهنخوانی، روایی افتراقی بین والدین کودکان درخودمانده و همتایان عادی آنها و افتراق دو جنسمحاسبه، و برای تعیین پایایی درونی گویهها از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: تحلیل عاملی هفتعاملِ مهارتهای زبانی، ارتباطی، اجتماعی، علایق گسترده، کلنگری، همدلی و درک تلویحی را ارائهنمود. همبستگی بین پرسشنامه و آزمونهای ذهنخوانی معنیدار بود. والدین کودکان درخودماندهنسبت به همتایان دارای کودک طبیعی، و مردان در مقایسه با زنان نمرههای بالاتری کسب کردند. آلفای0 بود. نتیجهگیری: پرسشنامه نشانگان گستره اُتیسم برای ارزیابی نشانگان / کرونباخ پرسشنامه 718گستره درخودماندگی مناسب و پایایی آزمون نیز مطلوب است و نیز قابلیت افتراق والدین کودکاندرخودمانده را از افراد عادی و افتراق دو جنس از یکدیگر را دارد.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96021_53af325142ca6976a28255462ba4f397.pdf
2013-05-22
پرسشنامه
تحلیل عاملی
درخودماندگی
روان سنجی
نشانگان
وحید
نجاتی
apsy@sbu.ac.ir
1
دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
عبدالملکی، زهرا.، صالح صدقپور، بهرام.، بهرام، عباس و عبدالملکی، فاطمه. ( 1389 ). اعتبار و پایایی
1
پرسشنامة خود توصیفی بدنی دختران نوجوان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، زمستان، 4
2
.44 -56 :( پیاپی 16
3
نجاتی، وحید.، ذبیح زاده، عباس.، ملکی، قیصر و محسنی، مصطفی. ( 1391 ). شناخت اجتماعی در
4
بیماران دچار افسردگی عمده: شواهدی از آزمون ذهنخوانی ازطریق چشم. فصلنامه روان-
5
.57-70 :( شناسی کاربرد . ی زمستان، 6(پیاپی 24
6
نجاتی، وحید. و ایزدی نجف آبادی، سارا. ( 1391 ). اختلال روانی کلامی و حافظه کاری بستگان درجه
7
.109 -114 :( یک کودکان مبتلا به اوتیسم، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلا . ن 14 (پیاپی 43
8
نجاتی، وحید. ( 1393 ). طراحی نسخه فارسی آزمون ذهن خوانی از طریق صدا و بررسی خصوصیات
9
.1-14 :( روان سنجی آن. مجله تحقیقات علوم رفتار . ی 1(پیاپی 12
10
Austin, E. J. (2005). Personality correlates of the broader autism phenotype as
11
assessed by the autism spectrum quotient (AQ). Personality and Individual
12
Differences, 38 (2), 451–460.
13
Auyeung, B., Allison, C., & Baron-Cohen, S. (2010). Defining the broader,
14
medium and narrow autism phenotype among parents using the autism
15
spectrum quotient (AQ). Molecular Autism, 1 (1), 1–10.
16
Bailey, B., Palferman, S., Heavey, L., & Le Couteur, A., (1998). Autism: The
17
Phenotype in Relatives. Journal of Autism and Developmental Disorders.
18
Vol. 28, No. 5: 369-392.
19
Baron-Cohen, S. (2009). Autism: The empathizing-systemizing (E-S) theory.
20
Annals of the New York Academy of Sciences, 1156, 68–80.
21
Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Skinner, R., Martin, J., & Clubley,E. (2001).
22
The autism-spectrum quotient (AQ): Evidence from Asperger
23
syndrome/high-functioning autism, males and females, scientists and
24
mathematicians. Journal of Autism and Developmental Disorders, 31 (1): 5–
25
Constantino, J. N. (2002). The social responsiveness scale. Los Angeles: Western
26
Psychological Services.
27
Constantino, J. N., & Todd, R. D. (2003). Autistic traits in the general population:
28
A twin study. Archives of General Psychiatry, 60 (5), 524–530.
29
Constantino, J. N., & Todd, R. D. (2005). Intergenerational transmission of
30
subthreshold autistic traits in the general population. Biological Psychiatry,
31
(6), 655–660.
32
Constantino, J. N., LaVesser, P. D., Zhang, Y., Abbacchi, A. M., Gray, T., &
33
Todd, R. D. (2007). Rapid quantitative assessment of autistic social
34
وحید نجاتی
35
فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال 7/ شماره( 28 )/ زمستان 1392
36
impairment by classroom teachers. Journal of the American Academy of
37
Child and Adolescent Psychiatry, 46 (12), 1668–1681.
38
Dorris, L., Espie, C. A. E., Knott, F., & Salt, J. (2004). Mind-reading difficulties
39
in the siblings of people with Asperger’s syndrome: Evidence for a genetic
40
influence in the abnormal development of a specific cognitive domain.
41
Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45 (2), 412–418.
42
Happe, F., Briskman, J., & Frith, U. (2001). Exploring the cognitive phenotype of
43
autism:Weak “central coherence” in parents and siblings of children with
44
autism: I. Experimental tests. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42
45
(3), 299–307.
46
Hurley, R. S. E., Losh, M., Parlier, M., Reznick, J. S., & Piven, J. (2007). The
47
broad autism phenotype questionnaire. Journal of Autism and Developmental
48
Disorders, 37 (9), 1679–1690.
49
Hurst, R. M., Mitchell, J. T., Kimbrel, N. A., Kwapil, T. K., & Nelson-Gray, R.
50
O. (2007b). Examination of the reliability and factor structure of the autism
51
spectrum quotient (AQ) in a nonclinical sample. Personality and Individual
52
Differences, 43(7), 1938–1949.
53
Losh, M., & Piven, J. (2007). Social-cognition and the broad autism phenotype:
54
Identifying genetically meaningful phenotypes. Journal of Child Psychology
55
and Psychiatry, 48 (1), 105–112.
56
Palermo, M. T., Pasqualetti, P., Barbati, G., Intelligente, F., & Rossini, P. M.
57
(2006). Recognition of schematic facial displays of emotion in parents of
58
children with autism. Autism, 10 (4), 353–364.
59
Smalley, S. L, Asarnow, R. F., & Spence, M. A. (1988). Autism and genetics: A
60
decade of research. Archives of General Psychiatry, 45, 953-961.
61
Stauder a, L.J.M., Cornet b, R.W.H.M., & Ponds, c. (2011) The Extreme Male
62
Brain theory and gender role behavior in persons with an autism spectrum
63
condition. Research in Autism Spectrum Disorders, 5 (2011) 1209–1214
64
Szatmari, P., MacLean, J. E., Jones, M. B., Bryson, S. E.,Zwaigenbaum, L.,
65
Bartolucci, G., et al. (2000). The familial aggregation of the lesser variant in
66
biological and nonbiological relatives of PDD probands: A family history
67
study. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied
68
Disciplines, 41 (5), 579–586.
69
Tajmir Riyahi M, Nejati V, Pouretemad H.R. Mansuri Sepehr R. (2014). Reading
70
the mind in the face and voice in parents of children with Autism Spectrum
71
Disorders. Research in Autism and Developmental Disorders. 7 (12), 1543-
72
Whitehouse, A. J. O., Barry, J. G., & Bishop, D. V. M. (2007). The broader
73
language phenotype of autism: A comparison with specific language
74
impairment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48 (8), 822–830.
75
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش رویکرد ارتباطی ویرجینیا ستیر بر رابطه والد-فرزندی دختران نوجوان
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزشهای مبتنی بر رویکرد ارتباطی ستیر بر بهبود رابطهوالد- فرزندی دختران نوجوان بود. روش: روش مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون،گروه گواه و پیگیری و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه 19 آموزش و پرورش87 به تعداد 1850 نفر بود. با روش چندمرحلهای از میان آنها 30 نفر - شهر تهران در سال تحصیلی 88به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگرینشدند و در مراحل پیشآزمون و پسآزمون و یک ماه بعد در مرحله پیگیری به مقیاس تاکتیکهایتعارض اشتراس ( 1996 ) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه دو ساعته در جلسات آموزشرویکرد ارتباطی ستیر 2 بار در هفته شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کو واریانس استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد اجرای جلسات بهطور معنیداری توانسته است پرخاشگری کلامی و پرخاشگریجسمانی گروه آزمایش را کاهش، و توانایی استفاده از مهارت استدلال آنها افزایش دهد. این نتایج پس ازپیگیری یکماهه نیز تایید شد. نتیجهگیری: رویکرد ارتباطی ستیر با افزایش مهارتهای ارتباطی وکاهش پرخاشگری دختران نوجوان میتواند رابطه والد- فرزندی آنها را بهبود بخشد. بنابراین میتوان آنرا روش مؤثری برای بهبود روابط والد- فرزندی دانست.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96032_87a86eba0df565f22bc94a67ce5bba7c.pdf
2013-05-22
دختران نوجوان
رویکرد ارتباطی
فرزند
والد
ویرجینیا ستیر
معصومه
موسوی
musavimasumeh@yahoo.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
فرحناز
جلویاری
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مصطفی
تبریزی
3
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
آذردخت، پرهیزگار. ( 1388 ). مقایسه کیفیت رابطه والد-فرند در دانشآموزان دختر دبیرستانی دارای
1
-93 :( 2 پیاپی 10 ) بحران هویت و فاقد بحران هویت . فصلنامه روانشناسی کاربردی، 3
2
بارکر، فیلیپ. ( 1385 ). خانواده درمانی پای . ه ترجمه محمد دهقانی و زهره دهقانی. چاپ دوم، تهران:
3
.( انتشارات رشد. . (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1929
4
بیابانگرد، اسماعیل. ( 1385 ). روانشناسی نوجوان . ی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
5
ثنایی ذاکر، باقر. ( 1379 ). مقیاس سنجش خانواده و ازدوا . ج انتشارات بعث . ت
6
زارب، ژانت. ( 1385 ). ارزیابی و شناخت-رفتار درمانی نوجوانا . ن ترجمه محمد خدایاری و یاسمین
7
.( عابدینی. انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1992
8
رشیدی نژاد، حدیث. ( 1391 ). اثربخشی آموزش گروهی والدین با رویکرد خانواده درمانی ستیر بر جو
9
.3-11 :(49) عاطفی خانواده. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 13
10
ستیر، ویرجینیا. ( 1388 ). آدمسازی در روانشناسی خانواد . ه ترجمه بهروز بیرشک. انتشارات رشد.
11
.( (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1970
12
اثربخشی آموزش رویکرد ارتباطی ویرجینیا ستیر بر ...
13
شهرکی ثانوی، شهربانو.، نویدیان، علی.، انصاریمقدم، علیرضا.، و فرجیشوی، مهدی. ( 1390 ). بررسی
14
رابطه الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی نوجوانان. فصلنامه مشاوره و رواندرمانی
15
-114 :(1) خانواده. 1
16
قادری، زهرا. ( 1387 ). بررسی اثربخشی اجرای الگوی خانواده درمانی ستیر بر تغییر سبکهای مقابله
17
با تعارض و افزایش سازگاری زناشویی در سالهای اول ازدواج در زوجین مراجع کننده به مراکز
18
مشاورة شیرا . ز رساله دکتری، رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
19
واحد تهران.
20
مرادی، امید.، و ثناییذاکر، باقر. ( 1385 ). بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های حل مساله بر
21
تعارضات والد-فرزند در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر تهران. تازهها و پژوهشهای
22
.23-38 :(20) مشاوره، زمستان. 5
23
مینوچین، سالوادر. ( 1387 ). خانواده و خانواده درمان . ی ترجمه باقر ثنایی. انتشارت امیر کبیر.
24
Allison, B. N., & Schultz, J. B. (2004). Parent-adolescent conflict in early
25
adolescence. Adolescence, spring; 39 (153):101-19.
26
Asonibare, J. B., & Olowonirejuaro, O. A. (2006). Family cohesion and level of
27
communication between parents and their adolescent children. TNJGC, 11
28
(1): 52-60.
29
Bales, N. (2000). All about families. Newsletter, June 14, 5 (21): http://phares.
30
net/allabout/00aaf 21.html#coexist
31
Berzonsky, M. (2005). Identity status and identity processing style, and the
32
transition to university. Journal of adolescent research, 15 (1): 81-98
33
Bomar, P. J. (2004). Promoting Health in Families: Applying Family Research
34
and Theory to Nursing Practice. Third edition. Elsevier Science Company.
35
Brophy, H. E., Schiffman, R. F., & London, B. E. (2011). Toddlers Socialemotional
36
competence in the contexts of maternal emotion socialization and
37
contingent responsiveness in a law-income sample. Social Development.
38
February 20 (1): 73–92.
39
Buehler, C. (2006). Parents and peers in relation to early adolescent problem
40
behavior. Journal of Marriage and Family. 68, 109-125.
41
Byrene, B. M. (2001). Structural education modeling with Amos. Basic concepts,
42
application and programming. Newjersy: Lawrence Erlbaum Associated
43
Cohen, S. (2007). Mother-Daughter conflict: A new understanding. Medicine
44
Net. Com. Women’s health topics. December 10.
45
Dunn, J. (2004). Children’s relationships with their non-resident fathers. Journal
46
of Child Psychology and Psychiatry. 45, 659-671.
47
Guilamo, R., Jaccard, V., Turrisi, J., & Johansson, M. (2005). Parental and school
48
correlates of binge drinking among middle students. American Journal of
49
Public Health. 95, 894-899.
50
معصومه موسوی، فرحناز جلویاری و مصطفی تبریزی
51
فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال 7/ شماره( 28 )/ زمستان 1392
52
Hartos, J. L., & power, T. G. (2004) Relations among single mothers awareness
53
of their adolescent’s stressors, maternal monitoring, mother adolescent
54
communication and adolescent adjustment. Journal Adolescent Research.15:
55
Jennifer, l., & Patterson, C. J. (2006). Delinquency, victimization and substance
56
use among adolescents with female same sex parents. Journal of Family
57
psychology, 20, 3, 526-530.
58
Koerner, A. F. (2004). Family Communication Patterns and Social Support in
59
Families of origin and adult children’s subsequent intimate relationships.
60
International Association for Relationship Research Conference, Madison,
61
Levin, K. A., & Currie, C. (2010). Family structure, mother-child
62
communication, father-child communication, and adolescent life satisfaction.
63
A cross-sectional multilevel analysis. Health Education, 110, 152-168.
64
Leinoen, J. A. (2005). Parent mental health and children's adjustment: Child
65
psychology and psychiatry. Am Acad Child Adolescent Psy. 39:1284-1292.
66
Robbins, M.S., Carla, C., Mayorga, V., Mitrani, B., Turner, C.W., & Alexander,
67
J. F. (2008). Adolescent and parent alliances with therapists in brief strategic
68
family therapy with drug-using Hispanic adolescent. Journal Mari. & Fam.
69
Ther., 34 (3): 316-328.
70
Straus, M. A., & Hamby, S. L. (1996). The revised Conflict Tactics Scale
71
(CTS2).Journal Of Family Issues, 17(3), 283-316.
72
Tabak, I., Mazur, J., Granado, A. M., Örkenyi, A., Zaborskis, A., Aasvee, K., &
73
Moreno, C. (2012). Examining trends in parent-child communication in
74
Europe over 12 Years. Journal of Early Adolescence, 26-54 (1) 32.
75
Taylor, C. R., Lilis, C., LeMone, P., Lebon, M., & Lynn, P. (2008). Study guide
76
for fundamentals of nursing: The art and science of nursing care. New York:
77
Lippincott Williams & Wilkins.
78
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی امید درمانی گروهی در کاهش پریشانی روانشناختی زنان دچار سرطان پستان
هدف: پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی امیددرمانی گروهی بر کاهش پریشانی زنان دچار سرطانپستان بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه گواه و جامعهآماری زنان دچار سرطان پستان مرکز تحقیقات سرطان بیمارستان شهدای تجریش در سال 1392 بود. ازمیان آنها 30 نفر بهصورت در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزینشدند. ابزار پژوهش آزمون پریشانی کی 10 کسلر، پارکر، کوپ، اپستاین، گرورر و همکاران ( 2002 ) بودکه در مورد هر دو گروه در مرحله پیشآزمون، پسآزمون و 3 ماه بعد در مرحله پیگیری و برنامه امیددرمانی طی 8 جلسه، هر جلسه 90 دقیقه، هفتهای یکبار درمورد گروه آزمایش اجرا و برای تحلیل دادههااز تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد امیددرمانی گروهی پریشانی زنان دچار سرطانپستان را کاهش داده و این تاثیر پس از 3 ماه در مرحله پیگیری پایدار مانده است. نتیجهگیری: چونراهبردهای گروه درمانی مبتنی بر امید سبب کاهش پریشانی زنان دچار سرطان پستان میشود، بنابراینمیتوان از این روش در مراکز آنکولوژی بهعنوان درمان تکمیلی در کنار درمانهای پزشکی سود جست.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96042_671ef6d11220e3518efec48c91520c30.pdf
2013-05-22
امیددرمانی
پریشانی
سرطان پستان
فرح
لطفی کاشانی
1
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼمی
AUTHOR
شهرام
وزیری
2
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼمی
AUTHOR
نرگس
زین العابدینی
3
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼمی
AUTHOR
نیلوفر
زیت العابدینی
niloofar.zeinolabedini@gmail.com
4
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼمی
LEAD_AUTHOR
اقتدار، سامره.، مقدسیان، سیما.، ابراهیمی، حسین.، مهدی پور زارع، نسرین.، موسوی، سید محسن.، و
1
جاسمی، مدینه. ( 1387 ). کیفیت زندگی و ابعاد آن در زنان دچار سرطان پستان مراجعه کننده
2
به مرکز تحقیقات هماتولوژی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، مجله پرستاری و مامایی
3
-17 :(12) تبریز، 3
4
حیاتی، فرخنده.، شاهسواری، آرزو.، و محمودی، محمود. ( 1388 ). بررسی ارتباط آسایشروانی با
5
مشخصات فردی زنان دچار سرطان پستان مراجعهکننده به بیمارستانهای وابسته به دانشگاه-
6
.23-28 :(1) های علوم پزشکی شهر تهران، فصلنامه بیماریهای پستان ایران، 2
7
کار، آلان. ( 1385 ). روانشناسی مثب . ت ترجمه حسنپاشا شریفی، حسن.. چاپ اول، تهران: سخن.
8
.( (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2004
9
کهرازئی، فرهاد.، دانش، عصمت.، و پرویز آزادفلاح. ( 1390 ). اثربخشی رفتاردرمانگری شناختی در
10
پیاپی ) بهبود کیفیت زندگی بیماران دچار سرطان. فصلنامه روانشناسی کاربردی. تابستان، 5
11
مردانی حموله، مرجان.، و شهرکی واحد، عزیز. ( 1388 ). بررسی رابطه سلامتروانی و کیفیت زندگی
12
در بیماران دچار سرطان، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان،
13
.33-42 :(2) 16
14
اثربخشی امید درمانی گروهی در کاهش پریشانی…
15
وزیری، شهرام.، لطفی کاشانی، فرح.، موسوی، سید مهدی.، و اکبری، محمد اسماعیل. ( 1389 الف).
16
نقش امیدافزایی در بهبود سلامتروانی افراد دچار سرطان. خلاصه مقالات سومین کنگره بین
17
. المللی مراقبتهای حمایتی و تسکینی در سرطان، ص 121
18
وزیری، شهرام.، لطفی کاشانی، فرح.، موسوی، سید مهدی.، و اکبری، محمد اسماعیل. 1389 ب).
19
نقش ایجاد آرمیدگی، آگاهی افزایی، و امیدافزایی در بهبود سلامتروانی افراد دچار سرطان.
20
. خلاصه مقالات سومین کنگره بینالمللی مراقبتهای حمایتی و تسکینی در سرطان، ص 122
21
وزیری، شهرام.، و لطفیکاشانی، فرح. ( 1393 ). اعتبار و پایایی آزمون واحد پریشانی ذهنی وزیری.
22
مجله اندیشه و رفتار در روانشناسی بالین . ی (زیر چاپ).
23
Achenbaum, W. A. (2012). This chronic patient becomes a humanistic patient
24
who helps clinicians. Journal of Pain and Symptom Management, 44 (5):
25
Barrera, I., & Spiegel, D. (2014). Review of psychotherapeutic interventions on
26
depression in cancer patients and their impact on disease progression.
27
International Review of Psychiatry, 26 (1): 31- 43.
28
Berendes, D., Keefe, F. J., Somers, T., Kothadia, S. M., Porter, L. S., &
29
Cheavens, J. (2010). Hope in the context of lung cancer: relationships of hope
30
to symptoms and psychological distress. Journal of Pain and Symptom
31
Manage. 40 (2): 174- 182.
32
Bultz, B. D. & Carlson, L. E. (2006). Emotional Distress: The sixth vital sign
33
future directions in cancer care. Psycho-Oncology, 15, 93- 96.
34
Carlson, L. E., Waller, A., Groff, S. L., Giese-Davis, J., & Bultz, B. D. (2013).
35
What goes up does not always come down: patterns of distress, physical and
36
psychosocial morbidity in people with cancer over a one year period. Psycho-
37
Oncology, 22 (1): 168- 176.
38
Cheavens, J. S., Feldman, D. B., Woodward, J. T., & Snyder, C. R. (2006). Hope
39
in cognitive psychotherapies: On working with client strengths. Journal of
40
Cognitive Psychotherapy, 20 (2): 135- 145.
41
Christianson, H. F., Weis, J. M., & Fouad, N. A. (2013). Cognitive Adaptation
42
and quality of life in late-stage cancer patients. Journal of Psychosocial
43
Oncology, 31 (3): 266- 281.
44
Coppock, T.E., Owen, J.J., Zagarskas, E., Schmidt, M. (2010). The relationship
45
between therapist and client hope with therapy outcomes. Journal of
46
Psychotherapy Research, 20(6): 619-626.
47
Cristofanilli, M., Broglio, K.R., Guarneri, V., Jackson, S., Fritsche, H.A., Islam,
48
R., Dawood, S., Reuben, J. M., Kau, S.W., Lara, J.M., Krishnamurthy,
49
S., Ueno, N.T., Hortobagyi, G.N., &Valero, V. (2007). Circulating tumor cells
50
in metastatic breast cancer: biologic staging beyond tumor burden. Clinical
51
Breast Cancer. Feb; 7(6):471-9.
52
Dezutter, J., Casalin, S., Wachholtz, A., Luyckx, K., Hekking, J., & Vandewiele,
53
W. (2013). Meaning life: An important factor for the psychological wellفرح
54
لطفیکاشانی، شهرام وزیری، سیده نرگس زینالعابدینی و ...
55
)/ زمستان 1392 ) 56 فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 4
56
being of chronically ill patients? Journal of Rehabilitation Psychology, 58
57
(4): 334- 341.
58
Enns, A., Waller, A., Groff, S., Bults, B. D., Fung, T., & Carlson, L. E. (2013).
59
Risk factors for continuous distress over a 12-month period in newly
60
diagnosed cancer outpatients. Journal of Psychosocial Oncology, 31 (5): 489-
61
Feldman, D. B., & Snyder, C. R. (2005). Hope and the meaningful life:
62
Theoretical and empirical associations between goal-directed thinking and
63
life meaning. Journal of Social & Clinical Psychology, 24 (3): 401– 421.
64
Feuz, C. (2012). Hoping for the best while preparing for the worst. Journal of
65
Medical Imaging and Radiation Sciences, 43 (3): 168- 174.
66
Fischbeck, S., Maier, B. O., Reinholds, U., Nehring, C., Schwab, R., Beutel, M.
67
E., & Weber, M. (2013). Assessing somatic, psychosocial, and spiritual
68
distress of patients with advanced cancer. American Journal of Hospice &
69
Palliative Medicine, 30 (4): 339- 346.
70
Garcia, J. A., & Sisin, K. G. (2012). Locus of hope and subjective well-being.
71
International Journal of Research Studies in Psychology, 1 (3): 53- 58.
72
Hyphantis, T., Papadimitriou, I., Petrakis, D., Fountzilas, G., Repana, D.,
73
Assimakopoulos, K., Carvalho, A., & Pavlidis, N. (2013). Psychiatric
74
manifestations, personality traits and health-related quality of life in cancer of
75
unknown primary site. Journal of Psycho-oncology, 22 (9): 2009- 2015.
76
Hou, W. K., & Lam, J. H. (2014). Resilience in the year after cancer diagnosis: a
77
cross-lagged panel analysis of the reciprocity between psychological distress
78
and well-being. Journal of Behavioral Mecicine, 37 (3): 391- 401.
79
Hoy, B. D., Suldo, S. M., & Mendez, L. R. (2013). Links between parent's and
80
children's levels of gratitude, life satisfaction, and hope. Journal of
81
Happiness Studies, 14 (4): 1343- 1361.
82
Kavradim, S. T., Ozer, Z. C., & Bozcuk, H. (2013). Hope in people with cancer: a
83
multivariate analysis from Turkey. Journal of advanced nursing, 69 (5):
84
Kessler, R. C., Barker, P. R., Colpe, L. J., Hiripi, E., Mroczec, D. K., Normand,
85
S. L., Walters, E. E., & Zaslavsky, A. M. (2002). Short screening scales to
86
monitor population prevalences and trends in non-specific psychological
87
distress. Psychological Medicine, 32 (6): 959- 976.
88
Kessler, R. C., Barker, P. R., Colpe, L. J., Epstein, J. F., Gfroerer, J. C., Hiripi, E.,
89
Howes, M. J., Normand, S. L. T., Manderscheid, R. W., Walters, E. E., &
90
Zaslavsky, A. M. (2003). Screening for serious mental illness in the general
91
population. Archives of General Psychiatry, 60 (2): 184- 189.
92
Kimhi, S., Eshel, Y., & Shahar, E. (2013). Optimism as a predictor of the effects
93
of laboratory induced stress on feers and hope. International Journal of
94
Psychology, 48 (4): 641- 648.
95
King, L. A., Hicks, J. A., Krull, J., & Del Gaiso, A. K. (2006). Positive affect and
96
the experience of meaning in life. Journal of Personality and Social
97
Psychology, 90 (1): 179– 196.
98
اثربخشی امید درمانی گروهی در کاهش پریشانی…
99
Krebber, A. M., Buffart, L. M., Kleine, G., Bree, I. C., Leemans, C. R., Becker,
100
A., Brug, J., & Leeuw, I. M. (2014). Prevalence of depression in cancer
101
patients: a meta-analysis of diagnostic interviews and self-report instruments.
102
Journal of Psycho-oncology, 23 (2): 121- 130.
103
Marques, S., Pais-Ribeiro, J., & Lopez, S. H. (2011). The role of positive
104
psychology constructs in predicting mental health and academic achievement
105
in children and adolescents: A two-year longitudinal study. Journal of
106
happiness studies, 12 (6): 1049- 1062.
107
McClement, S. E., & Chochinov, H. (2008). Hope in advanced cancer patients.
108
European Journal of Cancer, 44 (8): 1169- 1174.
109
Owen, D. (1989). Nurses' perspectives on the meaning of hope in patients with
110
cancer: a qualitative study. Oncology Nursing Forum, 16 (1), 75- 79.
111
Reuben, D. B., & Tinetti, M. E. (2012). Goal-oriented care-an alternative health
112
outcomes paradigm. The new Journal of Medicine, 366 (9): 777- 779.
113
Schjolberg, T., Dodd, M., Henriksen, N., & Rustoen, T. (2011). Factors affecting
114
hope in a sample of fatigued breast cancer out patients. Journal of Palliative
115
and Supportive care, 9 (1): 63- 72.
116
Schmer, C. E. (2010). The effect of cancer diagnosis on hope and resilience: A
117
correctional, longitudinal study, dissertation of nursing, University of
118
Missouri-Kansas.
119
Snyder, C. (2005). Teaching: The lessons of hope. Journal of Psychological and
120
Clinical Psychology, 24 (1): 72- 84.
121
Soenens, B., & Duriez, B. (2012). Does conservatism have a self-esteem
122
enhancing function? An examination of associations with contingent selfworth
123
and ill-being in late adults. Journal of personality and individual
124
differences, 52 (6): 728- 732.
125
Story, S. P., Youssef, C. M., Luthans, F., Barbuto, J. E., & Bovaird, J. (2013).
126
The contagion effect of global leader’s positive psychological capital on
127
follower. International Journal of Human Resource Management, 24 (13):
128
Sulkers, E., Fleer, J., Brinksma, A., Roodbol, P., Kamps, W. A., Tissing, J. E., &
129
Sanderman, R. (2013). Dispositional optimism in adolescents with cancer:
130
Differential associations of optimism and pessimism with positive and
131
negative aspects of well-being. British Journal of Health Psychology, 18 (3):
132
Temane, Q. M., & Wissing, M. P. (2006). The role of spirituality as a mediator
133
for psychological well-being across different contexts. South African Journal
134
of psychology, 36 (3): 582- 597.
135
Vaziri, S. h., & Lotfi Kashani, F. (2011). Sexuality after Breast Cancer: Need for
136
Guideline. Iranian Journal of Cancer Prevention, 5 (1): 10- 15.
137
Yanos, P., & Roe, D. (2010). The impact of illness identity on recovery from
138
severe mental illness. American Journal of Psychiatric Rehabilitation, 13 (2):
139
ORIGINAL_ARTICLE
تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان: آزمون الگوی اثر میانجی گر باورهای خودکارآمدی
چکیدههدف: هدف مطالعة حاضر آزمون میانجیگری باورهای خودکارآمدی شغلی در رابطه بین تنیدگی شغلیو بهزیستی عاطفی معلمان بود. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری تمامی معلمان مدارس1390 به تعداد 284 نفر بود. با روش نمونهگیری - پسرانه کلیه مقاطع در شهرستان دیواندره در سال 91تصادفی ساده، 250 معلم مرد انتحاب شدند و به نسخة تجدیدنظرشدة فهرست تنیدگی شغلی آسیپو1998 )، نسخة کوتاه مقیاس خودکارآمدی معلم شوارزر، اسچیتزر و دیتنر، ( 1999 ) و مقیاس بهزیستی )عاطفی ونکاتویک، فاکس، اسپکتور و کیلووای ( 2000 ) پاسخ دادند. برای آزمون میانجیگریخودکارآمدی در رابطة بین تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی از روش الگویابی معادلات ساختاریاستفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطة تنیدگی شغلی با خودکارآمدی شغلی و بهزیستی عاطفیمنفی و رابطة باورهای خودکارآمدی و بهزیستی عاطفی مثبت؛ و باورهای خودکارآمدی میانجیگر رابطةتنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی معلمان است. در الگوی مفروض تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظآماری معنیدار بود و متغیرهای پیشبین 64 % از پراکندگی بهزیستی عاطفی را تبیین کرد. نتیجه-گیری: چون بخشی از تمایز در پاسخهای هیجانی معلمان به تجارب شغلی تنیدگیزا، ازطریق تفاوت درمیزان خودکارآمدی آنها قابل تبیین است، میتوان بر ضرروت تقویت باورهای خودکارآمدی در معلمانبهعنوان عاملی ضربهگیر در مواجهه با تجارب شغلی تنیدگیزا تاکید کرد.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96046_efc3c6108fb8074c11d77328529eb675.pdf
2013-05-22
باورهای خودکارآمدی
بهزیستی عاطفی
تنیدگی شغلی
میانجیگر
انور
نوری
1
داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪﺑﻬﺸﺘﻲ
AUTHOR
امید
شکری
oshokri@yahoo.com
2
داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪﺑﻬﺸﺘﻲ
LEAD_AUTHOR
مسعود
شریفی
m5charif@yahoo.fr
3
داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﻴﺪﺑﻬﺸﺘﻲ
AUTHOR
سرمد، زهره.، بازرگان، عباس. و حجازی، الهه. ( 1383 ). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران:
1
انتشارات آگاه.
2
Allison, M. G. (2007). Identifying the types of student and teacher behaviors
3
associated with teacher stress. Teaching and Teacher Education. 23, 624-640.
4
Badri, M. A., Mohaidat, J., Ferrandino, V., & Mourad, T. E. (2013). The social
5
cognitive model of job satisfaction among teachers: Testing and validation.
6
International Journal of Educational Research, 57, 12–24
7
Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and
8
functioning. Educational Psychologist, 28, 117-148.
9
Bandura, A. (2002). Social cognitive theory in cultural context. Applied
10
Psychology: An International Review, 51, 269-290.
11
Bandura, A. (2006). Adolescent development from an agentic perspective. In F.
12
Pajares, & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 1e43).
13
Greenwich, Connecticut: Information Age Publishing.
14
Beltman, S., Mansfield, C., & Price, A. (2011). Thriving not just surviving: A
15
review of research on teacher resilience. Educational Research Review, 6,
16
Chan. D. W. (2002). Stress, self-efficacy, social support, and psychological
17
distress among prospective Chinese teachers in Hong Kong. Educational
18
Psychology, 22 (5), 557 – 569.
19
Chan, D. W. (2003). Hardiness and its role in the stress–burnout relationship
20
among prospective Chinese teachers in Hong Kong. Teaching and Teacher
21
Education, 19, 381–395.
22
Chan, D. W. (2009).The hierarchy of strengths: Their relationships with
23
subjective well-being among Chinese teachers in Hong Kong. Teaching and
24
Teacher Education, 25 (6), 867–875.
25
Chan, D. W. (2013). Subjective well-being of Hong Kong Chinese teachers: The
26
contribution of gratitude, forgiveness, and the orientations to happiness.
27
Teaching and Teacher Education, 32, 22–30.
28
Devonport, T. J., & Lane, A. M. (2006). Relationships between self-efficacy,
29
coping and student retention. Social Behavior and Personality, 34, 127–138.
30
Flook, L., Goldberg, S. B., Pinger, L., Bonus, K., & Davidson, R. J. (2013).
31
Mindfulness for teachers: A pilot study to assess effects on stress, burnout,
32
and teaching efficacy. Mind, Brain and Education, 7 (3), 182-195.
33
Hamama, L., Ronen, T., Shachar, K., & Rosenbaum, M. (2013). Links between
34
stress, positive and negative affect, and life satisfaction among teachers in
35
special education schools. Journal Happiness Studies, 14, 731–751.
36
Hicks, R. E., Fujiwara, D., & Bahr, M. (2006). Confirmatory factor analysis of
37
the Occupational Stress Inventory-Revised, among Australian teachers. In
38
Social science methodology conference. University of Sydney: Australian
39
Consortium for Social and Political Research Inc.
40
انور نوری، امید شکری و مسعود شریفی
41
)/ زمستان 1392 ) 72 فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال 7/ شماره 4
42
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indices in covariance structure
43
analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation
44
Modeling, 6, 1-55.
45
Hughes, J. C. (2006). Teacher stress, teacher efficacy, and standardized testing: A
46
study of New York City public school teachers. Unpublished Dissertation,
47
University of Fordham.
48
Jex, S. M., & Bliese, P. D. (1999). Efficacy beliefs as a moderator of the impact
49
of work-related stressors: A multilevel study. Journal of Applied Psychology,
50
(3), 349-361.
51
Karademas, E. C. (2006). Self-efficacy, social support and well-being: The
52
mediating role of optimism. Personality and Individual Differences, 40,
53
Klassen, R. M., Foster, R. Y., Rajani, S., Bowman, C. (2009). Teaching in the
54
Yukon: Exploring teachers’ efficacy beliefs, stress, and job satisfaction in a
55
remote setting. International Journal of Educational Research, 48, 381–394.
56
Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2th
57
Ed.).Guilford Press, New York & London.
58
Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive change following trauma and
59
adversity: A review. Journal of Traumatic Stress, 17, 11–21.
60
Luszczynska, A., Mouamed, N. E., & Schwarzer, R. (2005). Self-efficacy and
61
social support predict benefit finding 12 months after cancer surgery: The
62
mediating role of coping strategies. Psychology, Health & Medicine, 10,
63
McCormick, J., & Ayres, P. L. (2009). Teacher self-efficacy and occupational
64
stress: A major Australian curriculum reform revisited. Journal of
65
Educational Administration, 47 (40), 463-476.
66
Osipow, S. H. (1998). Occupational Stress Inventory-Revised Edition (OSI-R):
67
Professional Manual. USA- Psychological Assessment Resources, Inc.
68
Pakenham, K. I., & Bursnall, S. (2006). Relations between social support,
69
appraisal and coping and both positive and negative outcomes for children of
70
a parent with multiple sclerosis and comparisons with children of healthy
71
parents. Clinical Rehabilitation, 20, 709–723.
72
Pakenham, K. I., Sofronoff, K., & Samios, C. (2004). Finding meaning in
73
parenting a child with Asperger syndrome: Correlates of making sense and
74
benefit finding. Research in Developmental Disabilities, 25, 245–264.
75
Parker, P. D., Martin, A. J., Colmar, S., Liem, G. A. (2012). Teachers’ workplace
76
well-being: Exploring a process model of goal orientation, coping behavior,
77
engagement, and burnout. Teaching and Teacher Education, 28, 503-513.
78
Pietarinen, J., Pyhältö, K., Soini, T., & Salmela-Aro, K. (2013). Reducing teacher
79
burnout: A socio-contextual approach Teaching and Teacher Education.
80
Ravichandran, R., & Rajendran, R. (2007). Perceived sources of stress among the
81
teachers. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 33 (1), 133-
82
تنیدگی شغلی و بهزیستی عاطفی در معلمان ...
83
Rigotti, T., Schyns, B., & Mohr, G. (2008). A short version of the occupational
84
self-efficacy scale: structural and construct validity across five countries.
85
Journal of Career Assessment, 16 (2), 238–255.
86
Ross, J. J. (2005). Factor analysis of the Occupational Stress Inventory-Revised,
87
and an investigation into the relationships between occupational stress, time
88
and job satisfaction among school psychologists. Indiana University of
89
Pennsylvania.
90
Schwarzer, R., & Knoll, N. (2007). Functional roles of social support within the
91
stress and coping process: A theoretical and empirical overview.
92
International Journal of Psychology, 42, 243–252.
93
Schwarzer, R., Schmitz, G. S., & Daytner, G. T. (1999). The Teacher Self-
94
Efficacy scale [On-line publication]. Available at: http://www.fuberlin.
95
de/gesund/skalen/t_se.htm.
96
Serrano, M. A., Moya-Albiol, L., & Salvador, A. (2008). The Role of Gender in
97
Teachers’ perceived stress and heart rate. Journal of Psychophysiology, 22
98
(1), 58–64.
99
Sharplin, E., O’Neill, M., & Chapman, A. (2011). Coping strategies for
100
adaptation to new teacher appointments: Intervention for retention. Teaching
101
and Teacher Education, 27, 136e146.
102
Shen, Y. E. (2009). Relatioships between self-efficacy, social support and stress
103
coping strategies in Chinese primary and secondary school teacher. Stress
104
and Health 25, 129–138.
105
Shernoff, E. S., Mehta, T. G., Atkins, M. S., Torf, R., & Spencer, J. (2011). A
106
qualitative study of the sources and impact of stress among Urban teachers.
107
School Mental Health, 3, 59–69.
108
Shirom, A., Oliver, A., & Stein, E. (2009). Teachers’ stressors and strains: A
109
longitudinal study of their relationships. International Journal of Stress
110
Management, 16 (4), 312–332.
111
Van Katwyk, P. T., Fox, S., Specter, P. E., & Kelloway, E. K. (2000). Using the
112
job-related affective well-being scale (JAWS) to investigate affective
113
responses to work stressors. Journal of Occupational Health Psychology, 5
114
(2), 219-230.
115
Veresova, M., & Mala, D. (2012). Stress, Proactive Coping and Self- Efficacy of
116
Teachers. Social and Behavioral Sciences, 55, 294 – 300.
117
Vieluf, S., Kunter, M., & Vijver, F. J. R. (2013). Teacher self-efficacy in crossnational
118
perspective. Teaching and Teacher Education, 35, 92-103.
119
Wei, S., Shujuanb, Z., & Qiboc, H. (2011). Resilience and social support as
120
moderators of work stress of young teachers in engineering college. Procedia
121
Engineering, 24, 856 – 860.
122
Yang, X., Ge, C., Hu, B., Chi, T., & Wang, L. (2009). Relationship between
123
quality of life and occupational stress among teachers. Public Health, 123,
124
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش حل مساله بر کیفیت زندگی مادران کودکان درخودمانده
چکیدههدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی آموزش حل مساله بر کیفیت زندگی مادران کودکاندرخودمانده بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه وپیگیری بود. آزمودنیها شامل 30 مادر دارای کودک درخودمانده بود که بهطور تصادفی از میان 280مادر مراجعهکننده به مرکز تخصصی اوتیسم "فرزندان آفتاب" واقع در شهر قدس استان تهران در سال1392 انتخاب، و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شد. گروه آزمایش 6 جلسه آموزش حلمساله 120 دقیقهای را هفتهای یکبار دریافت کرد. در گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت. ابزار مورداستفاده نسخه کوتاه پرسشنامه 36 سوالی کیفیت زندگی وایر و شربورن ( 1992 ) بود که در سه مرحلهپیشآزمون، پسآزمون و پیگیری اجرا و جهت تحلیل دادهها از روش کوواریانش و اندازهگیریهای مکرراستفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت حل مساله بر بهبود کیفیت زندگی گروه آزمایشدر مقایسه با گروه گواه در تمامی ابعاد موثر بوده است. همچنین پیگیری پس از 2 ماه نیز این نتایج راتایید کرد. نتیجهگیری: میتوان آموزش حل مساله را بهعنوان ابزاری حمایتی و مؤثر جهت ارتقاء کیفیتزندگی خانوادگی بهشمار آورد، و از آن بهویژه برای مادران دارای کودک درخودمانده که نقش مهمی درجو عاطفی خانواده دارند سود جست
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96055_296f33835a243b52bd11bb00fe1efc33.pdf
2013-05-22
حل مساله
کودکان درخودمانده
کیفیت زندگی
اعظم
احمدی حلمسلوئی
1
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ
AUTHOR
بتول
پاشنگ
drbpashang@yahoo.com
2
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ
LEAD_AUTHOR
نرگس
سلیمی نیا
3
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ
AUTHOR
منابع
1
افروشه، عباس. ( 1388 ). بررسی تأثیر خدمات مراکز اختلالات نافذ رشد بهزیستی بر کیفی تزندگی
2
مادران اتیستی . ک پایاننامه تحصیلی کارشناسی ارشد. رشته روانشناسی تربیتی، دانشکده روان-
3
شناسی تربیتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
4
جزایری، علیرضا.، و سینارحیمی، علی. ( 1387 ). آموزش مهارتهای حل مساله. تهران: انتشارات
5
دانژه.
6
حسینینژاد، جمیله. ( 1388 ). بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مساله بر سلامت روان نوجوانان مستقر
7
در مراکز شبانهروزی بهزیستی تهرا . ن پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته روانشناسی و آموزش
8
کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
9
حسینی، سیدمهدی. ( 1390 ). اثربخشی آموزش گروهی هوشهیجانی (حل مساله و کنترل خشم) بر
10
سلامت روان جوانان مجرم زندان عادلآباد شیرا . ز پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته روانشناسی،
11
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
12
دهداری، طاهره. ( 1381 ). بررسی تاثیر آموزش بهداشت بر کیفیت زندگی بیماران با عمل جراحی
13
قلب با . ز پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس.
14
ربیعی، آتوسا.، و شهریور، زهرا. ( 1390 ). مطالعه مقدماتی اثربخشی آموزش گروهی والدین کودکان
15
اتیستیک بر دانش، میزان استرس، اضطراب و افسردگی آنها. مجله پژوهش در علوم توانبخش . ی
16
.59-70 :(16) 7
17
کردی، معصومه.، نصیری، سعیده.، مدرسغروی، مرتضی.، و ابراهیمزاده، سعید. ( 1391 ). تأثیر آموزش
18
مهارتهای حل مساله بر شدت افسردگی زنان در دوره پس از زایمان. مجله اصول بهداشت روان . ی
19
.26-35 :(22) 14
20
اثربخشی آموزش حل مساله بر کیفیت زندگی...
21
کلینکه، کریس. ال. ( 1384 ). مهارتهای زندگی. ترجمه شهرام محمدخانی. 2 جلد، انتشارات رسانه
22
( تخصصی. (تاریح انتشار اثر به زبان اصلی، 1998
23
ملکپور، مختار.، فرهانی، حجتالله.، آقایی، اصغر.، و بهرامی، علی. ( 1385 ). تأثیر آموزش مهارتهای
24
زندگی بر کاهش فشار روانی مادران کودکان عقبمانده ذهنی و عاد . ی مجله پژوهش در حیطه
25
.166-172 :(2) کودکان استثنایی. 6
26
مهاجری، آتناسادات.، پوراعتماد، حمیدرضا.، شکری، امید.، و خوشابی، کتایون. ( 1392 ). اثربخشی
27
درمان تعامل والد- کودک بر خودکارآمدی والدگری مادران کودکان دچار درخودماندگی با کنش-
28
.21-38 :( 1پیاپی 25 ) وری بالا. فصلنامه روانشناسی کاربردی،ب هار، 7
29
ناصری، حسن. ( 1387 ). مهارتهای زندگ . ی تهران: انتشارات سازمان بهزیستی کشور، معاونت
30
فرهنگی و پیشگیری.
31
Bradford, R. (1997). Children, Families and Chronic disease: psychological
32
models and methods of care. London: Routledge.
33
ChingShu, B. (2009). Quality of life of family caregivers of children with autism
34
the mother's perspective. Autism, 13(4): 81- 91.
35
Dabrowska, A., & Pisula, E. (2010). Parenting stress and coping styles in mothers
36
and fathers of pre-school children with autism and Down syndrome. Blackwell
37
Publishing Ltd.1365- 2788.
38
Gupta, A., & Singhal ,N. (2005). Psychosocial support for families of children
39
with autism .Asiapacific disability rehabilitation journal, 16 (2): 27- 36.
40
Janis, E., Gerkensmeyer, C. S., Johnson, C. S., Scott, E. L., Oruche, U. M.,
41
Lindsey, L. M., Austin, J. K., & Perkins, S. M. (2013). Problem-Solving
42
Intervention for Caregivers of Children with Mental Health
43
Problems.Psychiatric Nursing, 27(3):112- 120.
44
Keen, D., Couzens, D., Muspratt, S., & Rodger, S. (2010). The effects of
45
apparent-focused intervention for children with a recent diagnosis of autism
46
spectrum disorder on parenting stress and competence.Research in Autism
47
spectrum disorders, 4(2), 229- 241.
48
Kheir, N., Ghoneim, O., Sandridge, A., Al-Ismail, N, Hayder, S., & AlRawi, F.
49
(2012). Quality of life of Care givers of children with autism in Qatar
50
.Published on line before print, 6. (3): 293- 298.
51
Kober, R. (2010). Enhancing the quality of life people with intellectual
52
disabilities. Social In dictators Research. 41 (8): 35- 39.
53
McConkeya, R., Truesdale, K. M., Changb, M. Y., Jarrahc, S., & Shukric, R.
54
(2008). The impact on mothers of bringing up a child with intellectual
55
disabilities: A cross-cultural study. Behavior Research and Therapy, 9 (21):
56
اعظم احمدی حلمسلوئی، بتول پاشنگ و نرگس سلیمینیا
57
فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال 7/ شماره( 28 )/ زمستان 1392
58
Mugno, D. (2007). Impairment of quality of life in parent of children and
59
adolescents with pervasive developmental disorder .Health and quality of life
60
out comes (http:// www .hqlo.com).
61
Osborn, L. A., & Reed, P. (2010). Stress and self-perceived parenting behaviors
62
of parents of children with autistic spectrum conditions. Research in Autism
63
Spectrum Disorders, 4(3): 405– 414.
64
Samadi, S. A., Mc Con key, R., & Kelly, G. (2012). The information and support
65
needs of Iranian parents of children with autism spectrum disorders. Early
66
child Development and care, Journal of psychology, 83 (11): 45- 50.
67
Ware, J. E., & Sherbourne, C. D. (1992). The MOS 36-item short-form health
68
survey (SF-36). Medical Care, 30 (6), 473- 483.
69
Elliott, T., Berry, J. W., & Grant, J. S. (2009). Problem-solving training for
70
family caregivers of women with disabilities: A randomized clinical trial.
71
Behaviour Research and therapy, 47, 548-558.
72
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ خلاقیت و ناراستگویی با میانجیگری توانایی توجیه رفتار غیراخلاقی: بررسی جنبۀ منفی خلاقیت
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر اثبات جنبۀ نامطلوب و مضرّ خلاقیت با این مفروضه بود که افراد خلاق اینتوانایی را دارند که رفتارهای غیراخلاقی خود را توجیه پیدا کنند، بنابراین بیشتر میتوانند خود را متقاعدسارند که مرتکب رفتارهای غیراخلاقی شوند. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری کلیهدانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور قم بهتعداد 8100 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیریتصادفی چندمرحلهای 165 دانشجوی مرد انتخاب شدند و به دو شکل در یک دوراهی اخلاقی برایانتخاب بین نفع شخصی و خودپندارة اخلاقی قرار گرفتند بهگونهای که توجیه رفتار غیراخلاقیدر گروه توجیهپذیر آسان و در گروه توجیهناپذیر دشوار بود. ابزار پژوهش آزمون خلاقیت « ناراستگویی »عابدی ( 1372 ) و آزمون ریون پیشرفته بود و تحلیل دادهها با رگرسیون تعدیلشونده انجام شد. یافتهها:نتایج نشان داد خلاقیت حتّی پس از کنترل آماری هوش، ناراستگویی را میتواند پیشبینی کند، و اینپیشبینی در گروه توجیهناپذیر بسیار قویتر از گروه توجیهپذیر است. نتیجهگیری: خلاقیت دارایجنبههای منفی و مضر نیز هست که باید به آنها نیز توجه و با برنامه ریزی و آموزش به سمت مثبتسوق داده شود.
https://apsy.sbu.ac.ir/article_96059_f4c6d46bcab3635a3f57c73328794b02.pdf
2013-05-22
لاقیت
دو راهی اخلاقی
رفتار غیراخلاقی
ناراستگویی
ابراهیم
احمدی
eahmadi1356@gmail.com
1
داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ
LEAD_AUTHOR
رحمانی، جهانبخش. ( 1386 ). پایایی، روایی و هنجاریابی آزمون ماتریسهای پیشروندة ریون در
1
-74 : دانشجویان دانشگاه آزاد واحد خوراسگان. دانش و پژوهش در روانشناسی. زمستان، 34
2
شریفی، حسنپاشا. ( 1376 ). نظریه ها و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت، تهران، انتشارات سخن،
3
چاپ پنجم.
4
عابدی، جمال. ( 1372 ). خلاقیت و شیوهای نو در اندازهگیری آن، پژوهشهای روانشناختی، تابستان.
5
گنجی، حمزه.، و ثابت، مهرداد. ( 1382 ). روان سنجی، تهران، نشر ساوالان، چاپ سوم.
6
گنجی، حمزه؛ آزمون های روانی، مشهد، بنیاد فرهنگی رضوی، 1371 ، چاپ چهارم.
7
هاشمی، ابراهیم.، و بطحائی، حسن. ( 1353 ). آزمون های روانی، تهران، انتشارات چهر، چاپ سوم.
8
Aiken, L. S., & West, S. G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting
9
interactions. Newbury Park, London: Sage.
10
Amabile, T. M. (2005). Effects of external evaluation on artistic creativity.
11
Journal of Personality and Social Psychology, 37, 221–233.
12
Amabile, T. M. (2006). A model of creativity and innovation in organizations. In
13
B. M. Staw & L. L. Cummings (Eds.), Research in organizational behavior
14
(Vol. 10, pp. 123–167). Greenwich, CT: JAI Press.
15
Auzmendi, E., Villa, A., & Abedi, J. (1996). Reliability and validity of a newlyconstructed
16
multiple-choice creativity instrument. Creativity Research
17
Journal, 9 (1), 89-95.
18
Ayal, S., & Gino, F. (2011). Honest rationales for dishonest behavior. In M.
19
Mikulincer & P. R. Shaver (Eds.). The social psychology of morality:
20
Exploring the causes of good and evil (pp. 149–166). Washington, DC:
21
American Psychological Association.
22
Baer, J., Kaufman, J. C., & Gentile, C. A. (2004). Extension of the consensual
23
assessment technique to nonparallel creative products. Creativity Research
24
Journal, 16, 113–117.
25
Batey, M., & Furnham, A. (2006). Creativity, intelligence and personality: A
26
critical review of the scattered literature. Genetic, Social, and General
27
Psychology Monographs, 132, 355– 429
28
Chugh, D., Bazerman, M., & Banaji, M. (2005). Bounded ethicality as a
29
psychological barrier to recognizing conflicts of interest. In D. Moore, D.
30
Cain, G. Loewenstein, & M. Bazerman (Eds.), Conflict of interest:
31
Challenges and solutions in business, law, medicine, and public policy (pp.
32
–95). New York, NY: Cambridge University Press.
33
Feist, G. J. (2004). A meta-analysis of personality in scientific and artistic
34
creativity. Personality and Social Psychology Review, 2, 290–309.
35
رابطۀ خلاقیت و ناراستگویی با میانجیگری توانایی توجیه رفتار…
36
Feist, G. J. (2005). Personality in scientific and artistic creativity. In R. Sternberg
37
(Ed.), Handbook of creativity (pp. 273–296). New York, NY: Cambridge
38
University Press.
39
Flach, F. (2007). Disorders of the pathways involved in the creative process.
40
Creativity Research Journal, 3, 158 –165.
41
Förster, J., Friedman, R., & Liberman, N. (2004). Temporal construal effects on
42
abstract and concrete thinking: Consequences for insight and creative
43
cognition. Journal of Personality and Social Psychology, 87,177–189.
44
Friedman, R. S., & Förster, J. (2001). The effects of promotion and prevention
45
cues on creativity. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 1001–
46
Gino, F., & Ariely, D. (2012). The dark side of creativity: Original thinkers can
47
be more dishonest. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 445-
48
Gino, F., & Pierce, L. (2009). Dishonesty in the name of equity. Psychological
49
Science, 20, 1153–1160.
50
Gino, F., Ayal, S., & Ariely, D. (2009). Contagion and differentiation in unethical
51
behavior: The effect of one bad apple on the barrel. Psychological Science,
52
, 393–398.
53
Guilford, J. P. (2005). Intelligence, creativity, and their educational implications.
54
New York, NY: Knapp.
55
Hsee, C. K. (2004). Elastic justification: How tempting but task-irrelevant factors
56
influence decisions. Organizational Behavior and Human Decision
57
Processes, 62, 330–337.
58
Hsee, C. K. (2005). Elastic justification: How unjustifiable factors influence
59
judgments. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 66,
60
Jordan, A. H., & Monin, B. (2008). From sucker to saint: Moralization in
61
response to self-threat. Psychological Science, 19, 809 – 815.
62
Kaufman, J. C., Baer, J., Cole, J. C., & Sexton, J. D. (2008). A comparison of
63
expert and non-expert raters using the consensual assessment technique.
64
Creativity Research Journal, 20, 171–178.
65
Maddux, W. W., & Galinsky, A. D. (2009). Cultural borders and mental barriers:
66
The relationship between living abroad and creativity. Journal of Personality
67
and Social Psychology, 96, 1047–1061.
68
Markman, K. D., Lindberg, M. J., Kray, L. J., & Galinsky, A. D. (2007).
69
Implications of counterfactual structure for creative generation and analytical
70
problem solving. Personality and Social Psychology Bulletin, 33, 312–324.
71
Mazar, N., Amir, O., & Ariely, D. (2008). The dishonesty of honest people: A
72
theory of self-concept maintenance. Journal of Marketing Research, 45, 633–
73
Mead, N. L., Baumeister, R. F., Gino, F., Schweitzer, M. E., & Ariely, D. (2009).
74
Too tired to tell the truth: Self-control resource depletion and dishonesty.
75
Journal of Experimental Social Psychology, 45, 594–597.
76
ابراهیم احمدی
77
فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال 7/ شماره( 28 )/ زمستان 1392
78
Monin, B., & Miller, D. T. (2001).Moral credentials and the expression of
79
prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 33–43.
80
Monin, B., Sawyer, P., & Marquez, M. (2008). The rejection of moral rebels:
81
Resenting those who do the right thing. Journal of Personality and Social
82
Psychology, 95, 76–93.
83
O’Neil, H., Abedi, J., & Spielberger, C. (1994). The measurement and teaching of
84
creativity. In H. O’Neil & M. Drillings (Eds.). Motivation: Theory and
85
research, (pp. 245-263). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
86
Plucker, J. A., & Renzulli, J. S. (2005). Psychometric approaches to the study of
87
human creativity. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity (pp. 35–
88
. New York, NY: Cambridge University Press.
89
Schweitzer, M. E., & Hsee, C. K. (2002). Stretching the truth: Elastic justification
90
and motivated communication of uncertain information. The Journal of Risk
91
and Uncertainty, 25, 185–201.
92
Shalvi, S., Dana, J., Handgraaf, M. J. J., & De Dreu, C. K. W. (2011). Justified
93
ethicality: Observing desired counterfactuals modifies ethical perceptions and
94
behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes,115,181–
95
Simonton, D. K. (2003). Scientific creativity as constrained stochastic behavior:
96
The integration of product, person, and process perspectives. Psychological
97
Bulletin, 129, 475–494.
98
Smith, S. M., Ward, T. B., & Finke, R. A. (2005). Cognitive processes in
99
creativity and dishonesty 457 creative contexts. In S. M. Smith, T. B. Ward,
100
& R. A. Finke (Eds.). The creative cognition approach (pp.1–7). Cambridge,
101
MA: MIT Press.
102
Snyder, M. L., Kleck, R. E., Strenta, A., & Mentzer, S. J. (2010). Avoidance of
103
the handicapped: An attributional ambiguity analysis. Journal of Personality
104
and Social Psychology, 37, 2297–2306.
105
Spiro, R. J., & Jehng, J. (2011). Cognitive flexibility and hypertext: Theory and
106
technology for the non-linear and multidimensional traversal of complex
107
subject matter. In D. Nix & R. Spiro (Eds.), Cognition, education, and
108
multimedia (pp. 163–205). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
109
Sternberg, R. J. (2001). What is the common thread of creativity? Its dialectical
110
relation to intelligence and wisdom. American Psychologist, 56,360–362.
111
Tenbrunsel, A. E., & Messick, D. M. (2004). Ethical fading: The role of selfdeception
112
in unethical behavior. Social Justice Research, 17, 223–236.
113