دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
2
1
2007
08
23
بررسی و مقایسة انواع حافظة رویدادی و معنایی در سالمندان و جوانان
FA
رضا
کرمی نوری
0000000245130138
دانشگاه تهران
m5charif@yahoo.fr
خدیجه
اعراب شیبانی
دانشگاه پیام نور
در این پژوهش به بررسی و مقایسة حافظة رویدادی و معنایی درجوانان و سالمندان ساکن و غیرساکن خانة سالمندان پرداخته شده است. نمونة مورد مطالعه، 80 نفر از جوانان و سالمندان شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع پس رویدادی است. در این پژوهش، از دو نوع آزمون یادآوری آیتم و منبع کلمات پر بسامد و کم بسامد و تصاویر مشهور و غیر مشهور برای حافظة رویدادی و از دو آزمون مقوله های طبقاتی و سیالی واژگان برای حافظة معنایی استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل واریانس وآزمون تعقیبی توکی نشان داد که: به طور کلی، جوانان نسبت به سالمندان حافظة رویدادی و معنایی بهتری دارند. هم در سالمندان و هم در جوانان، یادآوری آیتم بهتر از یادآوری منبع است و هر دو یادآوری منبع و آیتم، درمورد تصاویر بهتر از کلمات است. هم در سالمندان و هم در جوانان یادآوری آیتم و منبع تصاویر مشهور بهتر از تصاویر غیر مشهور است. ولی در مورد کلمات، سالمندان در یادآوری منبع کلمات پر بسامد موفق تر هستند و جوانان در یادآوری کلمات کم بسامد.
حافظة,رویدادی,معنایی,یادآوری,آیتم,منبع
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94427.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94427_4f7e81f87059446feff6beb328df7003.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
2
1
2007
08
23
طرحواره های ذهنی: توجیه گر بدفهمی های ریاضی دانش آموزان
FA
زهرا
گویا
0000000245130138
دانشگاه شهید بهشتی
m5charif@yahoo.fr
عبداله
حسام
اصفهان
هدف از این مقاله، ارائة بخشی از یافته های پژوهشی در مورد بررسی و ریشه یابی علل وقوع بدفهمی ها و اشتباهات مفهومی دانش آموزان در درس ریاضی است که در آن از ابزار شناختی طرحواره ها برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. لذا، در تبیین مبانی نظری پژوهش، ابتدا چیستی طرحواره ها و نقش آن ها در یادگیری ریاضی مورد بررسی قرار گرفته است و سپس به اختصار، مروری بر بدفهمی های ریاضی میشود. در ادامه، ضمن اشاره به مواردی از یافته های پژوهشی مربوط به نقش طرحواره ها در ایجاد بدفهمی های ریاضی و بیان چگونگی انجام پژوهش، دو مورد دیگر از چگونگی نقش طرحواره ها در ایجاد بدفهمی های ریاضی دانش آموزان که از نتایج این پژوهش اند، معرفی می گردند.
طرحواره,بدفهمی های ریاضی,طرحواره ذهنی,ابزارشناختی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94435.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94435_2c2802dafaf6583d728db2af2611ee38.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
2
1
2007
08
23
تأثیر ارائه آموزش های روانی- اجتماعی توسط همیاران سلامت روان بر افسردگی زنان
FA
داریوش
جلالی
0000000245130138
ﻣﺪرس ﻫﻤﻴﺎران ﺑﻬﺪاﺷﺖ اﺳﺘﺎن چهارمحال و بختیاری
m5charif@yahoo.fr
اصغر
آقایی
ﻣﺪرس ﻫﻤﻴﺎران ﺑﻬﺪاﺷﺖ اﺳﺘﺎن چهارمحال و بختیاری
آذر
نظری
اﺳﺘﺎد ﻳﺎر ﮔﺮوه روان ﺷﻨﺎﺳﻲ داﻧﺸﮕﺎه آزاد
جهانبخش
رهبریان
ﻣﺪرس ﻫﻤﻴﺎران ﺑﻬﺪاﺷﺖ اﺳﺘﺎن چهارمحال و بختیاری
هدف اصلی در این پژوهش تعیین تأثیر آموزش های روانی- اجتماعی توسط همیاران سلامت روان بر کاهش افسردگی زنان شهر هفشجان ( از توابع شهرستان شهرکرد) بود. برای این منظور 300 نفر از زنان شهر هفشجان که دارای مدرک تحصیلی سیکل و بالاتر بودند به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و توسط پرسشنامه ی سنجش میزان افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند. سپس 30 نفر که از پرسشنامه ی افسردگی نمره ای بین 22 تا 51 به دست آورده بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقه ای آموزش های روانی- اجتماعی توسط همیاران سلامت روان دریافت کرد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد، میانگین نمرات پس آزمون افسردگی در گروه آزمایش که آموزش های روانی- اجتماعی دریافت کرده بودند کمتر از گروه کنترل بود و بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی دار وجود داشت (001/0= P، 31/169= F). کاربرد آزمون t مستقل برای بررسی نتایج پیگیری 4 ماهه نیز نشان داد، تفاوت بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل معنی دار بوده است (001/0= P، 68/12= t). نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که 81 درصد واریانس در نمرات باقیمانده پس آزمون افسردگی ناشی از تأثیر آموزش های روانی- اجتماعی بوده است، نتایج پیگیری نیز بیانگر آن بود که تأثیر ارائه آموزش مذکور پس از گذشت چهار ماه همچنان پایدار بوده است.
همیاران بهداشت روان,افسردگی,زنان,آموزش های روانی- اجتماعی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94441.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94441_090d2a64e91fd39ff25cd99ad43314c6.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
2
1
2007
08
23
اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژیک در کارامدی خواندن دانش آموزان با نارساخوانی تحولی نوع ادراکی
FA
فرشته
باعزت
0000000245130138
m5charif@yahoo.fr
در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژیک در کارامدی خواندن دانش آموزان با نارساخوانی تحولی نوع ادراکی با روش تجربی بررسی شده است . به منظور انجام این پژوهش، 83 نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی از میان جامعه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرتهران از پایه های سوم، چهارم و پنجم، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب وسپس از میان آنها 30 دانش آموز پس ازاجرای آزمون های تشخیصی (ازجمله آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک) به صورت هدفمند برگزیده شدند. هدفمند سپس، آزمودنی های نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی بیکر، در دو گروه آزمایشی و گواه نوع ادراکی (تعداد هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون درهردوگروه ، گروه آزمایشی به مدت 20 جلسه، تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژیک (HSS) قرار گرفت. اما گروه گواه، هیچگونه درمانی را دریافت نکرد.
پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس آزمون (بلافاصله پس از اتمام درمان) و آزمون پیگیری (پس از گذشت 4 ماه) به اجرا درآمد. در پایان داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل واریانش اندازه گیری مکرر و آزمون t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولاً مداخله های نوروسایکولوژیک بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر سبب افزایش میزان سرعت و درک خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی نوع ادراکی گردید . ثانیاً، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان (پس از گذشت 4 ماه ) در این گروه از کودکان شد . بر مبنای نتایج این پژوهش می توان به متخصصان اختلال های یادگیری پیشنهاد نمود که با استفاده از این روش ها در جهت بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان بکوشند.
شیوه های درمانی نوروسایکولوژیک,کارامدی خواندن,نارساخوانی تحولی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94450.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94450_a5b97e559bf57611498d77592a455807.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
2
1
2007
08
23
نقش شیوه های فرزندپروری والدین در میزان افسردگی فرزندانشان
FA
عصمت
دانش
0000000245130138
دانشگاه آزاد
m5charif@yahoo.fr
زیبا
تکریمی
دانشگاه آزاد
غلامرضا
نفیسی
دانشگاه آزاد
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر شیوه های فرزندپروری والدین (مستبدانه، قاطعانه، سهل گیرانه، بی اعتنا) بر میزان افسردگی فرزندانشان و همچنین تعیین تفاوت جنسی فرزندان در بروز افسردگی، انجام شد . بدین منظور 350 دانش آموز ( 175 دختر و 175 پسر ) از بین 3500 دانش آموز دختر و پسر مقطع سوم دبیرستان ناحیه یک کرج با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های «محیط خانوادگی» و «افسردگی بک» را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آماری تحلیل واریانس دوطرفه، آزمون تعقیبی توکی، t مستقل و t زوج استفاده و در سطح اطمینان 95 نتایج زیر حاصل شد: انواع شیوه های فرزندپروری والدین بر میزان افسردگی دانش آموزان دختر و پسر تأثیر متفاوتی دارد. شیوه های مستبدانه و بی اعتنا بیش از شیوه های قاطعانه و سهل گیرانه موجب افسردگی دختران و پسران می شود و دختران بیش از پسران تحت تأثیر شیوه های فرزندپروری والدینشان دچار افسردگی می شوند.
شیوه های فرزندپروری,افسردگی,تفاوت جنسی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94457.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_94457_2d46cd302820da56981dcec1267798b7.pdf