دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
14
3
1399
07
01
معنای زندگی چیست و تکوین آن چگونه است؟ یک مطالعۀ کیفی بر روی دانشجویان ایرانی
199
173
FA
عادله
صمیمی بهبهانی
دانشگاه شهید بهشتی
samick_samimi@yahoo.com
شهریار
شهیدی
0000-0003-2269-7462
دانشگاه شهید بهشتی
shahriarshahidi@hotmail.com
لیلی
پناغی
0000-0002-2066-4686
دانشگاه شهید بهشتی
lpanaghi@gmail.com
فاطمه
باقریان
دانشگاه شهید بهشتی
f_bagherian@sbu.ac.ir
محسن
دهقانی
0000-0002-5260-352X
گروه روانشناسی دانشکدهٔ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
m.dehghani@sbu.ac.ir
10.52547/apsy.2021.216376.0
<strong>هدف:</strong> پرسش از معنا، سؤالی است که ذهن بشر را سالهاست به خود مشغول کرده است. برای پاسخ به این پرسش که جایگاه طرحش جایی میان فلسفه و روانشناسی است، فلاسفه و روانشناسان بسیاری قلم فرسودند و در جهت روشن شدن این مقولۀ پُرابهام پژوهش کردند. مطالعۀ حاضر با هدف واکاوی عمیق و پدیدارشناسانۀ دو پرسش در باب معنای زندگی صورت پذیرفته است. <strong>روش:</strong> این مطالعه، پژوهشی کیفی به روش تحلیل درونمایهای است که با <br />بهره گیری از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته در 5 گروه متمرکز و با مجموع تعداد 33 نفر، به بررسی دیدگاه دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی و سنی مختلف درمورد ماهیت معنا و چگونگی شکل یافتن آن پرداخته است. راهبرد شش مرحله ای براون و کلارک (2006) برای استخراج درونمایهها مورد استفاده قرار گرفت. <strong>یافته ها:</strong> نتایج این تحقیق در قالب دو درون مایة سایبانیِ «چیستی معنا و تکوین معنا»، شش درونمایة «نیاز به انسجام، تمنّای جاودانگی، معنا به مثابۀ محک، معنای معیشتی، معنای معرفتی، و معنای تجربتی»، و 12 درون مایة فرعیِ «ماندگاری در جهان دیگر، ماندگاری به واسطۀ فایده رسانی، زیستن در مرز روزمرگی، زیستن در انقیاد هنجارها، گریز از اندیشه و انتزاع، عافیت و منفعت، جستجوی معنا، خلق معنا، بسط معنا، بی تعادلی، تعادل جویی و کشف معنا» طبقه بندی شده است. <strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج مطالعه چشم اندازی نو به منظور ساخت پروتکل ها و بسته های آموزشی مبتنی بر معنای زندگی در جمعیت دانشجویان ترسیم می کند.
تکوین معنا,چیستی معنا,دانشجویان,کیفی,معنای زندگی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100705.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100705_5540991f0875b8ed9f4768bf23c41f13.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
14
3
0621
03
23
ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس کمالگرایی اخلاقی در دانشجویان ایرانی در سال 1397
221
201
FA
سیمین
حسینیان
0000-0003-1852-3953
دانشگاه الزهرا
hosseinian@alzahra.ac.ir
عباس
عبدالهی
دانشگاه الزهرا
abasabdollahi@gmal.com
فاطمه
هاشمی گلپایگانی
دانشگاه الزهرا
f.hashemigol@ut.ac.ir
10.52547/apsy.2021.215404.0
<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر، تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی مقیاس کمالگرایی اخلاقی در بین دانشجویان بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری آن کلیة دانشجویان کارشناسی روانشناسی دانشگاههای تهران، الزهرا، و آلطاها به تعداد 900 نفر بودند که از میان آنها 587 نفر (410 دختر و 177 پسر) از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش نسخة فارسی مقیاس کمالگرایی اخلاقی استوبر و یانگ (2016) و ماکیاولیسم چهار (کریستی و گیس، ۱۹۷۰) بود. پس از کنار گذاشتن ۱۶ دادۀ دورافتاده، 571 پرسشنامه، 401 دختر و 170 پسر، با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل عاملی تأییدی، ساختار دو بعدی مقیاس کمالگرایی اخلاقی را تأیید کرد و نشان داد که عامل معیارهای اخلاقی شخصی و عامل نگرانی در مورد خطاهای اخلاقی، جدا از یکدیگر هستند. بهجز شاخص خی دو بهنجار با مقدار 21/3 (001/0P=)؛ دیگر شاخصهای برازش الگو در محدودۀ قابل قبولی قرار داشتند. آلفای کرونباخ برای بُعد معیارهای اخلاقی شخصی 85/0 و برای بُعد نگرانی درباره خطاهای اخلاقی 73/0 بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به مطلوب بودن خصوصیات روانسنجی نسخة فارسی مقیاس کمالگرایی اخلاقی، استفاده از آن به متخصصان حوزة روانشناسی و مشاوره در موقعیتهای پژوهشی و بالینی برای سنجش میزان کمالگرایی در حوزۀ اخلاقیات، پیشنهاد میشود.
مقیاس کمالگرایی اخلاقی,معیارهای اخلاقی شخصی,نگرانی درباره خطاهای اخلاقی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100706.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100706_7484aaea01bc0391c366f6a06749ab68.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
14
3
2020
09
22
بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهة ارزشها در عمل از مقیاس توانمندیهای نوجوانان
243
223
FA
زهرا
خسروجردی
0000-0001-9280-7562
دانشجوی دکتری شهید بهشتی
khosrojerdi.zahra1400@gmail.com
محمود
حیدری
0004-0002-1310-658X
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
mahmood.heidari@gmail.com
سعید
قنبری
0000-0002-7269-6014
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
ghanbari_sbu@yahoo.com
شهلا
پاکدامن
0000-0003-2735-7766
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
pakdaman.shahla@gmail.com
10.52547/apsy.2021.216210.0
<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهة ارزشها در عمل از مقیاس توانمندیهای نوجوانان بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری دانشآموزان مشغول به تحصیل پایة نهم شهر تهران بود که با روش نمونهگیری خوشهای 417 دانشآموز (213 دختر و 204 پسر) از مناطق 3، 4، 10، 13 انتخاب شدند. کلیة دانشآموزان به سیاهة ارزشها در عمل از مقیاس توانمندیهای نوجوانان پارک و پیترسون (2006)، مقیاس شادی عمومی لیبومیرسکی و لپر (1999)<strong>، </strong>مقیاس خودکارآمدی شوارتز و جرسلم (1995) و خودناتوانسازی روزنبرگ (1965) پاسخ دادند. جهت بررسی پایایی و روایی پرسشنامه از ضریب همسانی درونی و روایی همگرا، روایی واگرا و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که 3 ≥ CMIN/DF، 90/0 =CFI، 60/.=PCFI و 08/0 = RMSEA ساختار پیشنهادی مقیاس با دادههای برگرفته از نمونة نوجوان ایرانی تأیید میشود که همبستگی معنادار مقیاس توانمندیهای منش با شادی و خودکارآمدی (001/0>p؛ 56/0 – 28/0r=) موید روایی همگرا و با خودناتوانسازی ادعایی، رفتاری و خودناتوانسازی عمومی (001/0>p: 61/0 - 12/0r=) موید روایی واگرا است. مقادیر ضرایب آلفای کرانباخ این سازه برای فضائل 79/0 تا 97/0 است و پایایی مقیاس با فاصلة زمانی 15روز 76/0 تا 94/0 به دست آمد. <strong>نتیجهگیری:</strong> مقیاس توانمندیهای منش نوجوان 96 مادهای ابزاری روا و پایا در نوجوانان است و میتوان از آن برای شناسایی توانمندیهای منش کودک و نوجوان استفاده کرد.
توانمندیهای منش,روایی,فضیلت
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100707.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100707_e0dbb1e6485f9c3d08ba5aead7582153.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
14
3
2020
09
22
تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخة فارسی پرسشنامة وسواسی-جبری ونکوور
267
245
FA
هاله
ایماندوست
دانشگاه ارومیه
halehimandoost@gmail.com
علی
عیسی زادگان
دانشگاه ارومیه
a.esazade@gmail.com
اسماعیل
سلیمانی
دانشگاه ارومیه
e.soleimani@urmia.ac.ir
10.52547/apsy.2021.215660.0
<strong>هدف: </strong>هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة وسواسی-جبری ونکووردر شمالغرب ایران، با مشارکت نمونة غیر بالینیِ وسیعتر و مقایسة نتایج حاصل با مطالعة ایزدی، عابدی و معین (1391) بود. <strong>روش: </strong>روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعة آماری کلیة بزرگسالان ساکن استان آذربایجان شرقی و غربی (3437411 نفر) با 200 نفر نمونة غیر بالینی (نمونهگیری خوشهای) و 40 بیمار مبتلا به اختلال وسواسی-جبری (نمونهگیری هدفمند) بود. کلیة افراد به پرسشنامة وسواسی-جبری ونکوور تورداسون و همکاران (2004) و پرسشنامة وسواس مرگ عبدالخالق (1998) پاسخ دادند. <strong>یافتهها: </strong>نتایج حاکی از هماهنگی ساختار عاملی پرسشنامه وسواسی-جبری ونکوور با ساختار عاملی مفروض مؤلفان اصلی پرسشنامه است. ضریب همبستگی معنادار با پرسشنامة وسواس مرگ (56/0= r، 0001/0=P) نشان از روایی ملاکی این ابزار داشته و اعتبار به روش همسانی درونی با محاسبة آلفای کرونباخ برای نمرة کل مقیاس در گروه غیر وسواسی، وسواسی و کل به ترتیب برابر با 946/0، 938/0 و 952/0 است که حاکی از همسانی درونی مطلوب این ابزار میباشد. نتایج آزمون تی دو گروهی مستقل حاکی از تفاوت آماری معنادار بین میانگین دو گروه بالینی و غیر بالینی است (23/2T=، 278df= و 02/=0P نمونة غیر بالینی) و (53/6T=، 118df= و 0001/0P= نمونة بالینی). با استفاده از منحنی ROC نقطة برش جدیدی برابر با 91 برای این ابزار در شمالغرب ایران پیشنهاد شد. <strong>نتیجهگیری:</strong> پرسشنامة وسواسی-جبری ونکوور در نمونة غیر بالینی نیز از اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار بوده و ابزار مناسبی برای سنجش این سازه تلقی میشود اما در شمالغرب ایران بنا به دلایل فرهنگی نمرة برش بالاتری دارد.
کلید واژهها: اختلال وسواسی-جبری,پرسشنامه وسواسی-جبری ونکوور,هنجاریابی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100708.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100708_e2ad7f9ad91cbc67566b0d44bde3aec8.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
14
3
2020
09
22
کشف و توضیح روند دلزدگی زناشویی در بین زنان متأهل: یک نمونه نظریة زمینهای
290
269
FA
زهرا
احمدی مهر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
zahraahmadimehr@yahoo.com
زهرا
یوسفی
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
z.yousefi@khuisf.ac.ir
محسن
گلپرور
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
mohsengolparvar@khuisf.ac.ir
10.52547/apsy.2021.216280.0
<strong>هدف: </strong>هدف از مطالعة حاضر،کشف و توضیح روند دلزدگی زناشویی از طریق نظریة زمینه ای در بین زنان متأهل بود. این مطالعه با توجه به دیدگاه ساختارگرایی اجتماعی که از سوی چارمز (2014) مطرح گردید، انجام شد. <strong>روش: </strong>جامعة پژوهش شامل زنان متأهل دلزده بود که به شکل هدفمند از نوع متجانس انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمه ساختاریافته بود که با زنان مبتلا به دلزدگی انجام شد. مدت زمان هر مصاحبه بین 60 الی 120 دقیقه بود. <strong>یافتهها: </strong>داده های گردآوری شده به روش چارمز (2014) در سه مرحلة کدبندی اولیه، کدبندی محوری، و طبقه بندی نهایی تحلیل شدند و سپس دو طبقه از یافته ها آشکار شد که عبارت بودند از: (1) چرایی دلزدگی که شامل علل قبل از ازدواج، حین ازدواج، و پس از ازدواج میشد و (2) چگونگی کنار آمدن با دلزدگی که سازوکارهای سازگارانه و سازوکارهای سازشکارانه را در برمی گرفت. <strong>نتیجهگیری: </strong>با توجه به نتایج این پژوهش، این نظریة زمینه ای در یکپارچگی روند تجربة دلزدگی مؤثر است و می تواند در بازتعریف این واژه، پیشگیری، و اصلاح این آسیب خانوادگی کمک کند.
دلزدگی,نظریه زمینه ای,زنان متاهل
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100709.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100709_e4cbecadace056c358ab065cd7018dbb.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
14
3
2020
09
22
رابطة درد مزمن و فاجعهانگاری درد با شاخص تودة بدنی: نقش میانجی رفتارهای خوردن
312
291
FA
مژگان
خداپناه
گروه روانشناسی سلامت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
mojgankhodapanah@gmail.com
صادق
تقی لو
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا، گیلان، ایران
s.taghiloo@iau-astara.ac.ir
فاطمه
گلشنی
گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
fa_golshani@yahoo.com
آنیتا
باغداساریانس
0000000182548173
گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
sarians72@gmail.com
10.52547/apsy.2021.216317.0
<strong>هدف: </strong>هدف از این مطالعه بررسی نقش میانجی رفتارهای خوردن در رابطة بین درد مزمن و فاجعهانگاری درد با شاخص تودة بدنی در افراد دارای درد مزمن بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری زنان و مردان مبتلا به درد مزمن مراجعهکننده به بخشهای ارتوپدی، فیزیوتراپی، مغز و اعصاب بیمارستان الغدیر و متخصصان ارتوپدی درمانگاه فرحبخش شهر تهران در بهار، تابستان، و پاییز 1398 بود که 400 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و در پژوهش شرکت کردند. دادهها با استفاده از محاسبة شاخص تودة بدنی شرکتکنندگان و پرسشنامههای رفتار خوردن داچ (فناشتراین، فریجرز، برگرز و دیفارس، 1986)، درد مزمن (ونکورف و همکاران، 1990) و مقیاس فاجعهانگاری درد (سالیوان، بیشاپ و پیویک، 1995)، جمعآوری و با استفاد از مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos21 تحلیل شدند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که مدل با دادههای مشاهدهشده برازش مطلوب دارد (df<sup>2</sup>c 90/0و RMSEA< 08/0). بررسی ضرایب مسیر نشان داد درد (303/0=β، 001/0P=) و فاجعهانگاری درد (149/0-=β، 001/0P=) اثر مستقیم معناداری بر شاخص تودة بدنی دارند. اثر غیرمستقیم درد (148/0=β، 001/0P=) و فاجعهانگاری درد (153/0=β، 001/0P=) بر شاخص تودة بدنی معنادار است. درد مزمن، فاجعهانگاری درد و رفتارهای خوردن 5/30% از واریانس شاخص تودة بدنی را تبیین کردند. <strong>نتیجهگیری:</strong> تعامل بین تجربة درد و فاجعه انگاری درد با رفتارهای خوردن بر شاخص تودة بدنی تأثیر می گذارد.
رفتارهای خوردن,درد مزمن,فاجعهانگاری درد,شاخص تودة بدنی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100710.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100710_be57b64d642511569d0cb39110f1bb96.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
14
3
2020
09
22
بالیدگی زیستی و فعالیت بدنی دختران نوجوان مازندران: نقش عوامل واسطه ای عوامل روان شناختی
334
313
FA
لیلا
ضامنی
0000000284117120
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
l_zameni@icloud.com
عباس
بهرام
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
bahram@khu.ac.ir
حسن
خلجی
گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
h-khalaji@araku.ac.ir
10.52547/apsy.2021.214613.0
<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش تعیین ارتباط بالیدگی زیستی و فعالیت بدنی دختران نوجوان بر اساس نقش واسطهای عوامل روانشناختی بود. <strong>روش:</strong> روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری دانشآموزان دختر دورة متوسطة اول مدارس دولتی استان مازندران در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 31522 نفر بود که به روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی، در نهایت 630 نفر بر اساس نسبت پنج نفر به ازای هر گویه با احتمال ریزش نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل تخمین درصد قامت بزرگسالی خمیس–روشه (1994)، گامشمار شیائومی میبند (2014)، قدسنج سکا 213 (2015)، ترازوی سکا 813 (2015)، پرسشنامة خودتوصیفی بدنی مارش (2010)، سیاهة نگرانی از تصویر بدن لیتلتون، آکسم و پوری (2005)، مقیاس عزتنفس رزنبرگ (1965)، و سیاهة نگرش به فعالیت بدنی سایمول و اسمول (1974) بود. پس از حذف 57 نفر، دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلههای ساختاری تحلیل شد. <strong>یافتهها:</strong> دادهها رابطة معکوسی را بین بالیدگی زیستی و فعالیت بدنی نشان داد (289/0- =β، 001/0=P). نتایج الگویابی معادلههای ساختاری حاکی از برازش خوب الگو (46/0 = معیار نکویی برازش) و معناداری ضریب مسیر غیرمستقیم بالیدگی زیستی و فعالیت بدنی با میانجیگری نگرش به فعالیت بدنی (150/0- =β، 012/0=P)، عزتنفس (091/0- =β، 015/0=P)، خودپندارة بدنی (062/0- =β، 016/0=P) و رضایت از تصویر بدن (009/0- =β، 019/0=P) بود. <strong>نتیجهگیری:</strong> برای ارتقاء رفتارهای مرتبط با سلامتی لازم است که برنامههایی طراحی شود تا دختران بلوغ را امری طبیعی و جذاب در گذار به دورة بزرگسالی قلمداد کنند و تفاوتهای فردی و تنوع در ظاهر را بپذیرند.
بالیدگی زیستی,خودپندارة بدنی,دختران نوجوان,عزت نفس,فعالیت بدنی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100704.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_100704_930856c66955b4af23fd986eed9e4b0f.pdf