دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
توانمندی های منشی نوجوانان ایرانی
380
355
FA
مهسا
جباری
دکتری روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
jabari.mahsa@gmail.com
شهریار
شهیدی
0000-0003-2269-7462
استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
shahriarshahidi@hotmail.com
محمدعلی
مظاهری
0000-0001-8638-2641
استاد دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
mazaheri45@gmail.com
لیلی
پناغی
0000-0002-2066-4686
دانشیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
lpanaghi@gmail.com
10.52547/apsy.2021.216386.0
<strong>هدف:</strong> توانمندی های منشی یکی از موضوعات مهم در رشد و تحول مثبت کودکان و نوجوانان به حساب می آیند. هدف از مطالعهی کیفی حاضر، شناسایی توانمندی های منشی خاصِّ نوجوانان ایرانی بود. <strong>روش: </strong>جامعه ی آماری این پژوهش شامل متخصصان حوزه ی کودک و نوجوان و نوجوانان شهر تهران بود که به شیوه ی غیراحتمالی و به صورت داوطلبانه در این پژوهش وارد شدند. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و بحث در گروه های متمرکز استفاده شد. گروه متخصصان (شامل روانشناسان، مشاوران و معلمان) ده نفر بود. گروه نوجوانان شامل دو گروه از نوجوانان کلاس نهمی (هفت دختر، شش پسر، میانگین سنی نوجوانان: 5/14سال) بود. دادهها با روش تحلیل محتوا (محتوا محور)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. <strong>یافته ها: </strong>متخصصان صفاتی مثبت مانند "زود یاد گرفتن مطالب"، "وفاداری" و "رازداری" را به عنوان ویژگی های خاص نوجوانان ایرانی برشمردند. در گروه نوجوانان، "حیا"، "غیرت" و "عفت" به عنوان توانمندی های خاص نوجوانان ایرانی مطرح شدند.<strong> نتیجه گیری:</strong> ویژگی های مطرح شده توسط متخصصان، نمی توانند به عنوان توانمندی منشی در نظر گرفته شوند؛ زیرا ملاک های ده گانه ی توانمندی منشی را ندارند؛ اما ویژگی های مطرح شده توسط نوجوانان ایرانی، یعنی "حیا"، "غیرت" و "عفت" برخی از این ملاک ها را دارا هستند و می توان اضافه شدن آنها به مجموعهی 24تایی توانمندی های منشی را پیشنهاد داد. این یافته ها در زمینه ی فرهنگ ایرانی مورد بحث قرار گرفتند.
توانمندی های منشی,روان شناسی مثبت نگر,نوجوانان
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101241.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101241_1ac769a27f8b92407be107576fcb4949.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
تحلیل پدیدارشناختی تجربة زیسته زنان دربارة خشونت خانگی در دوران قرنطینه کوید 19
402
381
FA
امید
شکری
0000-0002-5795-1638
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
oshokri@yahoo.com
علی
خدائی
0000-0003-0667-3348
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
alikhodaei@pnu.ac.ir
شیرین
معزالدینی
0000-0003-0408-4814
کارشناس ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه شهد بهشتی، تهران، ایران.
smoezzodini@yahoo.com
10.52547/apsy.2021.222353.1066
<strong>هدف</strong>: در مطالعات پیشین، محققان توانستهاند با استفاده از روشهای کمی، درباره علل و پیامدهای پدیدة خشونت خانگی علیه زنان به نتایج بااهمیتی دست یابند. پس از پدیدایی کرونا و تجربة زیست قرنطینهای در شرایط اپیدمی این بیماری و افزایش نرخ شیوع خشونت خانگی، تحلیل تجربة زیسته زنان قربانی خشونت خانگی برای دستیابی به فهمی عمیق از این پدیده مهم است. <strong>روش:</strong> برای تحلیل تجربة زیسته زنان قربانی خشونت خانگی از طرح پدیدارشناختی توصیفی استفاده شد. گروه نمونه شامل 25 زن قربانی خشونت خانگی بودند که برای دریافت خدمات مشاورهای به یکی از مراکز مشاوره در شهر تهران مراجعه کردند. دادههای پژوهش حاضر از طریق انجام مصاحبههای عمیق نیمهساختیافته به صورت فردی و به شکل آنلاین جمعآوری شد. داده های گردآوری شده با استفاده از روش کلایزی تحلیل شدند. <strong>یافته ها:</strong> پس از تحلیل دادهها، دو مضمون اصلی شامل جهتگیری انگیزشی مبتنی بر خودمختاری و جهتگیری انگیزشی مبتنی بر کنترلگری استخراج شدند. نتایج همچنین نشان داد که خردهمضامین ذیل هر مضمون اصلی شامل اسنادهای علّی، جهتگیریهای هدفی، نظمبخشی هیجانی، پاسخدهی همدلانه، ارزیابیهای شناختی، ابرازمندی، دفاعی بودن، تاملی بودن، واکنشی بودن، حل مسئله اجتماعی، ادراک مثبت از دیگران، احساسات مثبت نسبت به دیگران، راهبردهای مقابلهای و آمایههای ذهنی بودند. <strong>نتیجه گیری: </strong>نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در شرایط فزونیافتگی تجارب فشارزای درونـبرونخانوادگی، برای مردانی با فقر در منابع مقابلهای، تنها مسیر باقیمانده برای مراقبت از جایگاه مردانه خود و حفظ آن، در بافت تعاملات درونخانوادگی، بر جستجوی تدابیری آمرانه، قهرآمیز و خشن استوار میشود.
خشونت خانگی,کووید 19,جهتگیریهای انگیزشی,پدیدارشناسی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101303.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101303_cc69fe585dfef85a53e8b6003cdc4810.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
اثربخشی آموزش استواری روانی بر تحمل پریشانی و سرزندگی ذهنی والدین کودکان مبتلا به سرطان خون
422
403
FA
فروغ السادات
رضویان
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
f.razavi1369@gmail.com
سعید
ایمانی
0000-0001-5290-2995
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
s_imani@sbu.ac.ir
سیدمحمدکاظم
نوربخش
دانشیار خون و سرطان کودکان، گروه بیماریهای کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
dr.nourbakhsh2010@gmail.com
10.52547/apsy.2021.222302.1062
<strong>هدف:</strong>پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش استواریروانی بر تحملپریشانی و سرزندگیذهنی والدین کودکان مبتلا به سرطانخون انجام شد. <strong>روش:</strong>روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل کلیه والدین کودکان مبتلا به سرطانخون که در سال 1399 در بیمارستان امام خمینی تهران بستری بودند. نمونه پژوهش شامل 30نفر از والدین کودکان مبتلا به سرطانخون واقع در بیمارستان امام خمینی بود که با روشنمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.برای انجام پژوهش ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون با استفاده از پرسشنامه تحملپریشانی و سرزندگیذهنی به عمل آمد و سپس گروه آزمایش به مدت 9 جلسه هرهفته یکجلسهی 150 دقیقهای تحت آموزش استواریروانی قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات آموزشی، هر دو گروه در دو مرحله، یک مرحله بلافاصله پس از پایان آموزش و یک مرحله بعد از گذشت سه ماه از آموزش مجدداً پرسشنامهها را تکمیل نمودند و دادهها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد.<strong>یافتهها:</strong>یافتههای این مطالعه نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در طی مراحل پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد <strong>نتیجهگیری:</strong>نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش استواریروانی میتواند منجر به ارتقای سرزندگیذهنی و تحملپریشانی شود.
"استواری روانی","تحمل پریشانی","سرزندگی ذهنی","سرطان خون"
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101299.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101299_4143c0522a91883d5006c505ebfd8a70.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
مقایسة اثربخشی برنامة غنیسازی رابطه، مداخلة CREW و روش ترکیبی بر انرژی رابطهای کارکنان
447
423
FA
سحر
سوادکوهی
0000-0003-2336-0087
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان،
اصفهان، ایران
s.savadkouhi70@gmail.com
حمید رضا
عریضی
0000-0001-5232-6000
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان-شناسی،
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
dr.oreyzi@edu.ui.ac.ir
کریم
عسگری
0000-0002-7094-7860
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
k.asgari@edu.ui.ac.ir
10.52547/apsy.2021.221472.1032
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر، با هدف مقایسة اثربخشی برنامه غنی سازی رابطه، مداخله CREW و روش ترکیبی بر ارتقاء سطح انرژی رابطه ای کارکنان، انجام شد. <strong>روش:</strong> روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعة آماری را کارکنان ستاد مرکزی شرکت گاز استان اصفهان در سال 1398، تشکیل دادند. نمونة پژوهش، 75 نفر از کارکنان داوطلب برای شرکت در این برنامه آموزشی بودند که با روش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه (15 نفر در هر گروه) گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامة انرژی رابطه ای (اوونز باکر، سامپتر و کامرون، 2016) بود که آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به آن پاسخ دادند. گروه های آزمایش، مداخلة CREW، برنامة غنی سازی رابطه و روش ترکیبی (متشکل از مداخلة CREW و برنامة غنی سازی رابطه) را در 8 جلسة 90 دقیقه ای به شکل جداگانه دریافت کردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS-23 انجام شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که اجرای مداخلة CREW، برنامه غنی سازی رابطه و روش ترکیبی، انرژی رابطه ای کارکنان را در پس آزمون افزایش داده است. نتایج آزمون تعقیبی نیز بیانگر آن بود که روش ترکیبی نسبت به برنامة غنی سازی رابطه و مداخلة CREW، تأثیر بیشتری بر انرژی رابطه ای کارکنان داشته است. <strong>نتیجه گیری:</strong> بنابراین مدیران می توانند به منظور افزایش انرژی رابطه ای کارکنان، از برنامة غنی سازی رابطه، مداخلة CREW و روش ترکیبی استفاده کنند و اجرای روش ترکیبی را در اولویت قرار دهند.
انرژی رابطه ای,برنامه غنیسازی رابطه,روش ترکیبی,مداخله CREW
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101381.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101381_97beae4e1426159ca72707dad46cb5d8.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
رابطة توانمندیهای منش، تناسب شغلی و مشغولیت شغلی با بهزیستی سازمانی در سازمان تأمین اجتماعی
476
449
FA
مهرناز
مرادی
دانشگاه علامه طباطبائی
mehrnaz.moradi@gmail.com
مهدی
خانجانی
0000-0002-8662-0264
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی
khanjani.mahdi@gmail.com
محمد
عسگری
0000-0003-0226-175X
دانشگاه علامه طباطبائی، گروه روانسنجی
drmasgari423@gmail.com
10.52547/apsy.2021.220404.1001
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه توانمندیهای منش، تناسب شغلی و مشغولیت شغلی با بهزیستی سازمانی در کارکنان سازمان تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ صورت گرفت. <strong>روش:</strong><strong> </strong> طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از مدل معادلات ساختاری بود. شرکتکنندگان این پژوهش 312 نفر از کارکنان شاغل در ادارة کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ و شعب تابعه آن در سال 1399 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای شکوفایی در محل کار کرن (2014)، مقیاس تناسب شغلی احمدی (1394)، فضیلتهای دخیل در عمل پترسون و سلیگمن (2004) و مشغولیت شغلی کانونگو (1982) پاسخ دادند. در مجموع 312 پرسشنامة قابل استفاده دریافت شد. ارزیابی دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی انجام شد. <strong>یافتهها:</strong> نتایج تحلیل دادههای به دست آمده نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است (0.733 GOF=). برای رابطة غیر مستقیم بین دو متغیر بهزیستی سازمانی و توانمندیهای منش با میانجیگری مشغولیت شغلی مقدار 3.543 t= و 0.05P= و برای رابطة غیرمستقیم بین دو متغیر بهزیستی سازمانی و تناسب شغلی با میانجیگری مشغولیت شغلی 3.137 t= و 0.05P= به دست آمد. <strong>نتیجهگیری:</strong> بر اساس این یافتهها پیشنهاد میشود با توجه به رابطة متغیرهای مطالعه شده در این پژوهش، تدوین برنامههایی برای پرورش توانمندیهای منش و همچنین توجه به تناسب شغلی در هنگام جذب و بکار گیری افراد در مشاغل مختلف، مد نظر سازمان قرار گیرد.
بهزیستی سازمانی,تناسب شغلی,توانمندیهای منش,روانشناسی مثبت,شکوفایی,مشغولیت شغلی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101387.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101387_a35ed0a9abef248f16ad6270055e154a.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
هنجاریابی شاخص رضایت از زندگی سالمندان (ALSI)
495
477
FA
سمانه
شمس الدینی
دانشگاه بین الملل امام خمینی ره
samane.shamse@gmail.com
عبدالجواد
احمدی
دانشگاه بین الملل امام خمینی ره
ab.ahmadi338@gmail.com
سید علی محمد
موسوی
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
mousavi1957@yahoo.com
10.52547/apsy.2021.221876.1047
<strong>هدف:</strong> هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی شاخص 20 سؤالی رضایت از زندگی سالمندان بدون مشکل شناختی ساکن تهران بود. <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع مقطعی و توصیفی و در زمرة تحقیقات توسعهای قرار داشت. جامعة این پژوهش، سالمندان شهر تهران، روش نمونهگیری قضاوتی و نمونه پس از حذف موارد ناقص به تعداد 199 نفر شامل، 116 زن و 83 مرد است. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنیها، روایی صوری و محتوای پرسشنامه تأیید شد. برای انجام تحلیلهای آماری از نرمافزارSPSS-22 وAMOS-23 استفادهشد. <strong>یافتهها:</strong> پایایی پرسشنامه با روش همسانی درونی محاسبه و ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون 840/0 و برای تمام خرده مقیاسها بین 295/0 تا 678/0 است. روایی سازه پرسشنامه، با روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم بررسی شد. نتایج نشان میدهد پنج عامل، شامل میل به زندگی، ثبات قدم و شکیبایی، همخوانی میان آرزوها و اهداف تحققیافته، خودانگاره مثبت و چگونگی خلق با اطمینان 99 درصد مورد تأیید بوده و 18 سؤال پرسشنامه با 99 درصد اطمینان زیرمجموعة مقیاسهای آزمون قرار میگیرند. نتایج روایی همگرا نیز مطلوب بوده و همبستگی میان پرسشنامة رضایت از زندگی سالمندان و مقیاس رضایت از زندگی عمومی برابر 726/0 r= بدست آمد ( 001/0p < ). <strong>نتیجهگیری:</strong> تحلیل یافتهها نشان میدهد پرسشنامة 18 سؤالی رضایت از زندگی سالمندان، از نظر ویژگیهای روانسنجی درحد قابل قبولی است. این ابزار میتواند جهت اندازهگیری رضایت از زندگی در بخشهای پژوهشی و درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
رضایت از زندگی,روایی,پایایی,سالمندان و هنجاریابی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101382.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101382_5855e43ba8797bdddb1de943d0db57e4.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
تأثیر موسیقی درمانی بر عزت نفس ومعنای زندگی درسالمندان
497
510
FA
سیدجواد
حسینی
دانشگاه شهیدبهشتی
foad.hoow@gmail.com
علی
زاده محمدی
0000-0001-8482-3730
دانشیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
dr.zadeh@gmail.com
10.52547/apsy.2021.220924.1010
<strong>هدف:</strong> با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در قرن 21 یکی از راههای مناسب برای بهتر شدن زندگی سالمند و افزایش توانمندی او و کاهش وابستگی او به دارو و درمان که هزینة قابل توجهی را بر او تحمیل میکند موسیقی درمانی است. پژوهش حاضر نیز با هدف تأثیر موسیقی درمانی برعزت نفس ومعنای زندگی در سالمندان 60 تا 80 سال شهر تهران تدوین شد. <strong>روش:</strong> روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعة آماری پژوهش کلیة افراد سالمند 60 تا 80 سال ساکن خانه سالمندان تشکیل می دادند که با روش نمونه گیری هدفمند 22 نفر در دو گروه (11 نفر گروه آزمایش و 11 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. گروه آزمایش ده جلسة 45 دقیقه ای مداخله موسیقی درمانی دریافت کردند. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامة مقیاس عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامة معنای زندگی (استگر، 2010) استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> بررسی ها نشان داد که موسیقی درمانی بر میزان عزت نفس سالمندان (05/0 ≤ p) و بر معنای زندگی در سالمندان تأثیر معناداری (05/0 ≤ p) دارد. <strong>نتیجه گیری:</strong> بنابر این و بر اساس نتایج به دست آمده مراکز نگهداری سالمندان می توانند از موسیقی و مداخلات مربوط به آن در جهت افزایش عزت نفس و معنای زندگی سالمندان و در نتیجه ارتقای کیفیت زندگی آنها استفاده نمایند.
موسیقی درمانی,عزت نفس,معنای زندگی,سالمندان
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101404.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101404_4d38f6ca4a23076b4d416dc95ad8dee9.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
مقایسة اثربخشی طرحوارهدرمانی و واقعیتدرمانی بر سرمایة روانشناختی مربیان پیشدبستانی
536
511
FA
علی
نصیری
دانشجوی دکتری تربیتی گروه روانشناسی ، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد ، ایران
a13n1392@gmail.com
طیبه
شریفی
0000-0002-8224-8805
دانشیارگروه روانشناسی ، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد ، ایران
sharifi_ta@yahoo.com
احمد
غضنفری
0000-0002-2270-1129
دانشیارگروه روانشناسی ، واحد شهرکرد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهرکرد ، ایران
aghazan5@yahoo.com
مریم
چرامی
0000000302277970
استادیار گروه روانشناسی، واحدشهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی،شهرکرد،ایران
choramimaryam@gmail.com
10.52547/apsy.2021.222264.1060
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی طرحوارهدرمانی و واقعیتدرمانی بر سرمایة روانشناختی مربیان پیشدبستانی شهرستان شهرکرد اجرا شد. <strong>روش:</strong> جامعة آماری کلیة مربیان پیشدبستانی شهرستان شهرکرد بودند که از بین آنها تعداد 45 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و 1 گروه گواه (هر کدام 15 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة سرمایة روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) بود که طی سه مرحلة پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 3 ماهه تکمیل شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد که دو روش طرحواره درمانی و واقعیتدرمانی بر روی میانگین نمرات کل سرمایه روانشناختی و مؤلفههای خودکارآمدی، امیدواری و خوشبینی به یک اندازه تأثیر پایدار داشتهاند (05/0 >P). ضرایب اتا نیز برای سرمایه روانشناختی برابر با 432/0و برای خودکارآمدی، امیدواری و خوشبینی به ترتیب برابر با 265/0، 207/0 و 151/0 به دست آمد. <strong>نتیجه گیری:</strong> نتیجهگیری شد که هر دو روش طرحواره درمانی و واقعیتدرمانی برای بهبود سرمایه روانشناختی مربیان پیشدبستانی موثرند و می توان آنها را مورد استفاده قرار داد.
سرمایة روانشناختی,طرحوارهدرمانی,واقعیتدرمانی,مربیان پیشدبستانی
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101389.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101389_20dc070c7dd140836488f28003d87470.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
نقش واسطهای نیازهای بینفردی، تعارض والد – نوجوان در رابطه بین سبکهای والدگری، نیازهای بنیادین با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا، ایدهپردازی خودکشی
564
537
FA
آرزو
والینژاد
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
arezoovali@yahoo.com
محترم
نعمت طاوسی
0000-0002-0184-0007
دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
m_nemattavousi@azad.ac.ir
حسین
رضابخش
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
hrezabakhsh@yahoo.com
آدیس
کراسکیان موجمناری
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، تهران، ایران
adis.kraskian@kiau.ac.ir
ناهید
هواسیسومار
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، تهران، ایران
nahid.havasi@kiau.ac.ir
10.52547/apsy.2021.222881.1093
<strong>هدف:</strong> این پژوهش با هدفبررسی نقش واسطهای ادراک باری بودن، تعلقپذیری خنثی و تعارض والد-<br /> نوجوان در رابطة بین سبکهای والدگری و نیازهای روانشناختی بنیادین با جرح خویشتن غیرخودکشیگرا و ایدهپردازی خودکشیبه مرحلة اجرا درآمد.<strong>روش:</strong> جامعة آماری پژوهش را دانشآموزان دختر و پسر دورة متوسطة دوم شهر تهران در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 224400 نفر تشکیل دادند، که از میان آنها 420 نفر به شیوة نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس ایدهپردازی خودکشی بک (بک، کواس و ویزمن، 1979)، سیاهة آسیب به خود (سانسون، ویدرمن و سانسون، 1998)، پرسشنامة بافت اجتماعی والدین (سبکهای والدگری) (اسکینر، اسنایدر و جانسون، 2005)، مقیاس ارضای نیازهای بنیادین عمومی (گنیه، 2003)، پرسشنامة نیازهای بین فردی (ونآردن، کوکرویکز و وایتو جوینر، 2012) <sup> </sup>و پرسشنامة رفتار متعارض (رابین و فاستر، 1989) بود. <strong>یافتهها: </strong>دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد، سبکهای والدگری و نیازهای بنیادین روانشناختی با واسطة تعلقپذیری خنثی، ادراک باری بودن و تعارض والد- نوجوان بر جرح خویشتن غیرخودکشیگرا و ایدهپردازی خودکشی اثر غیرمستقیم معنادار دارند. <strong>نتیجهگیری: </strong>براساس نتایج پژوهش میتوان دریافت که کاهش تعلقپذیری خنثی، ادراک باری بودن و تعارض والد- نوجوان در نوجوانان میتواند نقش موثری در کاهش جرح خویشتن غیرخودکشیگرا و ایدهپردازی خودکشی داشته باشد.
ایدهپردازی خودکشی,جرح خویشتن غیرخودکشیگرا,دانشآموزان دورة متوسطة شهر تهران و مدل ساختاری
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101408.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101408_b68b7b8958213bb784b2b8ba623a544b.pdf
دانشگاه شهید بهشتی
فصلنامه روانشناسی کاربردی
2008-4331
2645-3541
15
3
2021
09
23
اثربخشی آموزش بخشایشگری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان قربانیِ قلدری
591
565
FA
دل آرام
محمدی
0000-0002-3052-2067
دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز
delarammohamadi23@gmail.com
رحیم
بدری گرگری
0000-0001-7196-6601
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
badri_rahim@yahoo.com
اسکندر
فتحی آذر
دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز
e-fathiazar@tabrizu.ac.ir
شهروز
نعمتی
0000-0001-6898-9749
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
sh.nemati@tabrizu.ac.ir
10.52547/apsy.2021.222731.1084
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامZ آموزش بخشایش گری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان قربانیِ قلدری دوره اول متوسطه بود. <strong>روش: </strong>این پژوهش از نوع مطالعة نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و دارای گروه کنترل بود. از جامعة دانش آموزان متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 98-99، نمونه ای متشکل از 32 دانشآموز قربانی قلدری، انتخاب شد و در دو گروه 16 نفری به صورت تصادفی قرار گرفت. گروه آزمایش ده جلسه مداخله آموزش بخشایش گری دریافت نمود. بعد از اتمام آموزش نمرات پس آزمون اخذ و با استفاده از روش کواریانس چند متغیره تحلیل شد. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامة قربانی قلدری، مقیاس بهزیستی تحصیلی و بسته آموزش بخشایش گری بود. <strong>یافته ها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد، آموزش بخشایش گری بر مؤلفه های ارزش مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با مدرسه تأثیر مثبت، و بر مؤلفة فرسودگی نسبت به مدرسه تأثیر منفی دارد. <strong>نتیجه گیری:</strong> بر اساس یافته ها پیشنهاد میشود، برنامه آموزش بخشایش گری در مدارس ارائه شود تا دانش آموزان بتوانند با ترمیم آسیبهای ناشی از تجارب گذشته، تقویت روابط و ایجاد احساسات و نگرش مثبت نسبت به همسالان و مدرسه، بهزیستی تحصیلی را افزایش دهند.
آموزش بخشایشگری,بهزیستی تحصیلی,قربانی,قلدری
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101409.html
https://apsy.sbu.ac.ir/article_101409_9e22faa0e9db1af8b9eadee992d92307.pdf