TY - JOUR ID - 100757 TI - ساخت ویژگی های روان‌سنجی نسخة دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - محمدعلی, سمیرا AU - معنوی پور, داود AU - صداقتی فرد, مجتبی AD - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد گرمسار AD - دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران AD - استادیار جامعه شناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار ، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 4 SP - 434 EP - 415 KW - انگیزش تحصیلی KW - انگیزش درونی KW - انگیزش بیرونی DO - 10.52547/apsy.2021.215591.0 N2 - هدف: هدف مطالعة حاضر بررسی ویژگی­‌های روان‌سنجی (روایی و پایایی) نسخة دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی بود. روش:این پژوهش یک مطالعة همبستگی از نوع روان‌سنجی بود. نمونه شامل ۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و نسخة دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی والرند، پلتیر، بلایس و بریر (۱۹۹۲) را تکمیل کردند. داده­­ ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تأییدی، آلفای کرونباخ و بازآزمایی بررسی شد. یافته­­ ها : نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد ۲۳ گویه ۷ عامل درون‌نگری (با مقدار واریانس تبیین شده ۸۵/۱۲)، دستاورد (با مقدار واریانس تبیین شده ۸۹/۱۱)، تمایز (با مقدار واریانس تبیین شده ۴۴/۱۰)، بی‌انگیزشی (با مقدار واریانس تبیین شده ۴۰/۱۰)، برون‌نگری (با مقدار واریانس تبیین شده ۱۹/۱۰)، تحریک (با مقدار واریانس تبیین شده ۰۹/۷) و دانش (با مقدار واریانس تبیین شده ۵۷/۶) را تبیین می­ کند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، یافته­­ های تحلیل عاملی اکتشافی را تأیید کرد. شاخص ­های برازش در هر دو مدل تحلیل عاملی تأییدی در سطح ۰۰۱/۰ مناسب به دست آمد. ضریب پایایی کلی مقیاس با دو روش آلفای کرونباخ (۸۸/۰) و روش بازآزمایی (۸۶/۰) در حد مطلوب به دست آمدند. نتیجه‌گیری:  نتایج مطالعه نشان دادند که نسخة دانشجویی مقیاس انگیزش تحصیلی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار هستند و می­ توان از آن برای اندازه­ گیری انگیزش تحصیلی در دانشجویان استفاده کرد. UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_100757.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_100757_fc04b37b991f80b1e2ed6bbb32d71ae4.pdf ER -