TY - JOUR ID - 101409 TI - اثربخشی آموزش بخشایشگری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان قربانیِ قلدری JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - محمدی, دل آرام AU - بدری گرگری, رحیم AU - فتحی آذر, اسکندر AU - نعمتی, شهروز AD - دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز AD - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 15 IS - 3 SP - 591 EP - 565 KW - آموزش بخشایشگری KW - بهزیستی تحصیلی KW - قربانی KW - قلدری DO - 10.52547/apsy.2021.222731.1084 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامZ آموزش بخشایش گری بر افزایش بهزیستی تحصیلی در دانش­ آموزان قربانیِ قلدری دوره اول متوسطه بود. روش: این پژوهش از نوع مطالعة نیمه­ تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و دارای گروه کنترل بود. از جامعة دانش ­آموزان متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 98-99، نمونه ­ای متشکل از 32 دانش­آموز قربانی قلدری، انتخاب شد و در دو گروه 16 نفری به صورت تصادفی قرار گرفت. گروه آزمایش ده جلسه مداخله آموزش بخشایش گری دریافت نمود. بعد از اتمام آموزش نمرات پس آزمون اخذ و با استفاده از روش کواریانس  چند متغیره تحلیل شد. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامة قربانی قلدری، مقیاس بهزیستی تحصیلی و بسته آموزش بخشایش گری بود. یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد، آموزش بخشایش گری بر مؤلفه ­های ارزش مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با مدرسه تأثیر مثبت، و بر مؤلفة فرسودگی نسبت به مدرسه تأثیر منفی دارد. نتیجه ­گیری: بر اساس یافته­ ها پیشنهاد می­شود، برنامه آموزش بخشایش گری در مدارس ارائه شود تا دانش ­آموزان بتوانند با ترمیم آسیب‌های ناشی از تجارب گذشته، تقویت روابط و ایجاد احساسات و نگرش مثبت نسبت به همسالان و مدرسه، بهزیستی تحصیلی را افزایش دهند. UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_101409.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_101409_9e22faa0e9db1af8b9eadee992d92307.pdf ER -