TY - JOUR ID - 101617 TI - تأثیر آموزش مثبت‌نگری گروهی بر کفایت اجتماعی و تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - مشهدی, ریحانه AU - عرب, علی AU - جناآبادی, حسین AD - دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران. AD - استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. AD - استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 16 IS - 1 SP - 134 EP - 113 KW - آموزش مثبت‌نگری گروهی KW - کفایت اجتماعی KW - تاب‌آوری تحصیلی KW - دانش‌آموزان دختر DO - 10.52547/apsy.2021.223217.1110 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ اثربخشی­ آموزش مثبت‌نگری گروهی بر کفایت اجتماعی و تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌­آموزان دختر صورت گرفت. روش: روش تحقیق شبه تجربی با طرح پیش­آزمون- پس‌­آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌­آموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم دبیرستان­‌های دولتی و نمونه دولتی شهر زاهدان بود از میان آن‌ها 45 نفر به مطالعه وارد شدند بودند، که از طریق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مقیاس کفایت اجتماعی فلنر و همکاران (1990) و پرسشنامۀ تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (2004) استفاده شد. گروه­ آزمایش آموزش مثبت‌نگری در طی 8 هفته متوالی در دو ماه دریافت کردند و گروه گواه مداخله‌­ای دریافت نکرد، داده‌ها توسط نرم افزار اس‌پی‌اس‌اس از طریق آزمون اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل شده‌اند. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس اندازه­‌گیری­‌های مکرر نشان داد که آموزش مثبت‌نگری گروهی در کفایت اجتماعی و تاب‌آوری تحصیلی تأثیر معنی‌­داری داشته‌­اند، و میانگین نمرۀ مهارت‌های شناختی و آمایه‌های انگیزشی گروه آزمایشی مثبت‌نگر تفاوت معناداری (05/0>p) گزارش شده است و همچنین مداخلۀ مثبت­نگر در افزایش نمرۀ کلی تاب­آوری تحصیلی و خرده مقیاس‌­های مهارت‌های ارتباطی، جهت­‌گیری آینده و مسئله ­محوری اثربخشی موثری داشته است. نتیجه‌گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مثبت‌نگری گروهی در کفایت اجتماعی و تاب‌آوری نوجوانان دختر و کارآمدی تحصیلی آنها تاثیر چشمگیری می‌تواند داشته باشد. UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_101617.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_101617_fb731b548992f63f8cafaeac2f0e7251.pdf ER -