TY - JOUR ID - 101638 TI - اثربخشی رویکرد بومی روان‌شناسی وحدت‌مدار بر گرایش به افسردگی و خودکشی دانشجویان پسر JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - زاده محمدی, علی AU - طهماسبی, محسن AD - دانشیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2000 PY - 2000 VL - 17 IS - 3 SP - 29 EP - 50 KW - افسردگی KW - خودکشی KW - دانشجویان KW - روان‌شناسی وحدت مدار DO - 10.48308/apsy.2021.216393.0 N2 - هدف: پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی رویکرد روان‌شناسی وحدت مدار بر نشانه‌های افسردگی و گرایش به خودکشی دانشجویان پرداخته است. روش: روش پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه و پیگیری سه‌ماهه است. جامعه آماری شامل 895 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی ساکن در خوابگاه بود؛ و نمونه تحقیق به روش نمونه‌گیری هدفمند و از طریق فرم کوتاه مقیاس افسردگی اضطراب تنیدگی و پرسش‌نامه افکار خودکشی بک، غربال و از میان 200 دانشجوی مستقر در خوابگاه، 20 دانشجوی دارای گرایش به افسردگی و خودکشی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در شانزده جلسه شامل ده جلسۀ یک ساعت و نیمه فردی در کلینیک خانواده و کودک دانشگاه شهید بهشتی و شش جلسه تمرین در خوابگاه شرکت داده شدند؛ و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. جهت بررسی اثر مداخله، همه دانشجویان یک‌بار پس از مداخله و سه ماه پس از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون ناپارامتریک یو­من­ویتنی استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد آموزش مبتنی بر روان‌شناسی وحدت مدار بر افسردگی (02/0=p، 15=U) و گرایش به خودکشی (019/0=p، 5/14=U) اثر داشته است و این اثر در مرحله پیگیری سه‌ماهه پایدار مانده است. نتیجه‌گیری: رویکرد روان‌شناسی وحدت مدار با ارتقا نگرش و یکپارچه کردن تجارب زندگی و پذیرش واقعیت احساس تعلق و معنا در زندگی، منجر به کاهش نشانه‌های افسردگی و گرایش به خودکشی دانشجویان می­‌شود. UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_101638.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_101638_7d45d40bb15f8e9280977b4258265977.pdf ER -