TY - JOUR ID - 101681 TI - رابطه والدگری هلیکوپتری با سازگاری تحصیلی: نقش واسطه‌ای اضطراب در دانشجویان JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - پورشهریار, حسین AU - فولادی, فاطمه AU - اسکندری جم, ریحان AD - استادیار دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - کارشناسی روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 17 IS - 3 SP - 97 EP - 120 KW - اضطراب KW - دانشجویان KW - سازگاری تحصیلی KW - والدگری هلیکوپتری DO - 10.48308/apsy.2021.223915.1163 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطة بین والدگری هلیکوپتری و سازگاری تحصیلی با نقش واسطه‌­ای اضطراب در بین دانشجویان بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی 17000دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1399-1400 بود که از این جامعه تعداد 335 دانشجو با استفاده از روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌­­ای چندمرحله­‌ای انتخاب شد. به منظور جمع ­آوری داده­‌ها از پرسشنامه­ والدگری هلیکوپتری (پیستلا، ایزو، ایزولانیا، اورنو و بایوکو ،2020)، مقیاس سازگاری تحصیلی (بیکر و سریاک، 1984) و پرسشنامه اضطراب (بک، 1988) استفاده گردید. داده­‌های جمع­آوری شده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل­سازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار اسمارت پلاس وspss25 تحلیل شدند. یافته‌­ها: یافته­‌های پژوهش حاکی از رابطة مثبت و معنادار بین والدگری هلیکوپتری و اضطراب بود (01/0P<). همچنین بین اضطراب و سازگاری تحصیلی نیز رابطة منفی و معنادار وجود داشت (01/0P<). اما بین والدگری هلیکوپتری و سازگاری تحصیلی رابطه مستقیم و معناداری به­دست نیامد ولی رابطه غیر مستقیم بین آن­ها از طریق اضطراب معنادار بود. نتیجه­‌گیری: در نتیجه می­‌توان گفت که والدگری هلیکوپتری اگرچه به صورت مستقیم بر سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشجویان تاثیرگذار نیست اما با ایجاد تنش و اضطراب به صورت غیرمستقیم می‌­تواند جنبه‌­های متعددی از زندگی دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین آگاهی بخشی به والدین و مشاوران در مورد تاثیرات منفی و مخرب این سبک از والدگری در زمینه تحصیلی و روانشناختی فرزندان از طریق کارگاه­‌های آموزشی و رسانه‌­های جمعی ضروری به نظر می‌­رسد.  UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_101681.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_101681_bbf0a87f9c7bafdf3035582f689928ef.pdf ER -