TY - JOUR ID - 102806 TI - مقایسه اثربخشی روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده و طرح‌واره درمانی بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند مبتلابه اتیسم JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - رضایی, شهرام AU - مجتبایی, مینا AU - شمالی اسکویی, آرزو AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. AD - دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. AD - استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. Y1 - 2000 PY - 2000 VL - 17 IS - 4 SP - 143 EP - 168 KW - اضطراب KW - افسردگی KW - اتیسم KW - روان‌درمانی پویشی KW - طرح‌واره درمانی DO - 10.48308/apsy.2022.226991.1312 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده و طرح‌واره درمانی بر افسردگی و اضطراب مادران دارای فرزند مبتلابه اتیسم انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماه و جامعة آماری شامل تمامی مادران کودکان اتیستیک مراکز آموزشی و توان‌بخشی شهر تهران در سال 99 بود. 45 نفر به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. جلسات روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده و طرح‌واره درمانی طی 12 جلسه 60 دقیقه‌ای، به‌صورت فردی، هفته‌ای یک جلسه برگزار شد. آزمودنی‌ها در مرحلة پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری پرسشنامة افسردگی بک- ویرایش دوم (1996) پرسشنامة اضطراب بک (1998) را تکمیل کردند. داده‌های پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد هر دو روش روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده و طرح‌واره درمانی در مقایسه با گروه کنترل منجر به کاهش افسردگی و اضطراب شده است و این تأثیر در پیگیری نیز پایدار بود (01/0P<). ولی روان‌درمانی پویشی کوتاه ‌مدت فشرده در مقایسه با طرح‌واره درمانی افسردگی را بیشتر کاهش داده است. در مقابل تفاوت اثر دو شیوة درمان بر اضطراب در سطح (05/0P>) معنادار نبود. نتیجه‌گیری: نتیجه‌گیری شد روان‌درمانی پویشی کوتاه‌مدت فشرده در مقایسه با طرح‌واره درمانی روش مؤثری برای کاهش افسردگی مادران دارای فرزند مبتلابه اتیسم است. UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_102806.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_102806_b9c7be9c33ca3f1087fade48c4edb548.pdf ER -