TY - JOUR ID - 94592 TI - تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی در سلامت عمومی معلمان JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - سالاری فر, محمدحسین AU - اصغرنژاد فرید, علی اصغر AU - هادیان, مینا AD - دانشجوی دوره دکتری روان شناسی عمومی AD - دانشگاه علوم پزشکی ایران AD - کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 3 IS - 1 SP - EP - KW - آموزش KW - سلامت عمومی KW - هوش هیجانی KW - معلمان DO - N2 - هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر سلامت عمومی معلمان شهر تهران بود .آزمودنی ها 400 معلم بودند که از پنج ناحیه تهران بصورت تصادفی انتخاب و سپس آنان به دو گروه مساوی بعنوان آزمایش و گواه تقسیم شدند . طرح مورد استفاده در این پژوهش، طرح شبه آزمایشی بود . پرسشنامه هوش هیجانی بار_ان ( 1999 ) و سلامت عمومی ( 1377 )، در پیش آزمون و پس آزمون برای هر گروه اجرا شد و سپس، آموزش هوش هیجانی برای گروه آزمایش ارائه شد و برای تحلیل اطلاعات از آزمون ، tمستقل برای دو گروه استفاده شد نتایج نشان داد، گروه آزمایش و گواه از نظر هوش هیجانی کلی، کنترل استرس، تحمل استرس، شادکامی، نمره کلی سلامت عمومی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی در سطح 001/0 < p با یکدیگر متفاوتند . بنابراین می توان نتیجه گرفت، آموزش مؤلفه های هوش هیجانی، سطح سلامت عمومی و میزان هوش هیجانی را افزایش می دهد. UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_94592.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_94592_dbffecbb83ea461a9276b1fbe084222e.pdf ER -