TY - JOUR ID - 96225 TI - مقایسه مشکلات روان‌شناختی و زمینه‌های تحصیلی دانشجویان موفق و ناموفق JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - پورابراهیم, تقی AD - دانشگاه شهید بهشتی، Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 8 IS - 4 SP - EP - KW - : دانشجویان موفق KW - دانشجویان ناموفق KW - زمینه‌های تحصیلی KW - مشکلات روان‌شناختی DO - N2 -  چکیده    هدف: هدف پژوهش شناسایی زمینه­های تحصیلی و مشکلات روان­شناختی زمینه­ساز مشروط شدن دانشجویان بود. روش: روش پژوهش علی- مقایسه­ای و جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 7650 نفر بود که با روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 90 دانشجو شامل 30 دانشجوی مشروط، 30 دانشجوی موفق و 30 دانشجوی عادی برحسب معدل کل آن­ها در دوره دانشجویی مشخص شد. ابزارهای پژوهش، آزمون هوش ریون رحمانی (1386) و فهرست نشانگان 90 سوالی درگاتیس و کلاری، 1973 بود. یافته­ها: نتایج حاکی از تفاوت بین معدل دیپلم، رتبه کنکور، هوش و کلیه مؤلفه­های سلامت روانی به­جز مؤلفه­های افکار پارانوئیدی و روان گسسته­گرایی در سه گروه بود. نتیجه‌گیری: این تفاوت­ها به­عنوان عوامل زمینه­ای که در وضعیت تحصیلی دانشجویان نقش دارند بحث می­شوند. بنابراین دانشگاه می­تواند برای پیشگیری از مشروطی و افت تحصیلی دانشجویان و به­منظور تقویت تحصیلی دانشجویان جدیدالورود که رتبه کنکور و معدل دیپلم پایین داشته­اند برنامه­های تقویت تحصیلی داشته باشد. هم­چنین چون این مطالعه حوزه­های مشخصی را برای مداخلات روان­شناختی در بین دانشجویان برجسته می­کند. UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_96225.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_96225_4644d127fef7a92c5ba3a995a05cb14e.pdf ER -