TY - JOUR ID - 96340 TI - تحلیل روان‌سنجی پرسشنامه سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - شکری, امید AU - تمیزی, نوشین AU - عبدالله پور, محمد آزاد AU - تقوایی نیا, علی AD - دانشگاه شهید بهشتی AD - کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد AD - استادیار دانشگاه یاسوج Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 9 IS - 2 SP - 79 EP - 101 KW - تحلیل عاملی تاییدی KW - سبک اسنادی KW - روایی عاملی KW - ویژگی­های روان­سنجی DO - N2 - چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگی­های روان­سنجی نسخه فارسی پرسشنامة سبک اسنادی در دانشجویان ایرانی انجام شد. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری 6000 دانشجوی مجتمع ولیعصر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز بود که از میان آن­ها 270 دانشجوی کارشناسی به تعداد 93 پسر و 177 دختر با روش نمونه­گیری چندمرحله­ای انتخاب و پرسشنامة سبک اسنادی پیترسون، سیمل، بی­یر، آبرامسون، متالسکی و سلیگمن، (1982) و پرسشنامة هیجان­های پیشرفت پکران، گوئتز و پری، 2005 در مورد آن­ها اجرا شد. یافته­ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد ساختار عاملی پرسشنامة سبک اسنادی برای موقعیت­های مثبت و منفی شامل سه بُعد درونی/ بیرونی، پایدار/ ناپایدار و فراگیر/ ویژه است. افزون بر این، همبستگی مثبت اسنادهای علّی مثبت با هیجان­های پیشرفت مثبت، در مقابل رابطة منفی اسنادهای علّی مثبت با هیجان­های پیشرفت منفی، و همبستگی مثبت اسنادهای علّی منفی با هیجان­های پیشرفت منفی، در مقابل همبستگی منفی بین اسنادهای علّی منفی با هیجان­های مثبت، حاکی از روایی همگرای پرسشنامة سبک اسنادی و مقادیر ضرایب همسانی درونی ابعاد مختلف اسنادهای علّی مثبت و منفی در پرسشنامة سبک اسنادی قابل قبول بود. نتیجه‌گیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامة سبک اسنادی برای سنجش مفهوم اسنادهای علّی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است و در پژوهش­های روان­شناحتی می­توان از آن استفاده کرد کلیدواژه­ها: تحلیل عاملی تاییدی، سبک اسنادی، روایی عاملی، ویژگی­های روان­سنجی. UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_96340.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_96340_175d4048df33691b3e0fc76c6757dca9.pdf ER -