TY - JOUR ID - 96466 TI - اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی-اجتماعی بر کاهش نشانه‌های اختلال نافرمانی مقابله‌ای دانش‌آموزان JO - فصلنامه روان‌شناسی کاربردی JA - APSY LA - fa SN - 2008-4331 AU - محمدلو, هادی AU - قربانیان, الهام AU - خانبانی, مهدی AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 9 IS - 4 SP - 99 EP - 113 DO - N2 - چکیدههدف: هدف پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های شناختی-اجتماعی بر کاهش نشانه­های اختلال نافرمانی مقابله­ای دانش­آموزان بود. روش: روش مطالعه شبه­ آزمایشی با طرح پیش­آزمون، پس­آزمون، گروه گواه و پیگیری دو ماهه و جامعه آماری 300 نفر از دانش­آموزان پسر پایه اول و دوم دبستان از مناطق 1 و 6 تهران در سال تحصیلی 94-93 بود. به روش نمونه­گیری چند­مرحله­ای تصادفی از میان آن­ها 30 نفر انتخاب و پس از همتاسازی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند و معلم­های آن­ها در سه مرحله به پرسشنامه علائم مرضی کودکان گادو و اسپرافکین نسخه معلم (1994) پاسخ دادند. کودکان گروه آزمایش به‌مدت 12 جلسه 30 دقیقه­ای در برنامه آموزشی مهارت­های شناختی-اجتماعی کارپنتر (2002) هفته­ای 2 بار شرکت کردند. یافته­ها: نتایج حاکی از کاهش معنادار شدت نشانه­های اختلال نافرمانی مقابله‌ای در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پس­آزمون و پیگیری بود. نتیجه­گیری: از آنجا که اجرای برنامه آموزش مهارت­های شناختی- اجتماعی منجر به یادگیری مهارت­هایی مانند همکاری، مشارکت و نحوه برقراری ارتباط در کودکان و پذیرش اجتماعی آن­ها از سوی والدین و در نتیجه کاهش نشانه­های این اختلال در آن­ها می­شود، از این برنامه می­توان به­عنوان برنامه­ای مفید و موثر برای کودکان دچار اختلال نافرمانی مقابله­ای استفاده کرد. UR - https://apsy.sbu.ac.ir/article_96466.html L1 - https://apsy.sbu.ac.ir/article_96466_546f685499bc9be818f4623f4e0c137a.pdf ER -